Vroeger hadden we in Amsterdam een politie ov kaart. Nu hebben we al jaren een OV chippas, maar die is alleen voor dienstreizen en niet voor prive gebruik of woon/werk verkeer.
Het lijkt mij dat dit in alle regio's toch inmiddels wel gelijk getrokken is.
Landelijk hetzelfde? Dan vraag je wel heel wat van de organisatie
Vooralsnog heb ik van een aantal collega's uit de eenheid Den Haag vernomen dat zij bij HTM vrij kunnen reizen op vertoon van hun legitimatiebewijs, dus vandaar.
Alleen de precieze regels vanuit de organisatie weet ik niet.
Woon-werk verkeer is gewoon netjes met je OV-chipkaart reizen en achteraf declareren. Voor een vast traject zijn er wel OV-kaarten beschikbaar en sommige korpsen verstrekken een businesscard maar dat is landelijk nog lang niet gelijk getrokken.
Je zal er waarschijnlijk een heel eind komen door te reizen met je legitimatiebewijs, maar formeel gezien hoeven ze je enkel te accepteren tijdens het werk. Je kan je ook afvragen of het integer is. Je wekt bovendien bepaalde verwachtingen als er een vervelende of dronken tor de tram in komt en je komt er ook geen poortjes meer mee door op de stations.
Klopt, je kan je sowieso op veel plekken (denk aan stadions e.d.) toegang verschaffen met je legitimatiebewijs, maar dan handel je inderdaad niet integer. Vandaar mijn vraag of hier regels over zijn en in hoeverre vervoerders daarmee akkoord gaan.
Dat van die poortjes (en de metro) is inderdaad een punt.
Om even off-topic in te haken op je woon-werkverkeer.. Mag men kiezen tussen OV en auto? en gelden er bijvoorbeeld regels zoals "de eerste ** kilometer is op eigen rekening" ?