Waddenheli toch nietnaar Belgisch bedrijf
ROBERT JAN SPEERSTRA (Leeuwarder courant)
LEEUWARDEN
De soap rond de nieuwe Waddenhelikopter gaat een volgende fase in. RAV Fryslân gunt het Belgische bedrijf Heliventure de vervoersvergunning niet.
Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Fryslân heeft de aanbesteding stopgezet. Defensie neemt het patiëntenvervoer nu langer waar, met een zware heli.
Voor het ambulancevervoer van en naar de Waddeneilanden had al lang – per 1 juli – een civiele partij moeten zijn. Die is er echter nog steeds niet. RAV Fryslân heeft een fout gemaakt bij de aanbestedingsprocedure en moest haar huiswerk gedeeltelijk over doen, zo oordeelde de rechter vorige maand.
Volgens de rechter moet RAV Fryslân, de houder van de vervoersvergunning, met het Belgische bedrijf Heliventure in zee gaan in plaats van met de ANWB, die nog geen nachtvluchten kan uitvoeren. Maar de ambulance-organisatie vindt de Belgen „ongeschikt” en heeft de aanbesteding stilgelegd, zo laat RAV-woordvoerder Roel Barkhof weten. Hij wil niet zeggen waarom.
„Wij zijn er niet uitgekomen met de Belgen”, zegt Barkhof. „Dat is alles wat ik nu kan zeggen. Er is momenteel geen aanbesteding meer. Wij overleggen hoe wij verder gaan.”
De RAV hoeft volgens de woordvoerder geen boete te betalen voor het stilleggen van de procedure. „Wij mogen de aanbesteding te allen tijde stopzetten.” Mogelijk komt er een hele nieuwe aanbesteding. „Maar dat is slechts één van de opties. Er zal toch een helikopter moeten komen”, besluit Barkhof.
Advocaat Antoine Broesterhuizen van het Belgische Heliventure is het met Barkhof oneens. „Wij zijn absoluut niet ongeschikt.” Broesterhuizen laat weten dat de RAV nog deze week een dagvaarding van hem kan verwachten. Eind augustus zal er vervolgens weer een zitting zijn, schat de advocaat in.
Broesterhuizen denkt dat de RAV een spel speelt om uiteindelijk toch de ANWB op de eilanden te laten vliegen. „De wet zegt dat de RAV zelf een partij mag kiezen als er zogenaamd geen geschikte inschrijvers zijn. Vanaf het begin was al duidelijk dat de ANWB de vervoerder zou moeten worden.”
Volgens de advocaat van het Belgische bedrijf draait het in de soap momenteel om het type helikopter. „Wij willen met een EC-135 gaan vliegen. Dat is trouwens hetzelfde type als de traumaheli van de ANWB. Volgens de RAV kan daar echter één bemanningslid te weinig in: twee in plaats van drie. Maar volgens ons kunnen er wel drie bemanningsleden in.”
Vanwege de vertraging met de aanbesteding voert Defensie intussen nog steeds het patiëntenvervoer van en naar de eilanden uit. Dit gebeurt met een NH90-helikopter die in Den Helder is gestationeerd. Deze heli maakt echter veel lawaai. Het toestel is bovendien te zwaar voor het helidek van ziekenhuis UMCG in Groningen. Daarom vliegen patiënten in niet-levensbedreigende situaties om via het MCL in Leeuwarden of via vliegveld Eelde. Per ambulance worden zij verder gebracht naar het UMCG.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft toegezegd dat Defensie het ambulancevervoer blijft uitvoeren zolang er nog geen civiele vervoerder is. Vanwege het aanhoudende conflict en de nieuwe dagvaarding waarmee advocaat Broesterhuizen komt, kan deze situatie nog maanden duren.