1.Gelukkig brak de brand inderdaad uit in de fuik te Den Helder. Als het tijdens de overtocht of aan de texel kant was geweest was het een stuk lastiger geworden. Nu konden de hulpdiensten uit Noord Holland rechtstreeks aanrijden en de passagiers op de vaste wal stappen. Op texel is er aanzienlijk minder hulpverlening beschikbaar en 2.als het schip zonder voortstuwing had rondgedreven had het allemaal een stuk lastiger geworden. Binnen kantoor uren zijn er direct slepers van de marine beschikbaar maar buiten kantooruren gaat dit al snel een uur duren....
1.Een geluk bij een ongeluk !
2.Er waren dan in de buurt van Den Helder waarschijnlijk voldoende vaartuigen geweest die te hulp zouden kunnen schieten bij een eventuele evacuatie en het sleepwerk.
Ik neem aan dat de controlroom een aparte brandblusinstallatie in de vorm van blusgas (Halon etc. oid.) heeft zodat een beginnende brand weinig kans heeft en de schade tot een minimum beperkt*) gehouden kan worden.
Wij gaan vrij regelmatig met de TESO vaartuigen heen en weer.
De voorzieningen mbt calamiteiten lijken (aardig) compleet. Toch kun je je afvragen wat er o.a. bij "nacht en ontij" van dat alles terecht zou moeten komen als de boot aardig vol zit met passagiers.
*) Blijkt ook nu het geval te zijn geweest als je leest dat de boot nu weer in de vaart is.