Stalen velgen bieden minder koeling aan de remschijven. Gelet op het intensieve werk dat een politiewagen op de hoofdwegen mag ondergaan, van 200 naar 60 km/u in een aantal seconden en dan meteen weer terug naar 200 om vervolgens in de ankers te gaan tot stilstand, zijn de huidige voertuigen ook al met lichtmetaal uitgerust. De LE heeft daar ervaring mee: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31882
Ho even, dat is niet helemaal juist.
Stalen velgen of licht metaal heeft hier niets mee te doen, het soort velg met het soort schijf wel.
Echter open stalen velgen zijn er bijna niet omdat deze lomp zouden worden in tegenstelling tot lichtmetaal, zouden ze wel geleverd worden geven ze genoeg ruimte om net zo goed te koelen als lichtmetaal. Het is de hoeveelheid metaal die voor de schijf bevindt die het verschil maakt.
Het door jouw aangehaalde topic had twee problemen, er kwam niet genoeg lucht bij de schijf en de schijven waren zelf niet bestand. Daarna zijn er eerst schijven van de BMW 5 gemonteerd welke wel de koeling gaven die benodigd was maar weer daarna ook andere velgen toen was de koeling optimaal.
Nu heeft Volvo ism met Bosch de remmerij helemaal op order en volgens eigen zeggen werken ze nu ook goed met stalen velgen.