Wel of geen bivakmuts?

Auteur Topic: Wel of geen bivakmuts?  (gelezen 7308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DKAG

• Forum gebruiker
Gepost op: 29 mei 2015, 09:49:51

Vandaag in beeld bij de Telegraaf (ben niet zo goed met links)

Arrestatie-eenheid grijpt Jan Roos
Verslaggever Jan Roos is opgepakt door de politie. Beelden daarvan waren donderdagavond te zien in Studio PowNed. Volgens minister Plasterk is het "onder normale omstandigheden" geen probleem om met een bivakmuts op straat te lopen. Roos nam de proef op de som.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2015, 10:17:30
Ze zijn erg onopvallend. Compliment naar de politie! Mooi om te zien hoe het wordt gedaan. 1 van voren afleiden met een normale vraag en er direct van andere kanten er bovenop.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2015, 10:18:07

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2015, 13:37:55
Ik vind het nogal wat, iemand naar de grond werken omdat hij een bivakmuts op heeft en zijn handen in zijn zakken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2015, 13:44:21
Citaat van: Hartley link=msg=1353023 date=1432899475
Ik vind het nogal wat, iemand naar de grond werken omdat hij een bivakmuts op heeft en zijn handen in zijn zakken.

Echt waar? Zo gek vind ik het niet gezien de huidige ontwikkelingen in de maatschappij...

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2015, 15:26:48
Citaat van: 7194 link=msg=1353024 date=1432899861
Echt waar? Zo gek vind ik het niet gezien de huidige ontwikkelingen in de maatschappij...
Dat zegt die agent ook "een paar jaar geleden had ik gelachen en je een hand gegeven". Punt is hij loopt blijkbaar in een toeristisch gebied (hoor ik van de agenten, zelf herken ik het niet op de beelden) met een bivakmuts op (gezichtsbedekkend wat beetje vreemd is, waarom geen gewone muts), Handen in zijn zakken (je ziet niet wat hij vast heeft) en een dikke jas. Reden genoeg om zo'n persoon grondig te controleren. De manier waarop dat is tekenend naar hoe de dreiging (binnen en buitenland) momenteel is.

Dus op de vraag, mag je zo lopen. Ja dat mag zeker is niet verboden. Is het verstandig, dat is een tweede en die laat ik jou de persoon zelf over. Zelf zeg ik nee, en ben overigens van mening dat je met een muts toch veel beter uit ben als jij het koud heb.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2015, 16:39:33
Citaat van: 7194 link=msg=1353024 date=1432899861

Ah, maar dan heeft terrorisme allang gewonnen als we ons laten leiden door angst.

Ik vind het niet proportioneel om iemand te tackelen die een bivakmuts op heeft en zijn handen in de zakken. Tackelen we dan ook maar gelijk iedereen met een capuchon op die zijn gezicht bedekt met schaduw? Wie weet wat die doet.

Of iedereen met een integraal helm (Hetgeen dat ze dus ook willen aankaarten) of in een boerka... ik geef toe dat van de drie gezichtsbedekkende opties de bivakmuts de raarste is, maar om jemand zo te tackelen... nope, gaat er bij mij niet in.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2015, 17:44:15
Citaat van: Hartley link=msg=1353057 date=1432910373
Ah, maar dan heeft terrorisme allang gewonnen als we ons laten leiden door angst.

Ik vind het niet proportioneel om iemand te tackelen die een bivakmuts op heeft en zijn handen in de zakken. Tackelen we dan ook maar gelijk iedereen met een capuchon op die zijn gezicht bedekt met schaduw? Wie weet wat die doet.

Of iedereen met een integraal helm (Hetgeen dat ze dus ook willen aankaarten) of in een boerka... ik geef toe dat van de drie gezichtsbedekkende opties de bivakmuts de raarste is, maar om jemand zo te tackelen... nope, gaat er bij mij niet in.

Dit heeft niets met angst te maken, maar met tactisch werken. Het zou wel erg naïef zijn om te denken 'Hé, daar loopt iemand die een geintje wil uithalen. Laat ik hem eens benaderen voor een praatje'. Vergeet niet dat de daders van de aanslag in Parijs er praktisch hetzelfde bij liepen! Dikke jas, handen in zijn zakken, je moest eens weten wat daar allemaal onder past...

Ik had zo'n figuur hetzelfde aangepakt, en misschien nog wat harder ook. Iedereen met gezond boeren verstand weet dat er (zwaar) gereageerd wordt door overheidsdiensten als je er zo bij gaat lopen. Het gebruik van dit geweld is in mijn ogen goed te beargumenteren.  

Er is wel een wezenlijk verschil tussen een capuchon, boerka of een bivakmuts. Maar als ik overdag in de volle zon iemand zie lopen met een integraalhelm of een capuchon met sjaal voor zijn gezicht word ik ook extra scherp.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2015, 18:15:44
Vergeet ook niet dat dit zo goed als tegenover de Amerikaanse Ambassade is. Gewoon geen risico nemen. Als er uniform dienders op af gegaan waren en deze man hadden aangesproken, waarop hij in de rondte was gaan schieten had iedereen gezegd "ja, maar wat dachten ze dan. Iemand die met dit weer rondloopt in een dikke jas, met een bivakmuts op, op deze lokatie... Die liep daar natuurlijk niet om een rondje te lopen."

En door....

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2015, 18:17:45
Ik snap je wel hoor Hartley, het is idd ook een vrij fors optreden. Maar wat één van de agenten zelf zegt verklaart al een hoop: ik neem veel risico, ik heb ook gewoon kinderen thuis.

We leven in een vreemde wereld, de kans op een aanslag is reëel volgens de NCTB en vervolgens loopt er op een toeristische plek die heel goed geschikt is voor een aanslag een vent in zijn eentje, draagt een bivakmuts terwijl het 15 graden is en de zon schijnt, dikke jas aan en handen in zijn zak.
Dat is niet meer te kwalificeren als 'vreemd' maar gewoon als verdacht; deze man/vrouw rustig aanspreken met: Hallo! Zou ik uw legitimatiebewijs even mogen zien want wij vinden uw muts raar - zou m.i. te riskant zijn, zoals al werd genoemd liepen de terroristen in Parijs, Brussel en Kopenhagen er ook zo bij. Bovendien is algemeen bekend dat de politie een doelwit is, dit is een perfecte manier om ze uit te lokken.

Kortom: fors optreden, maar in deze situatie zeer begrijpelijk en ik had precies hetzelfde gedaan. Iemand die daar met een bivakmuts op rondloopt doet het met een bepaalde gedachte en dat is niet te vergelijken met een integraalhelm, niqaab of capuchon. Zeg nou eens eerlijk, hoe vaak zie jij iemand op straat lopen met een bivakmuts? Daarbij was dit waarschijnlijk niet zo gedaan als Jan Roos een helm had gedragen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe jij dat had opgelost, als jij in de schoenen van die agent stond: wat had jij dan gedaan?

En misschien wat offtopic, maar ik vind dit een heerlijk 'voorbeeld' van dat de politie het nooit goed doet. Zoals Powned al zegt; een veilig gevoel dat ze zo scherp en alert zijn. Anderen lopen weer te klagen dat het te agressief is.
Ik weet zeker als ze hem 'gewoon' hadden aangesproken kwam de kritiek dat ze te soft zijn en dat ze van geluk mogen spreken dat het geen echte terrorist is.   ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.