Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs

Auteur Topic: Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs  (gelezen 11449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Beste forumleden,

Kunnen jullie mij meer vertellen over de regels die gelden in jullie eenheid c.q. district omtrent het vrij reizen op vertoon van je politie-legitimatiebewijs?

Ik weet dat je in DenHaag, op vertoon van je legitimatie vrij kunt reizen bij HTM, maar geldt dit bij andere vervoerders (RET bijvoorbeeld) ook?
Zo ja, wat zijn de regels die hierbij gelden? Denk aan privétijd, diensttijd, reizen van en naar de academie enzovoort.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en)

Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2015, 19:42:53
Vroeger hadden we in Amsterdam een politie ov kaart. Nu hebben we al jaren een OV chippas, maar die is alleen voor dienstreizen en niet voor prive gebruik of woon/werk verkeer.

Het lijkt mij dat dit in alle regio's toch inmiddels wel gelijk getrokken is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2015, 19:53:30
Woon-werk verkeer is gewoon netjes met je OV-chipkaart reizen en achteraf declareren. Voor een vast traject zijn er wel OV-kaarten beschikbaar en sommige korpsen verstrekken een businesscard maar dat is landelijk nog lang niet gelijk getrokken.

Je zal er waarschijnlijk een heel eind komen door te reizen met je legitimatiebewijs, maar formeel gezien hoeven ze je enkel te accepteren tijdens het werk. Je kan je ook afvragen of het integer is. Je wekt bovendien bepaalde verwachtingen als er een vervelende of dronken tor de tram in komt en je komt er ook geen poortjes meer mee door op de stations.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2015, 20:18:41
Citaat van: Red link=msg=1353682 date=1433266973
Vroeger hadden we in Amsterdam een politie ov kaart. Nu hebben we al jaren een OV chippas, maar die is alleen voor dienstreizen en niet voor prive gebruik of woon/werk verkeer.

Het lijkt mij dat dit in alle regio's toch inmiddels wel gelijk getrokken is.

Landelijk hetzelfde? Dan vraag je wel heel wat van de organisatie ;D

Vooralsnog heb ik van een aantal collega's uit de eenheid Den Haag vernomen dat zij bij HTM vrij kunnen reizen op vertoon van hun legitimatiebewijs, dus vandaar.
Alleen de precieze regels vanuit de organisatie weet ik niet.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1353691 date=1433267610
Woon-werk verkeer is gewoon netjes met je OV-chipkaart reizen en achteraf declareren. Voor een vast traject zijn er wel OV-kaarten beschikbaar en sommige korpsen verstrekken een businesscard maar dat is landelijk nog lang niet gelijk getrokken.

Je zal er waarschijnlijk een heel eind komen door te reizen met je legitimatiebewijs, maar formeel gezien hoeven ze je enkel te accepteren tijdens het werk. Je kan je ook afvragen of het integer is. Je wekt bovendien bepaalde verwachtingen als er een vervelende of dronken tor de tram in komt en je komt er ook geen poortjes meer mee door op de stations.

Klopt, je kan je sowieso op veel plekken (denk aan stadions e.d.) toegang verschaffen met je legitimatiebewijs, maar dan handel je inderdaad niet integer. Vandaar mijn vraag of hier regels over zijn en in hoeverre vervoerders daarmee akkoord gaan.

Dat van die poortjes (en de metro) is inderdaad een punt.

Om even off-topic in te haken op je woon-werkverkeer.. Mag men kiezen tussen OV en auto? en gelden er bijvoorbeeld regels zoals "de eerste ** kilometer is op eigen rekening" ?
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.

Chukkie

• Forum gebruiker
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2015, 20:36:34
In Rotterdam hadden de politie medewerkers een pas voor de RET. Handig voor het reizen tussen de locaties.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2015, 20:39:50
Bas, in Den Haag kun je inderdaad gratis met de HTM reizen op vertoon van je politie legitimatie, ook in privé tijd. Dat is niet geheel vrijblijvend, men verwacht dat je ingrijpt als er een incident voordoet... dus ook als je met vrouw en kinderen bent.
Overigens ligt daar een heel convenant aan ten grondslag geaccordeerd door de toenmalige korpschef van regio Haaglanden, het is dus ook écht toegestaan.

Naar mijn weten is er verder niet echt iets geregeld. Laatst een keer in burger met de trein mee gegaan, deed de conducteur niet moeilijk over (was zelfs blij) maar dat geldt dan alleen weer in diensttijd. Wij zaten dan ook met een doel in deze trein en niet zomaar om te reizen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2015, 21:27:10
Zelfs met de RandstadRail mogen wij reizen op de dienstpas, wel binnen de eenheidsgrenzen van Den Haag.

Zoals Silque al aangaf, er wordt dan wel wat van je verwacht. Reizen op dienstpas wordt afgeraden in de eerste jaren van je opleiding. Zo voorkom je ongewenste situaties als beginnend aspirant.

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2015, 21:39:51
Citaat van: Chukkie link=msg=1353711 date=1433270194
In Rotterdam hadden de politie medewerkers een pas voor de RET. Handig voor het reizen tussen de locaties.

Hadden? Is dat nu anders, veranderd, afgeschaft?

Citaat van: silque link=msg=1353714 date=1433270390
Bas, in Den Haag kun je inderdaad gratis met de HTM reizen op vertoon van je politie legitimatie, ook in privé tijd. Dat is niet geheel vrijblijvend, men verwacht dat je ingrijpt als er een incident voordoet... dus ook als je met vrouw en kinderen bent.
Overigens ligt daar een heel convenant aan ten grondslag geaccordeerd door de toenmalige korpschef van regio Haaglanden, het is dus ook écht toegestaan.

Naar mijn weten is er verder niet echt iets geregeld. Laatst een keer in burger met de trein mee gegaan, deed de conducteur niet moeilijk over (was zelfs blij) maar dat geldt dan alleen weer in diensttijd. Wij zaten dan ook met een doel in deze trein en niet zomaar om te reizen.

Bedankt voor je volledige uitleg! Helemaal duidelijk.

Citaat van: Hendriksje link=msg=1353727 date=1433273230
Zelfs met de RandstadRail mogen wij reizen op de dienstpas, wel binnen de eenheidsgrenzen van Den Haag.

Zoals Silque al aangaf, er wordt dan wel wat van je verwacht. Reizen op dienstpas wordt afgeraden in de eerste jaren van je opleiding. Zo voorkom je ongewenste situaties als beginnend aspirant.

Oke, daaruit blijkt dat het dan inderdaad alleen in Den Haag geldt, als je je aan de eenheidsgrenzen moet houden. Hoewel de controleur daar eventueel wel veel vanaf moet weten, wil hij je bijvoorbeeld na een bepaalde halte gaan aanspreken dat je nu wel in moet checken o.i.d.

Kan ik me voorstellen, lijkt me geen gekke raad.

Ook jij bedankt voor de aanvulling!

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2015, 21:52:05
Citaat van: Hendriksje link=msg=1353727 date=1433273230

Pas er wel mee op, want daar kunnen ook controleurs van de RET op meerijden en die zijn vaak niet op de hoogte van deze regels. Daar kan een ploeggenoot van jou wel een leuk verhaal over vertellen  :D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Citroen

• Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • Better safe than sorry
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2015, 21:56:18
Citaat van: silque link=msg=1353735 date=1433274725
Pas er wel mee op, want daar kunnen ook controleurs van de RET op meerijden en die zijn vaak niet op de hoogte van deze regels. Daar kan een ploeggenoot van jou wel een leuk verhaal over vertellen  :D

Altijd in voor een leuk verhaal... ( PM mag natuurlijk ook  ::) )

Overigens, dat er dan wat van me verwacht wordt, dat lijkt me niet meer dan redelijk. Een conducteur of controleur kan je alleen maar zien als iemand met meer bevoegdheden en (vaak meer) overwicht.
Sowieso ben je in mijn ogen 'verplicht' als politieambtenaar hulp te bieden aan bijvoorbeeld een conducteur als hij of zij in een situatie terecht komt (zoals agressie dan wel (verbaal) geweld.

Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, als je je kind(eren) bij je hebt o.i.d., maar dat is een ander discussiepunt