Bezuinigingen Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid  (gelezen 3571 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Gepost op: 2 september 2015, 21:10:26
Ik kon nog geen draadje over Zuid-Holland Zuid vinden.

Ik las dit gisteren op: http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/4132616/2015/08/31/Alarm-over-kaalslag-brandweer.dhtml

Alarm over kaalslag brandweer
De brandweervrijwilligers uit Zuid-Holland-Zuid slaan alarm bij de Dordtse gemeenteraad over de 4,7 miljoen euro die bezuinigd moet worden bij de regionale brandweer.
Volgens de brandweerlieden is de bezuiniging onverantwoord. 'De bezuiniging gaat desastreuze gevolgen opleveren voor onze regionale brandweerzorg en grijpt diep in op de veiligheid in onze regio,' schrijven de vrijwilligers aan de Dordtse raad. Die praat in september over de geldnood en het slinken van de organisatie.

Het grote tekort is een gevolg van de stijgende loonkosten en extra btw. De afgelopen jaren is al veel bezuinigd omdat de zeventien deelnemende gemeenten minder te besteden hebben. De vrijwilligers maken zich ,,grote zorgen'' over de kaalslag. Volgens hen is de rek er uit.

Blusboot
Zo gaan zes tot zeven vrijwillige brandweerposten op slot. En ook verdwijnt één beroepsbrandweerpost. Er komen door de bezuinigingen minder reddingsvoertuigen. De fonkelnieuwe Dordtse blusboot wordt afgestoten en wordt verkocht. Het duikteam en het gaspakkenteam dreigen te verdwijnen.

'We treden niet graag op de voorgrond en zijn liever met de lokale brandweerzorg en de veiligheid van burgers bezig. Het feit dat we deze brief schrijven tekent niet alleen onze grote zorg als lokaal burger, maar ook onze professionele zorg over de mooie brandweerorganisatie die we nu hebben.'

De vrijwilligers vragen om spreektijd in de Dordtse gemeenteraad om hun zorgen uit te spreken.


Het rare is dat ik verder nog niets heb kunnen vinden over dit onderwerp. Ik vind het nogal heftig. 6 tot 7 kazernes dicht en de gloednieuwe blusboot die weer verkocht gaat worden!




Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2015, 21:18:35
Dit artikel was bij het plaatsen al achterhaald. Het was voor de zomervakantie ingediend bij de griffie van de gemeenteraad en bij de agenda invulling na de vakantie ingepland en bij de pers terecht gekomen.
In de tussentijd is er een vergadering geweest van het algemeen bestuur van de veiligheidsregio en daar waren 12 van de 17 burgemeesters tegen de extra bezuinigingen bij de brandweer. Er wordt nu ingestoken op laagbestuurlijke bezuinigingen, wat dat inhoud heb ik geen idee van.
Inmiddels is er contact opgenomen met de griffie van de gemeenteraad dat wij geen inspraak meer willen in de gemeenteraad.
groeten, Martin Vink Dordrecht


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2015, 10:56:15
Volgens opgave brandweer wordt de Zuid-Holland gemiddeld 10 maal per jaar ingezet. De Zuid-Holland zal globaal 600-650.000 per jaar aan rente plus afschrijving, onderhoud en reparatie, brandstof en smeermiddelen, bemanning etc. kosten. Dat komt neer op 60-65.000 euro per inzet.
Is de oude Zuid-Holland inmiddels al afgevoerd ? Volgens de schipper doet deze in operationeel opzicht (excl. vaarsnelheid) weinig onder voor het nieuwe vaartuig.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2015, 14:16:41
Citaat van: Thor link=msg=1370258 date=1441270575
Volgens opgave brandweer wordt de Zuid-Holland gemiddeld 10 maal per jaar ingezet. De Zuid-Holland zal globaal 600-650.000 per jaar aan rente plus afschrijving, onderhoud en reparatie, brandstof en smeermiddelen, bemanning etc. kosten. Dat komt neer op 60-65.000 euro per inzet.

Maar dat wist men toch ook VOORDAT men besloot om een nieuwe boot aan te schaffen?

Citaat van: Thor link=msg=1370258 date=1441270575
Is de oude Zuid-Holland inmiddels al afgevoerd ? Volgens de schipper doet deze in operationeel opzicht (excl. vaarsnelheid) weinig onder voor het nieuwe vaartuig.

De rente en (periodieke) afschrijving valt dan waarschijnlijk weg (er van uit gaande dat de oude boot volledig is afbetaald), maar er is natuurlijk wel een (grote) eenmalige afschrijving op de boot wanneer je deze gaat verkopen, want je krijgt er natuurlijk niet het volledige bedrag voor terug. Onderhoud en reparatiekosten en de kosten voor brandstof en smeermiddelen van de oude boot zullen waarschijnlijk (veel) hoger zijn. Kosten voor de bemanning zijn gelijk, tenzij er een andere bemanning is, waarbij de kans groot is dat de oude boot meer bemanningsleden had/heeft als de nieuwe boot. Hoeveel kost het in de vaart houden van de oude boot (als die mogelijkheid er nog is)? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit echt veel minder is, misschien zelfs nog meer!

En ja, het lijkt mij ook een aanzienlijk bedrag per inzet, maar of het dat waard is kan je pas bepalen als je ook weet waarvoor de boot dan ingezet wordt en hoeveel schade er (extra) ontstaat wanneer je de boot niet meer in kunt zetten. Ik neem aan dat ze de oude niet voor niets jarenlang in de vaart hadden en er nog kortgeleden is besloten tot aanschaf van een nieuwe boot.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2015, 16:09:20
De vraag is of er in Dordrecht gelet op de bezuinigingen een blusboot (oud of nieuw) in de vaart (ad ca 650.000 jaarlijkse kosten) wordt gehouden bij volgens opgave brandweer 10 inzetten per jaar. De jaarlijkse kosten oud/nieuw zullen globaal inderdaad weinig verschillen.
Verkoop van de nieuwe blusboot (investering 4 miljoen) zal maar een gedeelte van de investering opleveren, er van uitgaande dat een andere VR geen belangstelling heeft.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2015, 21:59:42
Citaat van: Thor link=msg=1376320 date=1443708560
De vraag is of er in Dordrecht gelet op de bezuinigingen een blusboot (oud of nieuw) in de vaart (ad ca 650.000 jaarlijkse kosten) wordt gehouden bij volgens opgave brandweer 10 inzetten per jaar.

Dat snap ik. Alleen is het natuurlijk niet zo slim om daarover pas na te gaan denken nadat je net een nieuwe boot hebt aangeschaft!

Citaat van: Thor link=msg=1376320 date=1443708560
De jaarlijkse kosten oud/nieuw zullen globaal inderdaad weinig verschillen.

Precies, maar waarom vraag jij dan of de oude boot nog beschikbaar is? Dat lost dan toch helemaal niets op?

Citaat van: Thor link=msg=1376320 date=1443708560
Verkoop van de nieuwe blusboot (investering 4 miljoen) zal maar een gedeelte van de investering opleveren, er van uitgaande dat een andere VR geen belangstelling heeft.

En zelfs wanneer een ander VR of wellicht het buitenland wel belangstelling heeft, zal daar waarschijnlijk toch een grote afschrijving op plaats moeten vinden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2015, 10:12:49
Citaat van: scorpio link=msg=1376446 date=1443729582
1.Dat snap ik. Alleen is het natuurlijk niet zo slim om daarover pas na te gaan denken nadat je net een nieuwe boot hebt aangeschaft!

2.Precies, maar waarom vraag jij dan of de oude boot nog beschikbaar is? Dat lost dan toch helemaal niets op?

3.En zelfs wanneer een andere VR of wellicht het buitenland wel belangstelling heeft, zal daar waarschijnlijk toch een grote afschrijving op plaats moeten vinden.


1.Zo gaat dat nu eenmaal nog steeds in "brandweerland".
2.Als de oude boot al verkocht is en je moet nu de nieuwe boot ook verkopen dan heb je daar daar als brandweer niets meer op het water.
Als men de oude boot nog heeft kunnen ze die in de vaart blijven houden met de daaraan verbonden jaarlijkse kosten, maar een gedeelte van de investering kan bij de verkoop van de nieuwe boot terug komen.
De verkoop van de nieuwe boot zal wel (enig) geld kunnen opleveren.
3.Een eldorado voor de handelaren.

(N.B. Enige tijd geleden zijn twee nog betrekkelijk nieuwe havendienst/blusvaartuigen weggedaan voor minder dan 1/4 van de oorspronkelijke investering.)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2015, 00:12:11
Citaat van: Thor link=msg=1376527 date=1443773569
Als men de oude boot nog heeft kunnen ze die in de vaart blijven houden met de daaraan verbonden jaarlijkse kosten, maar een gedeelte van de investering kan bij de verkoop van de nieuwe boot terug komen.

Maar die jaarlijkse onderhoudskosten zullen t.o.v. de nieuwe boot (aanzienlijk) meer zijn

Citaat van: Thor link=msg=1376527 date=1443773569
De verkoop van de nieuwe boot zal wel (enig) geld kunnen opleveren.

Wat hooguit op heel korte termijn iets oplevert, maar na verloop van tijd zullen de kosten al snel verder oplopen en is men dus nog duurder uit!

Citaat van: Thor link=msg=1376527 date=1443773569
(N.B. Enige tijd geleden zijn twee nog betrekkelijk nieuwe havendienst/blusvaartuigen weggedaan voor minder dan 1/4 van de oorspronkelijke investering.)

I rest my case....

Verkoop van de nieuwe boot en dan de oude in de vaart blijven houden kost uiteindelijk nog meer geld