Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs

Auteur Topic: Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs  (gelezen 11198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #40 Gepost op: 5 juni 2015, 12:43:51
Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
En op het gebied van ethisch verantwoord zijn wijkt onze mening af, daar zullen wij mee moeten (en kunnen) leven denk ik.

Dat is ook prima.
Ik zie dit ook gewoon als een open discussie, en niet een "wie heeft gelijk" wedstrijd. :)

Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
De discussie an sich richt zich op het verkeerde onderwerp, wat jij aan hebt gesneden. Als je alsmaar in het 'oude stramien' van 'ja maar dit is ethisch niet te verantwoorden' blijft hangen, dan komen dergelijke ideëen en initiatieven nooit van de grond, terwijl het toch zeer zeker van toegevoegde waarde kan zijn. Zelfs op economisch gebied.

Het handelen van de overheid, en zaken die daarbij horen zoals ethische afwegingen, corruptie bestrijding, machtsmisbruik, etc zijn geen "oud stramien" maar gewoon actuele onderwerpen.
Waarschijnlijk bedoel je het niet zo en begrijp ik je verkeerd. Maar dit leest voor mij als "morele afwegingen om iets niet te doen, kan je aan de kant schuiven als er maar voordelen zijn op andere gebieden. Het is belangrijker dat iets van de grond komt, en morele afwegingen zijn dan alleen maar een sta in de weg". :)

Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
Algemene definities van corruptie vind ik in deze discussie niet interessant, omdat corruptie hier wordt genoemd, maar voor mijn gevoel niet thuis hoort.

Tsja, dan wordt het lastig discussiëren.
Maar voor de duidelijkheid, ik zeg dat het de deur naar corruptie opent, daarbij in het midden latend of bij de voorgestelde afspraak al sprake is van corruptie.


Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
We spreken hier echter niet over individueel niveau, maar over landelijk niveau. Het betreft dus alle dienders.
Of alle dienders, een regio, wijkteam, of 1 individu voordeel krijgen in ruil voor een wederdienst, ook al is die passief, dat doet voor het gevaar van corruptie niet ter zake. Hooguit voor de omvang.
Het gaat er juist om, dat de andere partij een wederdienst krijgt waar men voordeel uit haalt, en dus partijen die niet deelnemen benadeeld worden. "Voor wat, hoort wat" is de kern van corruptie, hoe je het ook went of keert.
Daarbij gelden voor individuele politieambtenaren nog strengere regels rond integriteit, en is het dus vreemd als hun eigen organisatie die aan de kant zou schuiven.


Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
Ik ben mij ervan bewust dat OV bedrijven vaak commerciële partijen zijn (echter met een dikke vinger in de pap vanuit de aandeelhouder of soms stakeholder 'Overheid').
Dat is voor sommige bedrijven zo, maar zeker niet voor allen. Dat is juist ook deel van het probleem. Je kan dit ook niet uitvoeren met "alleen" de semi-publieke OV bedrijven.


Citaat van: DJester link=msg=1354152 date=1433496658
Wat ik vooral jammer vind is dat je op mij over doet komen dat je het idee op voorhand al af probeert te schieten, zonder er inhoudelijk eens naar te kijken of op te reageren.

Volgens mij reageer ik gewoon inhoudelijk, namelijk dat het ethisch niet te verantwoorden is en het gevaar van corruptie op de loer ligt.  Daarom vind ik het geen goed idee om dit in de praktijk te brengen.
Dat er ook voordelen zijn, dat realiseer ik mij. Echter lijken mij de nadelen groter dan de voordelen.


Maar goed, eigenlijk vat Red de essentie van het grootste bezwaar samen, en wil ik niet afdwalen in een filosofische discussie die de meeste mensen niet interesseert....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #41 Gepost op: 5 juni 2015, 13:06:21
Zolang je er gewoon eerlijk en helder over communiceert is het geen corruptie. Je slaat er echt in door. De NP zou dan ook geen korting mogen krijgen op bedrijfswagens, koffie en weet ik veel wat.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #42 Gepost op: 5 juni 2015, 13:11:32
Citaat van: kaasje link=msg=1354162 date=1433502381
Zolang je er gewoon eerlijk en helder over communiceert is het geen corruptie.
Dit geloof je zelf?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #43 Gepost op: 5 juni 2015, 13:44:22
Citaat van: Red link=msg=1354166 date=1433502692
Dit geloof je zelf?
Jazeker. Misschien dat ik het anders moet verwoorden: als ik voor mijn normale werkgever van een mogelijke leverancier een etentje aangeboden krijg en ik meld dit niet, dan is het de schijn van belangenverstrengeling. Als je dit gewoon meld bij je leidinggevende of manager en deze is ermee akkoord dan hoeft het geen probleem te zijn.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #44 Gepost op: 5 juni 2015, 13:48:04
Citaat van: kaasje link=msg=1354162 date=1433502381
Zolang je er gewoon eerlijk en helder over communiceert is het geen corruptie.

Je gaat in je lunchpauze naar de supermarkt op de hoek om boodschappen te doen. Bij de kassa zegt men "betalen hoeft niet, wij vinden het fijn dat jullie als politieambtenaar hier winkelen. Daardoor voelen we ons veiliger" Mag je dat accepteren als politie ambtenaar, zolang je maar naar je chef gaat en zegt dat dit het geval is geweest?

Citaat van: kaasje link=msg=1354162 date=1433502381
Je slaat er echt in door. De NP zou dan ook geen korting mogen krijgen op bedrijfswagens, koffie en weet ik veel wat.

Nee, dat is anders. Daar neemt de NP diensten en goederen af, waar ook gewoon regels gelden qua aanbesteding, contracten, etc. Juist mede om corruptie te voorkomen. Bovendien is er geen sprake van een wederdienst waar de wederpartij voordeel uit haalt.
Bij het "vrij reizen" zou de NP geen dienst of goed afnemen, maar voordelen regelen voor haar werknemers. Dat is niet per se in strijd met de beginselen van integer handelen, maar het toevoegen van het veiligheidsaspect zorgt daar juist wel voor.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #45 Gepost op: 5 juni 2015, 13:49:22
Het gaat er niet om dat je iets krijgt. Het gaat er om dat er een wederdienst verwacht wordt. En die wederdienst hoor je sowieso te verlenen, of je nou gratis of betaald met het OV mee reist.

Een bedankje van familie na een hulpverlening zoals een bos bloemen of een lekkernij hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar het gaat er om wat men er voor terug verwacht. Dat heeft niet zoveel te maken met zaken aan hogere machten, maar wel met de achterliggende redenen.

En ik denk dat je je normale werkzaamheden niet moet verwarren met je werk als politieambtenaar. Daar is toch wel een verschil te benoemen, al was het maar een bepaalde "machtspositie. "
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #46 Gepost op: 5 juni 2015, 16:07:17
Citaat van: zwelgje link=msg=1354160 date=1433501031
Ik zie dit ook gewoon als een open discussie, en niet een "wie heeft gelijk" wedstrijd. :)

Dat is fijn en dat waardeer ik ook :)

Citaat van: Red link=msg=1354171 date=1433504962
Het gaat er niet om dat je iets krijgt. Het gaat er om dat er een wederdienst verwacht wordt. En die wederdienst hoor je sowieso te verlenen, of je nou gratis of betaald met het OV mee reist.

Als je de wederdienst sowieso hoort te verlenen, wat is dan de verwachting? Dus wat is dan het problem als een diender gratis met het OV mag reizen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #47 Gepost op: 5 juni 2015, 16:10:16
Citaat van: DJester link=msg=1354180 date=1433513237
Dus wat is dan het problem als een diender gratis met het OV mag reizen?
Het probleem is wat Zwelgje hierboven al enkele malen heeft aangegeven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #48 Gepost op: 5 juni 2015, 16:39:27
Citaat van: Red link=msg=1354181 date=1433513416
Het probleem is wat Zwelgje hierboven al enkele malen heeft aangegeven.

Dat lijkt mij sterk, want je zegt toch echt dat de wederdienst die wordt verwacht sowieso wordt gegeven - ongeacht er gratis vervoer wordt geboden. Conclusie: er kan geen verwachting van een wederdienst zijn.
Waarom zou iets de deur open zetten tot corruptie als er niets corrupts mee gemoeid gaat?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #49 Gepost op: 5 juni 2015, 16:48:07
Dan moet je de bijdrage van zwelgje nog een keer lezen. ;) Overigens spreek ik hier ook niet over corruptie, die woordkeus acht ik niet op zijn plaats.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.