Ambulance helikopter RAV Fryslân

Auteur Topic: Ambulance helikopter RAV Fryslân  (gelezen 69253 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #80 Gepost op: 28 oktober 2016, 13:34:05
Citaat van: UMCG Ambulance zorg
Nieuwe ambulancehelikopter landt vanavond op vliegbasis Leeuwarden

De nieuwe ambulancehelikopter van RAV Fryslân/ANWB Medical Air Assistance zal vanavond tussen 19.00 en 20.00 uur landen op vliegbasis Leeuwarden. Op dit moment is hij onderweg vanuit Duitsland en maakt meteen een eerste trainingsvlucht boven Noord-Nederland. Het gaat om een Airbus H 145. Met de nieuwe helikopter neemt RAV Fryslân vanaf woensdag 16 november 2016, 07.00 uur het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden over van de Kustwacht. De Kustwacht nam het patiëntenvervoer in augustus 2015 over van Defensie, totdat RAV Fryslân deze taak zou overnemen. Dat is nu bijna zo ver.

Een video van het vertrek gister in Duitsland:

https://www.youtube.com/watch?v=toaihQuo88s

Verder valt mij in het filmpje op dat daarnaast ook een nieuwe EC/AB 145 staat met Nederlandse registratie, in de ADAC geel en met ANWB logo. Lijkt mij dat deze die in Groningen staat gaat vervangen. En zal de 135 van Groningen dan de reserve worden van de Waddeneilanden?


DMC

  • HV Geďnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #81 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:10:44
Weet iemand waar de registratie voor staat? PH-OOP?

Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?

En PH-HOW: Hulp OnderWeg?
Mvg, DMC


DMC

  • HV Geďnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #82 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:20:35
Citaat van: DMC link=msg=1454528 date=1477663844
Weet iemand waar de registratie voor staat? PH-OOP?

Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?

En PH-HOW: Hulp OnderWeg?


Kan niet meer bewerken.. maar zie nu pas dat PH-OOP ook HOOP spelt. ::)
Mvg, DMC


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:31:41
Citaat van: DMC link=msg=1454528 date=1477663844


Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?



Sietze Kijlstra, voorzitter RAV Fryslân /Kijlstra ambulancegroep & personenvervoer.

wat is het verschil tussen een trauma en ambulanceheli kunt u dat vertellen

Sietze Kijlstra
@SietzeKijlstra
een traumaheli brengt specialist ter plaatse. Ambulanceheli is voor patiëntenvervoer, is ook groter

trauma wordt toch ook gebruikt voor transport. Trauma neemt ook slachtoffers mee

Sietze Kijlstra
@SietzeKijlstra
ja, indien nodig, maar meestal niet. Ambuheli is vergelijkbaar met reguliere ambulancezorg

oké zijn we op de hoogte. Fijne avond


DMC

  • HV Geďnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #84 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:44:00
Ik ken het verschil tussen de trauma- en ambulance- heli.  De ambulanceheli heeft dan ook een RAV logo op de zijkant. Maar ik wil vooral weten wat de tweede machine gaat doen. Dus, is de PH-HOW in Duits Christoph- geel met anwb-logo puur een reserveheli voor de ambulancevluchten op de Nederlandse Waddeneilanden? Lijkt me een beetje raar.. Of gaat deze helikopter zowel de Duitse als Nederlandse eilanden bedienen? Of is dit dan toch de nieuwe LL4?


EDIT:  lees net dit: http://www.noordernieuws.nl/2016/10/27/nieuwe-ambulance-helikopter-aangekomen-in-nederland/

Naar verwachting komt volgende week een tweede Airbus H145 naar Leeuwarden. Deze wordt als back-up gebruikt, waardoor de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden, via de lucht, altijd gewaarborgd is.

Maar waarom dan de afwijkende kleur en logo's? Tegelijkertijd back-up ambulanceheli en back-up traumaheli voor de LL4?
Mvg, DMC


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #85 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:58:53
Citaat van: DMC link=msg=1454534 date=1477665840
Tegelijkertijd back-up ambulanceheli en back-up traumaheli voor de LL4?

ja, of andersom. Als er dan toch een nieuwe komt, zou ik de nieuwe kiezen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #86 Gepost op: 29 oktober 2016, 02:03:44
Geen idee hoe het inhoudelijk zit met de type rating van piloten, maar een piloot kan niet zomaar overstappen van een ec135 in een ec145.
Zelfde als dat de politieheli's compleet andere instrumenten hebben t.o.v de traumaheli's
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #87 Gepost op: 29 oktober 2016, 11:04:20
De RAV Friesland en de ANWB zijn twee verschillende organisaties, dus de piloten zullen naar alle waarschijnlijkheid niet in 1 pool zitten. Idem voor kruisbestuiving tussen de traumaheli's en deze air ambulances. Of dat een handige keuze is, is een andere discussie  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #88 Gepost op: 29 oktober 2016, 14:17:03
Citaat van: Highfield link=msg=1454683 date=1477731860

De RAV Friesland en de ANWB zijn twee verschillende organisaties, dus de piloten zullen naar alle waarschijnlijkheid niet in 1 pool zitten. Idem voor kruisbestuiving tussen de traumaheli's en deze air ambulances. Of dat een handige keuze is, is een andere discussie  98uiye


ANWB-MAA heeft de gunning verkregen voor de waddenhelikopter. Het is dezelfde organisatie die verantwoordelijk is voor de toestellen en de bemanning van de vier Lifeliners. De vliegers worden derhalve geleverd ook door deze organisatie. Er zijn extra vliegers aangenomen en er heeft een shuffle plaatsgevonden van enkele vliegers binnen het bedrijf. Deze vliegers zullen hun typerating krijgen voor de 145. Voorts zullen deze vliegers ook worden opgeleid om onder IFR condities te kunnen vliegen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #89 Gepost op: 29 oktober 2016, 16:29:40
Citaat van: Expert link=msg=1454773 date=1477743423
Voorts zullen deze vliegers ook worden opgeleid om onder IFR condities te kunnen vliegen.

Zegt het dat de huidige HEMS in Nederland geen IFR gebruikt?