Beste collega's en andere geïnteresseerden,
Ik heb een vraag die ik hier graag zou willen stellen:
Huidige situatie.
Ik ben hoofdagent op een politiebureau in Den Haag. Sinds een niet al te lange tijd doen wij zaken met ZSM. Dit is een samenwerking tussen politie, diverse partners en het Openbaar Ministerie. Als wij een verdachte aanhouden dan neemt ZSM hier zo snel mogelijk een beslissing in.
Wat is er mis.
Sinds ZSM er is, loopt het aantal sepots naar ons gevoel op. De officieren van justitie nemen snel beslissingen (dat is de formule van ZSM), en helaas ook af en toe onterecht. Jurisprudenties worden er vaak niet bijgepakt en mocht de rechercheur / VVC-er ook niet op de hoogte zijn van de jurisprudentie, dan wordt de zaak vaak geseponeerd.
Met als resultaat dat je als buitenwerker een mooie heterdaad hebt gepakt, maar dat het geseponeerd wordt.
Nu is er een zaak geseponeerd waarbij er een fiets ten onrechte aan een onderzoek is onderworpen. De beweegreden van de officier: Je moet een aanleiding hebben om een barcode van een fiets of een ander serienummer te onderzoeken.
Nu heb ik mij al aardig rondgezocht in de wet- en regelgeving en via google, maar nergens kan ik vinden dat de politie een aanleiding moet hebben. Oftewel, een fiets waar niets aan mankeert mag niet even gecontroleerd middels het framenummer. Dit betreft een fiets die gewoon ergens staat, dus waar geen staande houding bij vereist is.
Andere soortgelijke casus:
Je geeft een auto een stopteken ogv de Wvw 1994. Je vraagt het rijbewijs aan de bestuurder en terwijl je dit doet, ruik je een stevige hennepgeur uit de auto komen. Dat geeft je de bevoegdheid om in de kofferbak te kijken omdat je het vermoeden hebt dat er drugs in wordt vervoerd. Bij het openen van de kofferbak zie je een splinternieuwe autoradio liggen. Volgens de bovenstaande officier van justitie, zou je in dit geval ook niet het serienummer (die van buiten af zichtbaar is, dus zonder een frontje eraf te halen) mogen controleren of deze autoradio van diefstal afkomstig is.
Heeft iemand hier jurisprudentie van of een andere mooie bron waar staat dat dit wel of niet is toegestaan door de politie?
Dus of een goed waar het serienummer vanaf de openbare weg of andere plaats waar je 'legaal' binnen bent gekomen, op te zien is en te controleren is toegestaan of niet.
Dank jullie wel!