Grote brand (winkel kruidvat blikseminslag) Stationsweg - Zuidlaren 05-06-2015

Auteur Topic: Grote brand (winkel kruidvat blikseminslag) Stationsweg - Zuidlaren 05-06-2015  (gelezen 4295 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: jur link=msg=1354300 date=1433536412
Omdat er in Noord- en Midden Drenthe afscheid is genomen van de (ondergrondse) brandkraan, moet er heel wat opgetrommeld worden om de waterwinning zeker te stellen: 4 tankwagens, 1 watertankhaakarmbak en 2 dompelpompen...

01-1866 WTH Groningen
01-2161 DPH Hoogezand-Sappemeer
03-8165 TW Eelde
03-8166 TW Zuidlaren
03-8265 TW Assen
03-8465 TW Gieten
03-9762 DPH Vries
Zoals ik het interpreteer is daar meer behoefte aan water dan het leidingnet kan leveren en dus ook in de oude situatie was inzet nodig geweest van watertransport. Volgens mij 4 maal TS en 1 maal HW.


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Citaat van: JJ75 link=msg=1354312 date=1433538407
Zoals ik het interpreteer is daar meer behoefte aan water dan het leidingnet kan leveren en dus ook in de oude situatie was inzet nodig geweest van watertransport. Volgens mij 4 maal TS en 1 maal HW.

Ik wil hier even op inspringen. Was zelf gisteren ongeveer met de eerste TAS ter plaatse en het eerste wat ze gedaan hebben was een brandkraan zoeken voor water. Het alarm van de waterwagen ging continu af, omdat hij leeg was. Er zijn twee of drie tankauto's gebruikt om te pendelen tussen de Dompelpomp en de waterwagen. In Drenthe ligt, naar mijn weten, geen waterleidingennet meer voor de brandweer, daarvoor zijn juist de waterwagens aangeschaft.

De brandweer had echt moeite met de waterwinning en kon pas beginnen met blussen toen ook de hoogwerker (uit Groningen) aanwezig was. De brand had zich toen inmiddels aardig uitgebreid.

Foto's te zien op www.dennisvenema.nl



DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Dus snel weer gebruik maken van ondergrondse brandkranen.  :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: jeroen21 link=msg=1354345 date=1433575804
Dus snel weer gebruik maken van ondergrondse brandkranen.  :-X
Al zou je wel brandkranen hebben kun je nog niet alles voeden. Zoals je weet kun je geen 3 TSen en een redvoertuig op de waterleiding knopen. 1 TS en een redvoertuig, en dan houdt het echt op, maar je kunt wel doelmatig beginnen. Dit zijn de consequenties van dit soort keuzes om brandkranen weg te halen.. ::)


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Thor link=msg=1354288 date=1433535254
Er komt nog het een en ander, na een half uur, op dreef. Bluswater gebrek.

Is denk ik terug te voeren op het feit dat bij daadwerkelijk leeg raken van basisvoorraad water TS, deze aangevuld moet worden door TW, der zal dus minimaal bij een brand 1 TW of HTW per ingezette TS moeten worden ingezet.We zullen ons in de toekomst nog wel eens gaan verbazen over de hoeveelheid TW die drenthe gaan inzetten vooral bij de grotere inzetten. En eenheden van buiten de regio zullen dan ook een HTW of TW mee moeten leveren, wat je dus hier ook ziet, om de eerste inzet te doen. En verder zul je een opbouw van GWT zien die de TW's zullen ontlasten, wat je dus hier ook ziet. Tis een concept waar we nog aan moeten wennen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De opzet is dat een tankwagen samen met een autospuit uitrukt bij een woningbrand etc. Als een autospuit het volle pond aan water moet leveren heb je afhankelijk van de locatie waterwinning minimaal vier tankwagens nodig om de continuiteit in de bluswateraanvoer te regelen.
Laat staan meerder autospuiten die het volle pond moeten leveren.
Hier wordt gesproken over pendelen van de waterwagens naar het GWT, dus de afstand tussen de waterwinning en de brand was kennelijk te groot voor de volledige inzet van het GWT. (Er waren twee GWT's ter plaatse.) Slanglengte,personeelsgebrek etc.?


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
https://www.youtube.com/watch?v=lJD06Zr1vVc

Volgens de video is er overal een vulpunt op maximaal 2 kilometer van de brandlocatie. Vullen zou 8 minuten in beslag nemen en zorgt daarom voor een constante aanvoer van één TS door twee tankwagens.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@1.Volgens de video is er overal een vulpunt op maximaal 2 kilometer van de brandlocatie. 2.Vullen zou 8 minuten in beslag nemen en zorgt daarom voor een constante aanvoer van één TS door twee tankwagens

ad.1. Hier dus kennelijk niet want de lengte van het GWT was niet toereikend en moest men pendelen met waterwagens tussen het GWT en de brand.
ad.2. Dat is nmm een vrij theoretisch verhaal waarbij men ervan uit gaat dat alles goed is georganiseerd en de mensen voldoende op elkaar zijn ingespeeld.
In de harde praktijk heb je volgens mij gelet op mogelijke tegenslagen/problemen/organisatie/communicatie etc. bij een beetje afstand vier tankwagens per autospuit,die het volle pond moet leveren, nodig.

In het filmpje wordt ook gesproken over een effectievere methode van bluswatergebruik/inzet. Er wordt niet toegelicht hoe dat zou moeten gaan. Hoe verloopt dat momenteel in de praktijk?


guest12562

  • Gast
In mijn beleving heeft dit best wel wat consequenties, eerder opschalen, meer TW's aanschaffen en alarmeren en daarbij heb je dus personeel nodig, als je dit dan gaat weerleggen tegen de huidige problematiek mbt bezuinigingen en het terug lopen van het personeelsbestand ligt hier nog een aardige uitdaging.
Gevolgen zullen wel bekend zijn.