GRIP 1 (ontruiming camping Intents festival) Moergestelseweg - Oisterwijk 05-06-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (ontruiming camping Intents festival) Moergestelseweg - Oisterwijk 05-06-2015  (gelezen 8808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Vider link=msg=1354380 date=1433584367

Irrelevante informatie. Het weer laat zich niet beinvloeden. Er is code oranje voor een groot gebied afgegeven. Wil niet zeggen dat het gehele gebied getroffen wordt.
Ik denk dat men goed heeft afgewacht wat en hoe de buien zicht ontwikkeld hebben en op een bepaald moment de knoop hebben doorgehakt met de informatie welke op dat moment aanwezig is geweest.

Wordt weer een discussie met iets van stuurlui en een wal..... 98uiye
Met code oranje nog eens gaan afwachten wat de buien gaan doen. Je praat hier over een grootschalige evacuatie, die je niet zomaar even geregeld hebt. Om nog te gaan ontruimen terwijl de buien al al genaderd zijn ben je rijkelijk laat. Wie is hier die stuurman op de wal?

Citaat van: Fletwed link=msg=1354378 date=1433583619
Ze hoeven toch niet over een draaiboek c.q. evacuatieplan te beschikken voor optie slecht weer en dat tenten en bezoekers verwijderd moeten worden?

Een draaiboek waarin dit soort zaken zijn beschreven is 1 van de voorwaarde om zo'n evenement te kunnen/mogen organiseren


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Fletwed link=msg=1354378 date=1433583619
Ze hoeven toch niet over een draaiboek c.q. evacuatieplan te beschikken voor optie slecht weer en dat tenten en bezoekers verwijderd moeten worden?

Inderdaad wel opvallend dat dan een haakarmvoertuig prio 1 komt aanrijden. Zal organisatie ook deelnemen in COPI?

Bij dat soort evenementen zit er ook organisatie bij de COPI: niet alleen bij calamiteit maar ook zo door de dag hebben ze geregeld copi overleg al.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Fletwed link=msg=1354378 date=1433583619
Zal organisatie ook deelnemen in COPI?

Bij elke situatie wordt bekeken of een 'bedrijfsdeskundige' nuttig is om in het CoPI erbij te hebben. In dit geval is de organisatie van het festival de 'bedrijfsdeskundige', ze hebben direct cruciale informatie over de eventuele ontruiming.

Citaat van: Peter71 link=msg=1354381 date=1433584656
Een draaiboek waarin dit soort zaken zijn beschreven is 1 van de voorwaarde om zo'n evenement te kunnen/mogen organiseren

En als in zo'n draaiboek staat dat overleg tussen hulpdiensten met éénhoofdige leiding gewenst is om dit te coördineren of om de beslissing te maken, dan wordt GRIP 1 afgekondigd om het CoPI ter plaatse te laten komen. Het enige wat mij verbaasd in deze casus is waarom een AGS deelneemt in het CoPI. Of is dit procedure voor elke CoPI in MWB?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1354414 date=1433590877


En als in zo'n draaiboek staat dat overleg tussen hulpdiensten met éénhoofdige leiding gewenst is om dit te coördineren of om de beslissing te maken, dan wordt GRIP 1 afgekondigd om het CoPI ter plaatse te laten komen. Het enige wat mij verbaasd in deze casus is waarom een AGS deelneemt in het CoPI. Of is dit procedure voor elke CoPI in MWB?
In een Copi zit van iedere dicipline een poppetje, elk poppetje kan iets vinden in die overleggen. Waarom dan GRIP maken als je alle poppetjes allang bij elkaar hebt? Of zijn die figuren niet capabel genoeg om verdere besluiten te nemen? In dat geval hebben ze ook niks te zoeken in dat Copi-overleg. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Peter71 link=msg=1354415 date=1433591532
In een Copi zit van iedere dicipline een poppetje, elk poppetje kan iets vinden in die overleggen. Waarom dan GRIP maken als je alle poppetjes allang bij elkaar hebt? Of zijn die figuren niet capabel genoeg om verdere besluiten te nemen? In dat geval hebben ze ook niks te zoeken in dat Copi-overleg. ::)

Dat in een CoPI van iedere discipline een persoon zit hoef je mij niet te vertellen. ;) Een AGS valt buiten de kernbezetting CoPI en mijn vraag was dus ook waarom de AGS in het CoPI zat in deze casus.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je zegt: "Waarom dan GRIP maken als je alle poppetjes allang bij elkaar hebt?" Waaruit blijkt dat ze al bij elkaar waren? En welke "figuren" bedoel je, die niet capabel genoeg zouden zijn? Als je met die "figuren" de organisatie bedoelt, dan hebben ze wellicht gewoon volgens draaiboek gehandeld door de hulpdiensten in te schakelen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1354420 date=1433592565
Dat in een CoPI van iedere discipline een persoon zit hoef je mij niet te vertellen. ;) Een AGS valt buiten de kernbezetting CoPI en mijn vraag was dus ook waarom de AGS in het CoPI zat in deze casus.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je zegt: "Waarom dan GRIP maken als je alle poppetjes allang bij elkaar hebt?" Waaruit blijkt dat ze al bij elkaar waren? En welke "figuren" bedoel je, die niet capabel genoeg zouden zijn? Als je met die "figuren" de organisatie bedoelt, dan hebben ze wellicht gewoon volgens draaiboek gehandeld door de hulpdiensten in te schakelen.
Dan heb je blijkbaar een deel van de discussie gemist. Bij elk grootschalig evenement worden er elke dag overleggen gevoerd, waar ook de hulpdiensten bij zitten. En als er noodweer/ slecht weer wordt verwacht, worden er zelfs meerdere overleggen gevoerd. Ook heeft de organisatie contact met een meteo-bureau voor de actuele weersverwachting. Daar krijgen ze elke dag keurig een weersverwachting van, die geld voor dat gebied. En ook nu weer. Als er slechtweer of zelfs nood weer aan komt krijgen ze nog veel vaker updates van dat meteo-bureau. Een festival als Lowlands krijgt dan zelfs elk kwartier een weersupdate. Je hebt alle informatie bij elkaar, je hebt iedereen bij elkaar. Waarom dan nog eens gaan opschalen?
Hoezo ontruimen?. De vraag is al eerder gesteld, en wat nu als dit vanavond was gebeurd met 30 tot 40.000 mensen op je terrein. Gaan we dan ook ontruimen?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Peter71 link=msg=1354422 date=1433593008
Dan heb je blijkbaar een deel van de discussie gemist. Bij elk grootschalig evenement worden er elke dag overleggen gevoerd, waar ook de hulpdiensten bij zitten. En als er noodweer/ slecht weer wordt verwacht, worden er zelfs meerdere overleggen gevoerd. Ook heeft de organisatie contact met een meteo-bureau voor de actuele weersverwachting. Daar krijgen ze elke dag keurig een weersverwachting van, die geld voor dat gebied. En ook nu weer. Als er slechtweer of zelfs nood weer aan komt krijgen ze nog veel vaker updates van dat meteo-bureau. Een festival als Lowlands krijgt dan zelfs elk kwartier een weersupdate. Je hebt alle informatie bij elkaar, je hebt iedereen bij elkaar. Waarom dan nog eens gaan opschalen?

Er wordt door de dag heen inderdaad overleg gevoerd. Wellicht hebben ze in het overleg afgesproken dat wanneer er overgegaan wordt op evacuatie dat er GRIP 1 gemaakt wordt voor de coördinatie? Het kan zelfs zijn dat dit in het draaiboek vastgesteld is, wat ik ook niet heel vreemd zou vinden.

Laten we de vraag eens anders stellen: Waarom ben jij het oneens met het maken van GRIP 1 in deze casus?

Citaat van: Peter71 link=msg=1354422 date=1433593008
Hoezo ontruimen?. De vraag is al eerder gesteld, en wat nu als dit vanavond was gebeurd met 30 tot 40.000 mensen op je terrein. Gaan we dan ook ontruimen?

Of we dan ook gaan ontruimen dat is dan aan het CoPI, en totaal afhankelijk van de situatie.. Met alle veiligheidsrisico's meegenomen. Gisteravond bleek het niet veiliger om te blijven, en werd er dus geëvacueerd.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1354425 date=1433594867
Er wordt door de dag heen inderdaad overleg gevoerd. Wellicht hebben ze in het overleg afgesproken dat wanneer er overgegaan wordt op evacuatie dat er GRIP 1 gemaakt wordt voor de coördinatie? Het kan zelfs zijn dat dit in het draaiboek vastgesteld is, wat ik ook niet heel vreemd zou vinden.

Laten we de vraag eens anders stellen: Waarom ben jij het oneens met het maken van GRIP 1 in deze casus?

Of we dan ook gaan ontruimen dat is dan aan het CoPI, en totaal afhankelijk van de situatie.. Met alle veiligheidsrisico's meegenomen. Gisteravond bleek het niet veiliger om te blijven, en werd er dus geëvacueerd.
Ik vraag naar de meerwaarde van GRIP 1, er staat nergens dat ik het er oneens mee ben ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Op nu.nl staat een bericht over gewonden Door blikseminslag op Duits festival met de nodige paniek. Als daar massaal mensen waren gaan vluchten....


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Peter71 link=msg=1354429 date=1433595240
Ik vraag naar de meerwaarde van GRIP 1, er staat nergens dat ik het er oneens mee ben ::)

Opschaling naar GRIP 1 schept duidelijkheid naar alle partijen en biedt structuur. Opschaling bevestigt de ernst van de situatie, waardoor vrijblijvendheid en onderschatting verdwijnt. Alle neuzen gaan dezelfde kant op met eenhoofdige leiding en verplichte (vergader)momenten om het beeld gelijk te houden. Tevens ontstaat er een duidelijke gezagsrelatie richting de organisatie en de sporthalbeheerder.