En gelukkig is ethiek continu aan verandering onderhevig en is het geen statisch begrip of gegeven. Je kunt dus niet stellen dat iets niet ethisch IS, enkel dat jij het niet ethisch VINDT.
Terug lezend had ik iets duidelijker moeten zijn en spreken van "ethisch te verantwoorden" ipv ethisch.
(Ethiek zelf , als wetenschap, is juist niet "continue" aan verandering onderhevig. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen ontwikkeling is. Maar dat is een ander verhaal.)
Of iets ethisch te verantwoorden is, kan inderdaad wel veranderen. Maar op het gebied van de relatie tussen overheid en derden zijn er duidelijke uitgangspunten die de grenzen tussen "goed" en "fout" aangeven. Een simpel voorbeeld is dat de overheid haar bevoegdheden niet mag gebruiken om een bepaalde partij te bevoordelen.
En dus durf ik rustig te stellen dat het niet ethisch verantwoord
is.
Daarnaast is het in Nederland gelukkig toegestaan om als bedrijf voordelen te geven, omdat dit niet onder de noemer disciminatie valt. Waarom je corruptie erbij betrekt vind ik nogal vreemd.
Ik stel namelijk niet dat de overheid het moet vragen aan de vervoersbedrijven, wij als burgers hebben ook een mond gekregen.
Lees je eigen bericht even terug, je noemt zelf "overheid" en "vragen" in 1 zin, en noemt als "bijkomend voordeel" de extra veiligheid. Tenminste, zo had ik het gelezen.
En voor de duidelijkheid, ik zeg niks over de rechten van bedrijven, of de wensen van burgers maar juist iets over het aannemen van zo'n aanbod door de overheid.
Feitelijk maakt het daarbij voor deze discussie weinig uit of de overheid er om vraagt, het door burgers wordt afgedwongen, of dat het vrijwillig aangeboden wordt.
Waarom je corruptie erbij betrekt vind ik nogal vreemd.
Mijn excuses op voorhand, maar ik kan op mijn tablet je profiel niet goed bekijken. Ben je bekend met de wet en regelgeving rond giften voor ambtenaren, en de algemene definities van corruptie?
Op individueel niveau is er een reden dat ambtenaren niet zo maar giften mogen aannemen. Veel van die redenen hebben allemaal te maken met het voorkomen van corruptie. Dat is ook toepasbaar op het niveau van organisaties of de gehele overheid.
Vergeet niet dat een deel van de openbaar vervoer bedrijven gewoon commerciële partijen zijn.
Denk je eens in wat de gevolgen zijn als straks allerlei partijen exclusief voordeel gaan geven aan politie ambtenaren, maar er dan wel verwacht wordt dat zij op het gebied van veiligheid extra aandacht krijgen....