Snel Interventie Voertuig (SIV) Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic

Auteur Topic: Snel Interventie Voertuig (SIV) Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic  (gelezen 285368 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Inmiddels is de nieuwe generatie audi a6 gepresenteerd, deze zal in de 3.0 tdi versie met 286pk beschikken over een 8traps volautomaat van ZF in plaat van een 7traps DSG die in het "oude" model zit.

Nu vraag ik me af hoeveel van de "oude" generatie de politie zal ontvangen, en of het een aanbestedingsgewijs een probleem is dat er nu een 8traps automaat in zal komen.



DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Daar is bij ons al de eerste mail over voorbij gekomen. Audi zal daarvan een nieuw voorstel moeten doen. Als die niet aan de eisen voldoet gaat de boel opnieuw aanbesteed moeten worden. Als Audi wel een auto die aan de eisen voldoet of zelfs beter is kan leveren voor dezelfde prijs is er geen probleem. Er worden er ongeveer 20 per jaar uit geleverd voor vier jaar lang, dus je hebt kans dat je straks een geruime tijd beide modellen zal zien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Daar is bij ons al de eerste mail over voorbij gekomen. Audi zal daarvan een nieuw voorstel moeten doen. Als die niet aan de eisen voldoet gaat de boel opnieuw aanbesteed moeten worden. Als Audi wel een auto die aan de eisen voldoet of zelfs beter is kan leveren voor dezelfde prijs is er geen probleem. Er worden er ongeveer 20 per jaar uit geleverd voor vier jaar lang, dus je hebt kans dat je straks een geruime tijd beide modellen zal zien.

Uit persoonlijke ervaringen met de A6 uit de "oude" generatie ben ik van mening dat de 8traps automaat lekkerder rijdt dan de DSG, vind de bak een stuk fijner. Heb voor mn werk in de  272pk met DSG en in de 320pk met ZF bak mogen rijden, vind de ZF bak toch net iets verfijnder.

Maar we zullen het vanzelf zien, die nieuwe A6 is zeker geen verkeerde auto




PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
‘Met zo’n wagen straal je wel iets uit’


Foto('s) politie.nl

Laatste update: 29-03-2018 | 10:00

Nederland - De keuze was al bekend en met het zetten van de laatste handtekeningen is het helemaal rond. De Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic wordt het nieuwe snelle interventievoertuig (SIV) van de politie.

De komende jaren worden de huidige Volvo’s V70 gefaseerd vervangen door snelle Audi’s. Die moeten ervoor zorgen dat de politie beter partij kan bieden aan criminelen die zonder enige remming over de snelwegen razen. Het vizier is daarbij gericht op ram- en plofkrakers en daders van andere zware delicten in snelle voertuigen, maar ook verkeershufters zullen minder snel uit het zicht verdwijnen.

Keuzeproces
Aan de keuze voor de Audi A6 ging een lang en zorgvuldig aanbestedingsproces vooraf. Daarbij speelden behalve de snelheid en het acceleratievermogen ook zaken als comfort, wegligging en aanschafprijs een rol. Niet alleen de voertuigen, maar ook geïnteresseerde leveranciers moesten voldoen aan een uitgebreid eisenpakket. De keuze viel uiteindelijk op automobielhandel PON, die de nieuwe SIV’s gaat leveren. Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastructuur van de politie, toont zich tevreden met het verloop en de uitkomst van het proces. ‘Hiermee laten we zien dat we de middelen, de vaardigheden en de tactieken hebben om criminelen aan te pakken die zich als idioten door het verkeer verplaatsen.’ De toekomstige bestuurders van de SIV’s uit de verkeersteams waren nauw betrokken bij het hele keuzeproces. ‘Met zo’n wagen straal je wel iets uit’, zegt een van hen.

Pakkans
De Audi heeft, inclusief aerodynamische lichtbalk en andere in- en opbouw, een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Daarmee kun je goed voor de dag komen, al zijn er criminelen die auto’s gebruiken die nog sneller zijn, erkent Van Hasselt. ‘Maar het is meer dan alleen gas geven. Ik durf te beweren dat wij vele malen beter in zo’n snelheidsduivel kunnen rijden dan de gemiddelde crimineel. We kunnen ze dan in ieder geval op een veilige manier volgen en collega’s bijpraten, waardoor bijvoorbeeld de helikopter erbij kan komen of we andere interventies kunnen toepassen. Daarmee vergroten we de pakkans.’

Rijopleiding
Niet elke politiemedewerker mag zomaar de weg op met de Audi, vanwege de hoge topsnelheid en het doel waarvoor de auto’s worden ingezet. Momenteel werkt de politie aan een speciale rijopleiding voor de medewerkers die de SIV’s gaan besturen. De Landelijke Eenheid en vijf andere eenheden (Amsterdam, Midden-Nederland, Zeeland-West-Brabant, Den Haag en Rotterdam) gaan rijden in de nieuwe SIV’s. Mogelijk komen daar nog meer eenheden bij. De eerste nieuwe SIV’s worden over enkele maanden in gebruik genomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Blij om te zien dat er Intersection LED's op zitten

Je gaat ook echt een hoekje met deze auto’s.

Ik zeg op de B-klasse dezelfde signalering.

En by the way zijn het full text of alleen ‘stop / volg politie’?
"Waakzaam & Dienstbaar"