Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs

Auteur Topic: Vrij reizen op vertoon van het politie legitimatiebewijs  (gelezen 11199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #50 Gepost op: 5 juni 2015, 18:06:24
Even over het gratis vervoer en of dit verkapt salaris is. Jou werkgever mag jou gewoon op een of andere manier belastingvrij vergoeden voor jou reiskosten. Let wel dit mag, is niet verplicht. Dat mag voor de auto tot 19 ct per km voor prive auto, door een auto van de zaak te geven (is gratis zolang je geen eigen km maakt, anders moet je bijtelling betalen) en mag jou ook een OV abonnement geven. Vroeger kreeg je dan een jaar of traject abonnement, nu is dat een ov-chip kaart. Bij deze eerste kon je die ook gebruiken in je prive tijd omdat er geen beperking op stond (behalve dan of het traject, of de zones indien je met de bus/tram etc reisde), de laatste is weer afhankelijk van de afspraken die jou werkgever heeft gemaakt.

Dat er bij de regio haaglanden dan een convenant is gekomen dat zal diverse redenen hebben en mag dus gewoon. Ze hadden dit ook kunnen regelen op een andere wijze, maar blijkbaar vinden ze daar een politie legitimatie genoeg.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #51 Gepost op: 5 juni 2015, 18:24:26
Je schetst het hier echt veel makkelijker dan hoe het in de praktijk is.

Allereerst al het punt dat je met je politie legitimatie dus altijd en onbeperkt in die regio kan reizen, en niet alleen voor woon werk verkeer, maar ook als je een avondje gaat stappen in de stad.
Reiskosten zijn toch echt aan regels verbonden, en het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit zo aan die belastingregels voldoet. Al was het maar omdat er dus kennelijk geen enkele vorm van registratie is.

En los van het of volgens die regels al mag... Je moet dit toch echt eigenlijk niet willen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #52 Gepost op: 5 juni 2015, 22:06:46
Citaat van: Red link=msg=1354153 date=1433496909
Of ik nou gratis reis, of een kaartje moet kopen.... als de conducteur mijn hulp nodig heeft dan help ik hem. In ruil voor deze hulp hoef ik dus geen gratis vervoer.
Ik vind het in deze tijd een vreemde constructie, en ik zie niet zo goed in waarom dit nog in stand wordt gehouden. Dat je tijdens je daadwerkelijke dienst gratis met de trein mee gaat in het kader van het toezicht op het spoor is logisch, maar daarbuiten hoor je gewoon net als iedereen een kaartje te kopen.

Ik reis regelmatig met de HTM op vertoon van mijn politielegitimatie, dus op basis van het convenant. Regelmatig zie ik kleine en grote dingen gebeuren waarop ik dan acteer, al was het maar een belletje naar de meldkamer HTM of onze eigen meldkamer en het opmaken van PV. Dat kost mij regelmatig ook extra tijd. Zodra het convenant wordt opgezegd en ik weer in moet checken met mijn OV-chipkaart stop ik dan ook acuut met het reizen in het OV. Nog steeds gebeurt er dan in het OV namelijk veel dat ik als politieambtenaar niet zomaar kan laten lopen, maar dan zal ik ervoor moeten betalen. Ik kies dan liever voor mijn eigen auto. Goedkoper per kilometer, flexibeler en ik zie veel minder rottigheid.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #53 Gepost op: 6 juni 2015, 00:29:27
Citaat van: Red link=msg=1354213 date=1433521466
Je schetst het hier echt veel makkelijker dan hoe het in de praktijk is.

Allereerst al het punt dat je met je politie legitimatie dus altijd en onbeperkt in die regio kan reizen, en niet alleen voor woon werk verkeer, maar ook als je een avondje gaat stappen in de stad.
Reiskosten zijn toch echt aan regels verbonden, en het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit zo aan die belastingregels voldoet. Al was het maar omdat er dus kennelijk geen enkele vorm van registratie is.

En los van het of volgens die regels al mag... Je moet dit toch echt eigenlijk niet willen.
Ergens is dit dus gewoon hoe jou OV abonnement geregeld was voor de periode met de chipkaart. Daar liet je toen je abonnement zien en dan kan je vrij reizen, ongeacht of het woon-werk was, weekend etc. Dit was niet geregistreerd, alleen dat jij een abonnement hebt en deze word door de baas betaald. Reisde je toen echter op een ander traject, of buiten de zones waarvoor het gold dan moest je een beetje bij betalen. Maar de registratie was 0.

En of je het moet willen. Er is ook geregeld dat jullie 24/7 politieambtenaar zijn en dat jullie dus ten alle tijden kunnen en mogen optreden als jullie wat in de eigen tijd tegenkomt. Ook daar heb je uiteraard de vraag of je bepaalde zaken wilt doen als je in prive tijd zit, echter kan je dan nog zeggen van ik doe het niet omdat niemand weet dat jij agent bent. Je hoeft dus ook niet in te springen als jij wat ziet tijdens je ov reis, maar dan zegt men dat je dan wel moet betalen. Dus op dat vlak heb je dus ook de keuze wat je wilt doen. Wil je prive, prive houden dan check je gewoon in en uit. Vind jij het geen probleem om te grijpen waar nodig dan laat je, je legitimatie zien.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #54 Gepost op: 6 juni 2015, 10:52:43
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1354319 date=1433543367
(...) En of je het moet willen. Er is ook geregeld dat jullie 24/7 politieambtenaar zijn en dat jullie dus ten alle tijden kunnen en mogen optreden als jullie wat in de eigen tijd tegenkomt. Ook daar heb je uiteraard de vraag of je bepaalde zaken wilt doen als je in prive tijd zit, echter kan je dan nog zeggen van ik doe het niet omdat niemand weet dat jij agent bent. Je hoeft dus ook niet in te springen als jij wat ziet tijdens je ov reis, maar dan zegt men dat je dan wel moet betalen. Dus op dat vlak heb je dus ook de keuze wat je wilt doen. Wil je prive, prive houden dan check je gewoon in en uit. Vind jij het geen probleem om te grijpen waar nodig dan laat je, je legitimatie zien.

We mogen niet alleen 24/7 optreden, regelmatig hebben we daar ook weinig vrije keuze in. Politieambtenaren met opsporingsbevoegheid kunnen zich niet beroepen op de omstandigheid niet in dienst te zijn, in die gevallen, waarin hun optreden redelijkerwijze is vereist. Dat niemand ziet dat je een politieambtenaar bent is dus niet relevant. Treed je niet op waar dat redelijkerwijs is vereist, dan kun je disciplinair gestraft worden als ze daarachter komen. Zelfs als niemand erachter zou komen is het niet integer. Wel is het zo dat in twijfelgevallen de ene de drempel om op te treden wat lager legt dan de ander.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #55 Gepost op: 6 juni 2015, 12:57:22
Klopt hoor Bravo, bovendien kan optreden ook 'slechts' het bellen met de meldkamer zijn en/of het volgen van een verdachte tot er geüniformeerde collega's zijn.

Ik vind het bijzonder dat er zo'n discussie over het reizen in privétijd is ontstaan, heb me nooit gerealiseerd dat dit belastingtechnisch wellicht gevoelig is. Toch zal er iets geregeld zijn, Haaglanden hanteert dit systeem al jaren en gezien het formele karakter (convenant ondertekend door de korpsleiding) én het feit dat de politie deze zaakjes vaak goed op orde heeft (HRM technisch) kan ik me bijna niet voorstellen dat we over de rand gaan hiermee. Wellicht betaalt de korpsleiding hiervoor óf draait de HTM op voor deze kosten, zij hebben er namelijk ook baat bij.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #56 Gepost op: 6 juni 2015, 14:07:33
Citaat van: Bravo link=msg=1354281 date=1433534806
Ik reis regelmatig met de HTM op vertoon van mijn politielegitimatie, dus op basis van het convenant. Regelmatig zie ik kleine en grote dingen gebeuren waarop ik dan acteer, al was het maar een belletje naar de meldkamer HTM of onze eigen meldkamer en het opmaken van PV. Dat kost mij regelmatig ook extra tijd. Zodra het convenant wordt opgezegd en ik weer in moet checken met mijn OV-chipkaart stop ik dan ook acuut met het reizen in het OV. Nog steeds gebeurt er dan in het OV namelijk veel dat ik als politieambtenaar niet zomaar kan laten lopen, maar dan zal ik ervoor moeten betalen.
En hiermee geef je dus eigenlijk precies mijn pijnpunt aan. Het HRM geeft gratis vervoer aan dienders en krijgen daardoor extra beveiliging in het OV.

Misschien kan de lokale supermarkt mij dan ook korting geven zodat ik daar mijn boodschappen doe. Dan hebben ze ook extra toezicht. Anders ga ik namelijk naar een andere supermarkt.  En als het jou extra tijd kost omdat je moet optreden, dan kan jij die uren gewoon schrijven voor de baas als je met je werk bezig bent.

Ik ben benieuwd Silque. In Amsterdam was dit vroeger dus ook mogelijk, maar daar is het afgeschaft. Dat zal niet zonder reden geweest zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.