GRIP 1 Grote brand (seniorenwoning) De Drecht Niftrikhof - Amsterdam 02-06-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (seniorenwoning) De Drecht Niftrikhof - Amsterdam 02-06-2015  (gelezen 4278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
p2kflex
20:34:41 02-06-15GROUP-1P 1 Brand Gezondheid (+Inc.net: 4+) (Etage: 2) (Grote Brand) (Grip: 1) De Drecht Seniorenwoningen , Niftrikhof 258 Amsterdam [ HOVD1 ICCO SLB MCU ]
GRIP 10101419BRW Amsterdam-Amstelland (Diemen) (Lichtkrant)
GRIP 10101405BRW Amsterdam-Amstelland (Diemen) (MCU)
GRIP 10102001BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD Alarmcode)
GRIP 10102661BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Informatie Manager COPI)
GRIP 10101991BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (MDT HOvD1)
GRIP 10101994BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (MDT SLB)
GRIP 10102652BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OLOT - Operationeel Leider Operationeel Team)
GRIP 10101304BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris)
GRIP 10102550Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Liason OOV)
GRIP 10102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
p2kflex
20:40:52 02-06-15GROUP-1contact MKA ivm GRIP 1
0120089MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
AT5 @AT5
UPDATE: Aantal bewoners moet nacht elders doorbrengen na brand seniorencomplex Zuidoost: at5.nl/s/BpZ
8:42pm · 2 Jun 2015 ·


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616

p2kflex
21:11:52 02-06-15GROUP-1P 1 Brand Gezondheid (+Inc.net: 4+) (Etage: 2) (Grote Brand) (Grip: 1) (BrOn : Contact Ploegleider) De Drecht Seniorenwoningen , Niftrikhof 258 Amsterdam [ ]
GRIP 10101301BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Ploeg 2)
GRIP 10101304BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris)


Brandweerman Sam

  • Manschap A - Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • "Hoort hij de pieper gaan, dan komt Sam er aan"

Mogelijk asbest vrijgekomen bij brand in wooncentrum Zuidoost

http://www.at5.nl/artikelen/143869/mogelijk-asbest-vrijgekomen-bij-brand-in-wooncentrum-zuidoost

De brandweer heeft panelen doorgeslagen om rook het gebouw uit te drijven, deze panelen zijn mogelijk asbesthoudend

Geen comfortabele gedachte voor onze brandweer collega's in Amsterdam kan ik mij zo voorstellen...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Veertig bewoners van seniorencomplex De Drecht in Zuidoost moeten de komende nacht elders doorbrengen. Ze mogen hun woning niet meer in, omdat tijdens een brand op dinsdagavond in hun complex mogelijk asbest is vrijgekomen.
Voor twintig andere bewoners van het complex geldt dat ze woensdag hun woning niet meer uit mogen.

Alle veertig bewoners van seniorencomplex De Drecht in Zuidoost die niet thuis kunnen slapen, hebben elders onderdak gevonden. Het grootste deel van de senioren slaapt bij familie en vrienden. Zes bewoners slapen op kosten van Stadgenoot in een hotel. Toch vinden sommigen van hen de maatregelen maar overdreven.
'Ik ben al vijf keer die gang in geweest vandaag voordat er gezegd werd dat er asbest was. Het maakt nu toch niets meer uit', reageert een van de bewoners van het complex.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Nu zal voor de bewoners zelf de levensverwachting niet significant veranderen door asbest. Waarschijnlijk sterven ze eerder aan andere ouderdom gerelateerde oorzaken. Wel kunnen ze asbest verspreiden.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: JJ75 link=msg=1353926 date=1433400653
Nu zal voor de bewoners zelf de levensverwachting niet significant veranderen door asbest. Waarschijnlijk sterven ze eerder aan andere ouderdom gerelateerde oorzaken. Wel kunnen ze asbest verspreiden.

Asbest is momenteel de hype, die langzaam ingehaald wordt door de gevaren van PAK's (poly aromatische koolwaterstoffen) die op (blus)kleding blijven zitten na een brand en zeer waarschijnlijk ook voor brandweerlieden een veel groter risico vormen dan asbest.

Nog even en dan kan je met een mondkapje en stoffer en blik zelf de asbest opruimen. Ik geloof dat Tijgernest zoiets ook al eens heeft aangegeven: er wordt momenteel wel erg veel drama gemaakt voor een asbestincident.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Danny722 link=msg=1353928 date=1433401081
Asbest is momenteel de hype, die langzaam ingehaald wordt door de gevaren van PAK's (poly aromatische koolwaterstoffen) die op (blus)kleding blijven zitten na een brand en zeer waarschijnlijk ook voor brandweerlieden een veel groter risico vormen dan asbest.

Nog even en dan kan je met een mondkapje en stoffer en blik zelf de asbest opruimen. Ik geloof dat Tijgernest zoiets ook al eens heeft aangegeven: er wordt momenteel wel erg veel drama gemaakt voor een asbestincident.
Nu is het wel zo dat wetenschappers sterk van mening verschillen hoe groot risico's van asbest zijn. Wat ik uit mijn familie wel weet is dat dood gaan aan asbest gerelateerde kanker echt geen pretje is. Echt een smerige manier om dood te gaan, langzaam stikken. Hij kwam in contact met asbest in een ruimte waar asbest was toegepast als leiding isolatie. Er werd niet eens aan gewerkt. Maar ik ken ook iemand die machinist is geweest in de scheepvaart en vervolgens op een energiecentrale heeft gewerkt waar grote hoeveelheden niet hechtgebonden asbest was toegepast bij de ketels waar gewoon over gelopen werd waarbij wolken asbest vrijkwamen. Hij is dik in de 80 en leeft nog. Maar meerdere van zijn collega's zijn er aan gestorven. Iedere vezel inademen levert een heel kleine kans op kanker op. Hoe meer vezels des te groter de kans wordt. Maar er is altijd kans op.

Ik geef Tijgernest gelijk dat er voor brandweerlieden er echt wel meer gevaren zijn dan alleen de asbest zoals PAK's en ik vermoed ook dioxines.

Ik zeg altijd: Asbest heeft vele levens gered en kost ook levens.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Asbest vrijgekomen bij brand in seniorencomplex Zuidoost
04-06-15   09:55 uur  - Bron: Het Parool
 
In seniorencomplex De Drecht in Zuidoost is asbest aangetroffen. ...... 'Om de rook naar buiten te laten lopen hebben brandweerlieden dinsdagavond panelen ingeslagen op de tweede en derde verdieping. Toen een medewerker gisteren de brokstukken zag liggen, viel hem op dat daar asbest in zou kunnen zitten en dat bleek het geval'....... 'Het goede nieuws is dat het om hecht gebonden asbest gaat......................... Het schoonmaken is daardoor relatief eenvoudig en neemt volgens Stadgenoot tot uiterlijk vanavond in beslag................
http://www.parool.nl/parool/nl/4048/AMSTERDAM-ZUIDOOST/article/detail/4054022/2015/06/04/Asbest-vrijgekomen-bij-brand-in-seniorencomplex-Zuidoost.dhtml

Nee, niemand is hier blij mee, behalve waarschijnlijk het saneringsbedrijf.............
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter