GRIP 1 Grote brand (TESO-schip Schulpengat) Havenplein - Den Helder 29-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (TESO-schip Schulpengat) Havenplein - Den Helder 29-05-2015  (gelezen 9099 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27408996.ece/Veerdienst-Texel-hervat-na-brand-op-veerboot-grote-vertragingen-video?lref=r_video

Schulpengat is uiteindelijk op eigen kracht, onder begeleiding van 2 marine sleepboten, zonder passagiers weer terug naar Texel gevaren ter reparatie.
(Op het filmpje op de achtergrond ook nog het Marinemuseum met de 50% korting aktie ;))


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Volgens de informatie in het NHD schijnt de brand te zijn ontstaan tijdens de overvaart.
Kennelijk heel dicht in de buurt van de pontfuikt te Den Helder, er is nl geen alarmering, informatie naar, de Kustwacht via kanaal 16 geweest, mogelijk wel via de telefoon ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De oorzaak van de rookontwikkeling in de controlekamer is nog niet bekend. Volgens De Waal is de brandweer inmiddels binnen geweest en valt de schade mee. De Schulpengat wordt naar de onderhoudskade op Texel gesleept. Naar verwachting kan de boot over een week weer in gebruik worden genomen.

http://www.texelsecourant.nl/lees/20863/update-dienstregeling-wordt-hervat


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1353136 date=1432976263
Volgens de informatie in het NHD schijnt de brand te zijn ontstaan tijdens de overvaart.
Kennelijk heel dicht in de buurt van de pontfuikt te Den Helder, er is nl geen alarmering, informatie naar, de Kustwacht via kanaal 16 geweest, mogelijk wel via de telefoon ?

Gelukkig brak de brand inderdaad uit in de fuik te Den Helder. Als het tijdens de overtocht of aan de texel kant was geweest was het een stuk lastiger geworden. Nu konden de hulpdiensten uit Noord Holland rechtstreeks aanrijden en de passagiers op de vaste wal stappen. Op texel is er aanzienlijk minder hulpverlening beschikbaar en als het schip zonder voortstuwing had rondgedreven had het allemaal een stuk lastiger geworden. Binnen kantoor uren zijn er direct slepers van de marine beschikbaar maar buiten kantooruren gaat dit al snel een uur duren....


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1353372 date=1433148342
1.Gelukkig brak de brand inderdaad uit in de fuik te Den Helder. Als het tijdens de overtocht of aan de texel kant was geweest was het een stuk lastiger geworden. Nu konden de hulpdiensten uit Noord Holland rechtstreeks aanrijden en de passagiers op de vaste wal stappen. Op texel is er aanzienlijk minder hulpverlening beschikbaar en 2.als het schip zonder voortstuwing had rondgedreven had het allemaal een stuk lastiger geworden. Binnen kantoor uren zijn er direct slepers van de marine beschikbaar maar buiten kantooruren gaat dit al snel een uur duren....

1.Een geluk bij een ongeluk !
2.Er waren dan in de buurt van Den Helder waarschijnlijk voldoende vaartuigen geweest die te hulp zouden kunnen schieten bij een eventuele evacuatie en het sleepwerk.

Ik neem aan dat de controlroom een aparte brandblusinstallatie in de vorm van blusgas (Halon etc. oid.) heeft zodat een beginnende brand weinig kans heeft en de schade tot een minimum beperkt*) gehouden kan worden.

Wij gaan vrij regelmatig met de TESO vaartuigen heen en weer.
De voorzieningen mbt calamiteiten lijken (aardig) compleet. Toch kun je je afvragen wat er o.a. bij "nacht en ontij" van dat alles terecht zou moeten komen als de boot aardig vol zit met passagiers.

*) Blijkt ook nu het geval te zijn geweest als je leest dat de boot nu weer in de vaart is.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Thor link=msg=1353465 date=1433184978
Wij gaan vrij regelmatig met de TESO vaartuigen heen en weer.
De voorzieningen mbt calamiteiten lijken (aardig) compleet. Toch kun je je afvragen wat er o.a. bij "nacht en ontij" van dat alles terecht zou moeten komen als de boot aardig vol zit met passagiers.

Er zijn soms meer dan 1700 passagiers aan boord dus dan heb je inderdaad wel een uitdaging als je moet evacueren op het Marsdiep... :-\ (zeker in het weekend als er weinig beroepsvaart in de buurt vaart)

In het Incidenten Bestrijding Plan Waddenzee(IBP-W) worden speciaal de TESO veerboten behandeld (vanaf blz 59)

http://www.veiligheidsregiofryslan.nl/607/incidentsbestrijdingsplan-waddenzee/files/Incidentbestrijdingsplan%20Waddenzee%20versie%206.1.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1353557 date=1433233178
1.Er zijn soms meer dan 1700 passagiers aan boord dus dan heb je inderdaad wel een uitdaging als je moet evacueren op het Marsdiep... :-\ (2.zeker in het weekend als er weinig beroepsvaart in de buurt vaart)

In het Incidenten Bestrijding Plan Waddenzee(IBP-W) worden speciaal de TESO veerboten behandeld (vanaf blz 59)

http://www.veiligheidsregiofryslan.nl/607/incidentsbestrijdingsplan-waddenzee/files/Incidentbestrijdingsplan%20Waddenzee%20versie%206.1.pdf

1.Als je op korte termijn 1700 passagiers zou moeten evacueren zou je direct moeten terugvallen op de offshore vloot in en in de buurt van Den Helder.
2.Naast de offshore vloot waar ook in het weekend volledig bemande vaartuigen tussen zitten zijn er in het weekend de vissersvloten van Den Helder, Texel en Den Oever die terplaatse zouden kunnen gaan.

Zowel de offshore als de visserij zullen echt wel aan de hulpverlening mee willen/gaan doen als ze tijdig worden gealarmeerd. Dat vereist natuurlijk wel van de bevoegde instanties (kustwacht etc.) dat ze daartoe de nodige (en met name praktische) plannen hebben klaarliggen.
Daarnaast zijn er particulieren met kleinere vaartuigen die ter plaatse zullen gaan.

De capaciteit van de KNRM en de overheidsdiensten bij een evacuatie van zeg 1700 passagiers zal zeker (volledig) ontoereikend zijn, dus je zult voldoende en volledig voorbereid moeten zijn op de inzet van derden.


Crossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Citaat van: Thor link=msg=1353565 date=1433237078
De capaciteit van de KNRM en de overheidsdiensten bij een evacuatie van zeg 1700 passagiers zal zeker (volledig) ontoereikend zijn, dus je zult voldoende en volledig voorbereid moeten zijn op de inzet van derden.
De Joke Dijkstra vanuit Den Helder kan al 120 man aan boord nemen.
En dan hebben we het pas over 1 schip van de KNRM.

Daarnaast vermoed ik dat er aan boord van het veer ook de nodige reddingsmiddelen zijn.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Crossie link=msg=1353605 date=1433249858
De Joke Dijkstra vanuit Den Helder kan al 120 man aan boord nemen.
En dan hebben we het pas over 1 schip van de KNRM.

Daarnaast vermoed ik dat er aan boord van het veer ook de nodige reddingsmiddelen zijn.

En mocht het tijdens de vaart gebeuren, binnen een kwartier ben je aan de overzijde... Niet dat ik iets goed praat, maar tijdens een oversteek met Stena Lina is het gecompliceerder  ;)