Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs

Auteur Topic: Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs  (gelezen 11201 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2015, 10:37:09
En er wordt waarschijnlijk niet door de HTM geregistreerd wie er daadwerkelijk gebruik van maakt. Zo van 'pasje laten zien, vriendelijk knikje en doorlopen'.

Zou kunnen betekenen dat iedereen het toegerekend krijgt; ook politiemensen die er nooit gebruik van maken.

Peen
Redacteur van


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2015, 11:22:03
Citaat van: cavia link=msg=1353764 date=1433286795
Ow maar dan wil ik dat als verpleegkundige ook! Mocht er namelijk wat gebeuren net iemand in de trein kan ik ook zijn leven redden ;)
En zo kan ik nog veel meer beroepen verzinnen...

Dat is zoeken naar spijkers op laag water; overlast, geweld en bedreigingen/scheldpartijen komen vele malen vaker voor dan een medische noodsituatie.
In dat kader zouden we ook ambulancebroeders moeten bewapenen, verpleegkundigen in hun vrije tijd ook ontheffing van het RVV moeten geven als dat voor hun werk noodzakelijk is en natuurlijk de beveiligers ook bewapenen. Kortom: calimero

Citaat van: DKAG link=msg=1353776 date=1433309592
Hoe zit dit eigenlijk belastingtechnisch?

Weet ik niet, maar ik weet wel dat dit niet een onderlinge/gedoog constructie is maar dat alles echt netjes formeel geregeld is. Via intranet is voor collega's zelfs het convenant te bekijken. Ik ga er vanuit dat de juridische afdeling hier ook op mee heeft gekeken, aangezien het al jaren gebeurt.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1353798 date=1433320629
En er wordt waarschijnlijk niet door de HTM geregistreerd wie er daadwerkelijk gebruik van maakt. Zo van 'pasje laten zien, vriendelijk knikje en doorlopen'.

Correct, je hoeft niet in te checken oid en je hebt ook geen speciale politie ov kaarten. Gewoon je politie legitimatie laten zien, knikken en doorlopen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #22 Gepost op: 3 juni 2015, 11:28:47
Als eigen personeel van HTM of welk ander vervoers bedrijf, voor zijn eigen vrijvervoersbewijs moet betalen (belasting) waarom zouden anderen dan wel gratis mee mogen reizen? Dat de HTM geüniformeerde agenten mee laat reizen is alleen maar eigen belang in verband met de sociale veiligheid, zo'n proef is er ook in Arnhem geweest, maar was snel afgelopen nadat bleek dat men hier misbruik van maakte om dit dan ook maar privé te gaan doen.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #23 Gepost op: 3 juni 2015, 11:50:28
Citaat van: Joost link=msg=1353808 date=1433323727
Als eigen personeel van HTM of welk ander vervoers bedrijf, voor zijn eigen vrijvervoersbewijs moet betalen (belasting) waarom zouden anderen dan wel gratis mee mogen reizen? Dat de HTM geüniformeerde agenten mee laat reizen is alleen maar eigen belang in verband met de sociale veiligheid, zo'n proef is er ook in Arnhem geweest, maar was snel afgelopen nadat bleek dat men hier misbruik van maakte om dit dan ook maar privé te gaan doen.

Ik neem aan dat mensen die bij HTM werken, net zoals bij de NS(wat ik zeker weet), gewoon een reisproduct van de baas kijgen en dus niet hoeven te betalen voor het reizen met de HTM.
Daarnaast nog een ander voorbeeld, mensen in uniform van de RET reizen ook gratis en vaak nog eerste klas ook, met de NS.

HTM en het voormalige korps Haaglanden hebben dit, middels een confenant dus gewoon afgesproken.
De reden dat 'anderen' , in dit geval politieambtenaren, gratis mee mogen reizen is inderdaad in eigen belang, namelijk, dat HTM op dat moment extra middelen heeft. (Een ambtenaar met meer bevoegdheden etc.)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 3 juni 2015, 11:51:46
Wie zegt er dat er geen belasting voor wordt betaald dan, Joost? Wellicht gebeurt dit gewoon.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #25 Gepost op: 3 juni 2015, 12:10:07
Citaat van: silque link=msg=1353812 date=1433325106
Wie zegt er dat er geen belasting voor wordt betaald dan, Joost? Wellicht gebeurt dit gewoon.

Indien het gebeurt is het gewoon een broezak-vestzak verhaal. De salari worden betaald vanuit de 'staatskas' en de belasting vloeit terug de 'staatskas' in.
Persoonlijk vind ik het niet eens interessant hoe het met belasting zit. Het gevoel van veiligheid en de beschikking hebben over meerdere middelen is volgens mij niet in een monetaire waarde uit te drukken.


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2015, 12:13:58
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat eigen personeel in ieder geval connexxion maar ik weet ook van andere vervoers maatschappijen, geen gratis vrijvervoer meer heeft in NLD, en men moet gewoon voor de vrijvervoerspas betalen of men krijgt een korting op het abonnement. Omdat de belastingdienst dit ziet als loon in natura. Ik zelf heb dus geen vrijvervoersspas meer omdat ik het te weinig gebruik voor wat ik er voor moet betalen.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 3 juni 2015, 12:26:24
Er zit wel een belangrijk verschil in Joost, namelijk dat als jij vrij reist dit geheel vrijblijvend is en als wij gratis reizen er iets van ons wordt verwacht. Dat is dus niet vrijblijvend.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2015, 14:11:44
Citaat van: silque link=msg=1353818 date=1433327184
Er zit wel een belangrijk verschil in Joost, namelijk dat als jij vrij reist dit geheel vrijblijvend is en als wij gratis reizen er iets van ons wordt verwacht. Dat is dus niet vrijblijvend.

Snap ik en heb je een goed punt. Echter zou je dit ook kunnen beargumenteren mbt andere beroepsgroepen zoals al eerder geloof ik opgemerkt.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #29 Gepost op: 3 juni 2015, 14:29:59
Ik heb soort gelijke gesprekken ook wel eens gehad met een conducteur na een lastige reiziger in de trein, hij was blij met mijn ingrijpen, maar hij had liever het voor vertrek geweten. Daar heb ik dan weer geen zin in natuurlijk, want ik betaal gewoon als reiziger. Ik zou overigens best, in ruil voor het gratis reizen, mij vooraf willen melden bij de conducteur. Gezien de toename van agressie misschien nog geeneens heel dom.

Overigens tref ik vaker medische zaken aan dan geweld  e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag