De eindgebruiker laten testen is inderdaad het toverwoord.
ff wat gemopper uit liefde voor het vak….
Ook het bestellen van civiele productie auto’s moet eigenlijk eens afgelopen zijn. De brandweer krijgt een brandweerauto en een ambulancedienst krijgt een ambulance. De politie moet het daarentegen doen met een personenauto met wat stickers en een (1) blauwe lamp op het dak.
Om de V70 als voorbeeld te nemen:
We bestellen een witte gezinsstation, daar bevestigen we voor de radiator een sirene en een viertal grilflitsers. (wat de koeling van de auto absoluut niet ten goede komt). We bouwen een mega zware kist met zooi in de kofferbak en doen niks aan de vering en de remmen.
Nu hebben we een gezinsauto met ademhalingsproblemen, die ook nog eens op zijn maximum laadvermogen zit. Waar we 24/7 topsport prestaties van verwachten: Zonder stuk te gaan !!
Nu zijn er mensen verbaast, dat de V70 steeds kapot gaat en problemen/storingen geeft??
-Maar een V70 is privé een zeer betrouwbare fijne auto….?!
-Die V70 taxi’s gaan ook nooit stuk en rijden ook vaak 24/7….?!
Privé is het een top auto en mag hij zo voor de deur gezet worden
, maar voor politiewerk is deze auto helaas niet geschikt...
En ja als taxi doet hij het ook erg goed, maar welke taxi rijdt er gemiddeld tussen de 24 en 31 spoedritten in 24 uur?
Waarbij het motorblok het volledige vermogen elke keer weer moet aanspreken met minimale koeling?
Er zijn genoeg autofabrikanten die in hun productielijn echte politieauto’s hebben.
Deze auto’s zijn in de fabriek al voorzien van: Grotere radiatoren, Grotere remschijven en klauwen, Aangepaste vering en demping. Het wiel is dus al uitgevonden. Laten we daar dan ook gebruik van maken.
De aanschaf kosten gaan zich namelijk terug betalen in onderhoud en levensduur.
Neem dan gelijk een dikke diesel die niet constant zijn maximale vermogen moet aanspreken, waardoor het motorblok meer rust heeft en de slijtage een stuk minder wordt.
Om een willekeurig voorbeeld te geven de catalogus van BMW:
Katalog downloaden (PDF - 12,3 MB)
http://www.bmw.de/dam/brandBM/marketDE/countryDE/fastlane/grosskunden-behoerden/einsatzfahrzeuge/einfuehrung/BMW_AuthorityVehicles.pdf.download.1416231011584.pdfMaar ook andere merken kunnen hier in voorzien.
We moeten gewoon weer terug naar de basis, waar facilitair nog ondersteunend was aan operationeel. En laat sommige keuzes over aan de gebruiker ipv chefjes en vtspn personeel die het een leuk project vinden, maar er niet dagelijks mee werken of zelfs nog nooit echt politie straatwerk hebben gedaan. De gebruikers kunnen zelf wel de juiste mensen van hun afdeling naar voren schuiven om met andere teams in het land tot een juiste auto te komen. Dan komt er tenminste een politieauto, waarbij het draagvlak vanuit de werkvloer het grootst is.
Misschien kunnen we dan gelijk die belachelijke VtSpN regels omtrent de signalering aanpakken. Deze ondersteunende dienst BESLIST wat wij wel en niet mogen!? En dit doen ze veilig van achter hun bureau.
Zo hebben ze daar in al hun wijsheid besloten, dat het snelste opvallende politievoertuig voldoende heeft aan 4 gril flitsertjes en 1 dakpit!
Het blijft spannend om de RSA op rijstrook 1 waar 130km/h is toegestaan in fendoff te zetten en uit te stappen met dat ene lullig lampje op het dak.
Helemaal omdat er jaarlijks vele RWS auto’s en pijlwagens tot snot gereden worden, met veel meer signalering dan de RSA’s….