Asbest is momenteel de hype, die langzaam ingehaald wordt door de gevaren van PAK's (poly aromatische koolwaterstoffen) die op (blus)kleding blijven zitten na een brand en zeer waarschijnlijk ook voor brandweerlieden een veel groter risico vormen dan asbest.
Nog even en dan kan je met een mondkapje en stoffer en blik zelf de asbest opruimen. Ik geloof dat Tijgernest zoiets ook al eens heeft aangegeven: er wordt momenteel wel erg veel drama gemaakt voor een asbestincident.
Nu is het wel zo dat wetenschappers sterk van mening verschillen hoe groot risico's van asbest zijn. Wat ik uit mijn familie wel weet is dat dood gaan aan asbest gerelateerde kanker echt geen pretje is. Echt een smerige manier om dood te gaan, langzaam stikken. Hij kwam in contact met asbest in een ruimte waar asbest was toegepast als leiding isolatie. Er werd niet eens aan gewerkt. Maar ik ken ook iemand die machinist is geweest in de scheepvaart en vervolgens op een energiecentrale heeft gewerkt waar grote hoeveelheden niet hechtgebonden asbest was toegepast bij de ketels waar gewoon over gelopen werd waarbij wolken asbest vrijkwamen. Hij is dik in de 80 en leeft nog. Maar meerdere van zijn collega's zijn er aan gestorven. Iedere vezel inademen levert een heel kleine kans op kanker op. Hoe meer vezels des te groter de kans wordt. Maar er is altijd kans op.
Ik geef Tijgernest gelijk dat er voor brandweerlieden er echt wel meer gevaren zijn dan alleen de asbest zoals PAK's en ik vermoed ook dioxines.
Ik zeg altijd: Asbest heeft vele levens gered en kost ook levens.