Wat dit fenomeen m.i. versterkt is dat (weers)voorspellingen niet "hard" genoeg zijn om genoeg urgentie te veroorzaken. Mijn ervaring is dat te vaak gewaarschuwd wordt voor extreem weer en dat dan achteraf enorm mee blijkt te vallen, waardoor de echte klappers niet meer (h)erkend worden
Hier geldt ook weer: het weer is onvoorspelbaar. Weermensen maken daarom ook verwachtingen; in feite een soort van kansenberekening. Een aantal jaren terug gaf de Duitse weerdienst een tornado alarm (een "watch") uit voor het gehele Nederlandse grensgebied aan Duitse zijde. Er gebeurde uiteindelijk helemaal niets. Noodweer heeft een trigger nodig om te ontstaan. In de zomer is dit vaak de temperatuur. Is het 30 graden i.p.v. de "benodigde" 31 graden om noodweer te laten ontstaan dan gebeurd er helemaal niets. Het is zeer riskant om met ons allen te gaan wachten tot het echt 31 graden wordt, dan ben je immers ruimschoots te laat.
Daarnaast is een verwachting maken voor een regio lastig. Als bijvoorbeeld een berekende lage druk 1 cm verschuift op een weerkaart dan hebben we het in praktijk over misschien wel 200 kilometer.
Het best zou zijn om een netwerk van getrainde vrijwilligers te hebben die actueel de weerssituatie rapporteren aan een centraal punt. Je ziet het in de VS ook veel, daar staan meteorologen in een nieuwsuitzending in contact met spotters.
In Nederland denken we vaak: "dat gebeurd alleen in de VS", vergeet niet dat er in 2013 meer dan 300 bevestigde tornadomeldingen in Europa zijn geweest. Ik vergeet nooit meer dat ik op vakantie was in de VS en daar op het nieuws 2 tornado's in Nederland zag.
Tornado's zijn in Nederland vrij zeldzaam. maximaal 10 per jaar schat ik (los van de waterhozen). Veel meer gevaar leveren de downbursts of microbursts op. Deze komen zeer frequent voor in Nederland. Windsnelheden kunnen extreem zijn (en bij vlagen ruim boven de 100 km/u uit komen). Bomen die goed in het blad zitten kunnen dan zomaar afknakken. Een nog groter gevaar is de bliksem.
Nog wat weetjes uit de VS: ruim 95% van de tornado's zijn zwakker dan EF3. De meeste slachtoffers vallen daar vanwege de rondvliegende puin van de tornado's.