Controle goederen zonder verdenking

Auteur Topic: Controle goederen zonder verdenking  (gelezen 4496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

M.Zoetje

  • Aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 2 juni 2015, 15:24:19
Beste collega's en andere geïnteresseerden,

Ik heb een vraag die ik hier graag zou willen stellen:

Huidige situatie.
Ik ben hoofdagent op een politiebureau in Den Haag. Sinds een niet al te lange tijd doen wij zaken met ZSM. Dit is een samenwerking tussen politie, diverse partners en het Openbaar Ministerie. Als wij een verdachte aanhouden dan neemt ZSM hier zo snel mogelijk een beslissing in.

Wat is er mis.
Sinds ZSM er is, loopt het aantal sepots naar ons gevoel op. De officieren van justitie nemen snel beslissingen (dat is de formule van ZSM), en helaas ook af en toe onterecht. Jurisprudenties worden er vaak niet bijgepakt en mocht de rechercheur / VVC-er ook niet op de hoogte zijn van de jurisprudentie, dan wordt de zaak vaak geseponeerd.
Met als resultaat dat je als buitenwerker een mooie heterdaad hebt gepakt, maar dat het geseponeerd wordt.

Nu is er een zaak geseponeerd waarbij er een fiets ten onrechte aan een onderzoek is onderworpen. De beweegreden van de officier: Je moet een aanleiding hebben om een barcode van een fiets of een ander serienummer te onderzoeken.
Nu heb ik mij al aardig rondgezocht in de wet- en regelgeving en via google, maar nergens kan ik vinden dat de politie een aanleiding moet hebben. Oftewel, een fiets waar niets aan mankeert mag niet even gecontroleerd middels het framenummer. Dit betreft een fiets die gewoon ergens staat, dus waar geen staande houding bij vereist is.

Andere soortgelijke casus:
Je geeft een auto een stopteken ogv de Wvw 1994. Je vraagt het rijbewijs aan de bestuurder en terwijl je dit doet, ruik je een stevige hennepgeur uit de auto komen. Dat geeft je de bevoegdheid om in de kofferbak te kijken omdat je het vermoeden hebt dat er drugs in wordt vervoerd. Bij het openen van de kofferbak zie je een splinternieuwe autoradio liggen. Volgens de bovenstaande officier van justitie, zou je in dit geval ook niet het serienummer (die van buiten af zichtbaar is, dus zonder een frontje eraf te halen) mogen controleren of deze autoradio van diefstal afkomstig is.

Heeft iemand hier jurisprudentie van of een andere mooie bron waar staat dat dit wel of niet is toegestaan door de politie?
Dus of een goed waar het serienummer vanaf de openbare weg of andere plaats waar je 'legaal' binnen bent gekomen, op te zien is en te controleren is toegestaan of niet.

Dank jullie wel!




JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2015, 21:16:52
Ik heb hier geen jurisprudentie over maar in mijn redenatie moet je wel een verdenking hebben. Een fiets zomaar controleren gaat volgens mij niet. Een andere verhaal wordt het als bijvoorbeeld het hoefijzerslot ontbreekt en je sporen aan de fiets ziet dat deze er wel op enig moment heeft gezeten.

Zelfde geld voor de radio. Als je geen plusje hebt waarom het een gestolen radio is dan gaat het feest niet door aangezien je het voertuig doorzoekt voor verdovende middelen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2015, 21:26:22
Ik ga nog even zoeken maar ik meen ook dat voor een controle van enkel een framenummer er wel een zekere aanwijzing nodig was. Neem je het mee in een grotere controle op basis van de Regeling Voertuigen, dan kan het weer wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2015, 23:16:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1353726 date=1433273182
Ik ga nog even zoeken maar ik meen ook dat voor een controle van enkel een framenummer er wel een zekere aanwijzing nodig was. Neem je het mee in een grotere controle op basis van de Regeling Voertuigen, dan kan het weer wel.

"de Groningse-methode"  ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2015, 01:18:42
Vind dit opzich wel een aparte redenatie en ben dan ook wel geïnteresseerd hoe dit zit. Dat jullie niet zomaar in afgesloten ruimtes mogen komen of dozen/koffers/tassen mogen bekijken dat is mij wel bekend en daarom zijn jou collega's ook erg blij als ik of een van mijn collega's in de buurt is. Mijns inziens is een framenummer van een fiets toch hetzelfde als een VIN van een auto. Deze laatste word vaak ook gewoon meegepakt tijdens een controle en dat zou dus officieel ook niet mogen?

Met die autoradio kan je nog wel creatief zijn om de bestuurder een beetje door te vragen hoe of wat en dan heb je alsnog je ingang voor de OvJ. Klinkt mij een beetje als "makkelijker gaan we het niet maken, wel moeilijker"  :-\
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


M.Zoetje

  • Aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2015, 01:36:17
Wat ik altijd dacht, is dat het politiesysteem een verlenging is van onze hersenen.

Voorbeeld:
Als je in een dorp woont met 10 inwoners en er zijn dat jaar 2 autoradios gestolen, dan weet je de serienummers misschien uit je hoofd. Als je een autoradio in een achterbak ziet liggen en je kijkt naar het serienummer en het blijkt 1 van de autoradios te zijn, dan heb je rechtmatig de controle uitgevoerd en zou je de bestuurder / tenaamgestelde terecht kunnen aanhouden. Of is het kijken en doordenken bij dat serienummer al niet toegestaan?

Nu is mijn casus hetzelfde, maar dan in Den Haag heb je even wat meer inwoners. Nu gebruik je het politiesysteem als verlenging van je hersenen om te kijken of het serienummer gesignaleerd staat als gestolen.

Ik hoop dat het overkomt hoe ik het bedoel ;).


M.Zoetje

  • Aspirant
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2015, 01:39:00
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1353765 date=1433287122
Vind dit opzich wel een aparte redenatie en ben dan ook wel geïnteresseerd hoe dit zit. Dat jullie niet zomaar in afgesloten ruimtes mogen komen of dozen/koffers/tassen mogen bekijken dat is mij wel bekend en daarom zijn jou collega's ook erg blij als ik of een van mijn collega's in de buurt is. Mijns inziens is een framenummer van een fiets toch hetzelfde als een VIN van een auto. Deze laatste word vaak ook gewoon meegepakt tijdens een controle en dat zou dus officieel ook niet mogen?

Het VIN nummer staat mooi weggeschreven in de regelgeving. (Regeling Voertuigen). Zo heb je een wettelijke basis om het te controleren. Dat geldt (helaas) niet voor framenummers van fietsen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2015, 06:37:17
Wat ik altijd dacht, is dat het politiesysteem een verlenging is van onze hersenen.

Volgens mij gaat het niet om het systeem, maar allereerst om de vraag of je een redelijk vermoeden hebt. Die zorgen voor de rechtmatigheid van opsporingshandelingen.
In dat kleine dorp heb je dat waarschijnlijk doordat je de serienummers hebt onthouden, in de echte wereld heb je dat nog niet. Zonder die rechtmatigheid zal van vervolging geen sprake kunnen zijn...

Zo zie ik het als burger, maar ik kan natuurlijk niks zeggen over wanneer er sprake is van "redelijk" en wanneer nog niet. ( De "plusjes")
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2015, 07:12:16
Toevoeging:
ik ga even voorbij aan de vraag of het onthouden van de serienummers wel voldoende is om van redelijk vermoeden te spreken. Daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2015, 10:32:18
Citaat van: M.Zoetje link=msg=1353768 date=1433288177
Wat ik altijd dacht, is dat het politiesysteem een verlenging is van onze hersenen.

Voorbeeld:
Als je in een dorp woont met 10 inwoners en er zijn dat jaar 2 autoradios gestolen, dan weet je de serienummers misschien uit je hoofd. Als je een autoradio in een achterbak ziet liggen en je kijkt naar het serienummer en het blijkt 1 van de autoradios te zijn, dan heb je rechtmatig de controle uitgevoerd en zou je de bestuurder / tenaamgestelde terecht kunnen aanhouden. Of is het kijken en doordenken bij dat serienummer al niet toegestaan?
je moet nog zonder al te veel handelingen bij het serienummer kunnen komen