GRIP 1 Grote brand (TESO-schip Schulpengat) Havenplein - Den Helder 29-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (TESO-schip Schulpengat) Havenplein - Den Helder 29-05-2015  (gelezen 9039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Fletwed link=msg=1353728 date=1433273275
En mocht het tijdens de vaart gebeuren, binnen een kwartier ben je aan de overzijde... Niet dat ik iets goed praat, maar tijdens een oversteek met Stena Lina is het gecompliceerder  ;)

Euh: "Twee sleepboten van de Koninklijke Marine kwamen erbij om de Schulpengat op zijn plek te houden toen deze zonder spanning zat"
http://www.texelsecourant.nl/lees/20864/update-schulpengat-terug-op-texel

Lastig om zelfstandig naar de overkant te komen als op dat moment er geen voortstuwing is ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Doruz link=msg=1353783 date=1433314081
Euh: "Twee sleepboten van de Koninklijke Marine kwamen erbij om de Schulpengat op zijn plek te houden toen deze zonder spanning zat"
http://www.texelsecourant.nl/lees/20864/update-schulpengat-terug-op-texel

Lastig om zelfstandig naar de overkant te komen als op dat moment er geen voortstuwing is ;)

Het is opmerkelijk dat mbt het (cruciale) systeem waarin o.a. de bewuste 400 Volt schakelaar etc. geen twee volledig gescheiden en onafhankelijke  systemen zijn voorzien.
Ik neem aan dat de TESO naar aanleiding van dit incident lering zal trekken vwb de bestaande schepen en de huidige nieuwbouw.

Naar aanleiding van @Fletwed :De overtocht duurt ca 15 zeg 20 minuten, het meest ongelukkige moment is het optreden van een calamiteit ergens halverwege de overtocht dus binnen een (krappe) 10 minuten zou je dan de wal kunnen bereiken.
Het ligt voor de hand dat een calamiteit niet precies halverwege de overtocht zal optreden dus die 10 minuten zullen dan minder worden.
Binnen die max. 10 minuten zullen de hulptroepen te water niet (volledig) op dreef zijn om te kunnen overgaan tot een verantwoorde evacuatie.

Het betrof hier een brand(je), een zware aanvaring oid wordt natuurlijk een heel ander verhaal, mogelijk (vele) gewonden en paniek, en  de plek op de veerboot van de aanvaring al dan niet de machinekamer(s)de compartimentering, lekstabiliteit van de veerboot etc.