Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk

Auteur Topic: Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk  (gelezen 8554 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2015, 09:53:36
Citaat van: Thor link=msg=1354664 date=1433747992
@ Niet, dat is al langer losgelaten, niet meetbaar aantoonbaar, lastig!

Als er een ongeval,slachtoffer(s) is onder de leiding van de vervangende bevelvoerder,welke zal de reactie van o.a. de arbeidsinspectie zijn?

Neem aan dat er de nodige geschriften zijn vwb o.a. het oefenen onder leiding van een bevelvoerder en de arbeidsinspectie zal deze geschriften ongetwijfeld tegenkomen bij een onderzoek.

Dat valt reuze mee denk ik. De wet schrijft voor dat een TS met een (rijksgediplomeerde) bevelvoerder, chauffeur/voertuigbediener en 4 manschappen ter plaatse dient te komen. Hoe de samenstelling is en hoe de ploeg op elkaar ingespeeld moet zijn wordt verder niet vermeld. Iedereen krijgt de zelfde opleiding en zou dus de taak uit moeten kunnen voeren. Ik heb zelf een keer tijdens een dagdienst op een post die vanwege wegwerkzaamheden moeilijk te bereiken was een beknelling gehad. Ondanks dat iedereen uit de ploeg van een andere post afkomstig kwam, verliep de samenwerking uitstekend.

Overigens is dit een project dat wat mij betreft direct landelijk uitgerold mag worden; er zijn nog veel regio's die de operationele inzetbaarheid van kantoormedewerkers niet of niet voldoende benutten en de nood aan dagbezetting is op veel posten hoog. Overigens zijn er ook beroepsposten die tijdens een 24-uursdienst extra personeel inzetbaar hebben, dus dan is het efficiënter om de 'boventallige' brandweerlieden te verspreiden over vrijwillige posten.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

guest12562

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2015, 18:11:20
Mss een nieuw topic?

Citaat van: Danny722 link=msg=1354669 date=1433750016
Overigens is dit een project dat wat mij betreft direct landelijk uitgerold mag worden; er zijn nog veel regio's die de operationele inzetbaarheid van kantoormedewerkers niet of niet voldoende benutten en de nood aan dagbezetting is op veel posten hoog. Overigens zijn er ook beroepsposten die tijdens een 24-uursdienst extra personeel inzetbaar hebben, dus dan is het efficiënter om de 'boventallige' brandweerlieden te verspreiden over vrijwillige posten.

Ik snap dat dit makkelijk is, maar helaas is het potje beroeps ook gelimiteerd aan rooster factoren en hebben ook zij recht op verlof, het is niet zo dat je ineens een paar mensen over hebt. Sterker nog door de bezuinigingen zijn er vacature stops geweest en zitten veel korpsen aan het minimale. Je kan personeel maar 1 keer uitgeven, dus de terugloop van vrijwilligers en dit opvangen met beroeps waar ergens anders ook op gerekend wordt gaat dus niet. Het wordt overal steeds lastiger.

Daarom wil men ook iets aan die opkomsttijden doen die zitten zo in de weg, maar ja er wordt ook gebouwd op opkomsttijden en branddoorslag welke er op is gebaseerd dat er op tijd een TS ingezet kan worden. Het wordt dus steeds moeilijker om dit allemaal in stand te houden, tenzij er geld tegenaan wordt gegooid of als de regels worden verandert........

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2015, 09:34:29
Als er kennelijk een tekort aan bevelvoerders is en dreigt verder te ontstaan moet je ervoor zorgen dat er meer bevelvoerders komen en dat zou o.a. kunnen door de opleiding tot bevelvoerder qua inhoud,inspanningen etc. tijdsduur en ontwikkelingsmogelijkheden,doorgroei aantrekkelijk(er) te maken.
De tegenwoordige informatiemogelijkheden,communicatiesystemen kunnen mogelijk de hoeveelheid niet direct noodzakelijke ballast aanzienlijk beperken.
Bij de meeste vormen van moderne opleidingen en onderwijs wordt al geruime tijd meer en meer het accent gelegd op het aanleren van de aanpak,methoden etc. en weten waar je iets ergens kunt vinden,c.q. snel en eenvoudig vandaan kunt halen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2015, 16:53:53
Je kunt wel de hele post opleiden tot bevelvoerder, maar het heeft bar weinig nut voor misschien maar een paar weken in het jaar. Dat is nu het mooie van een veiligheidsregio. Je werkt allemaal voor dezelfde baas, en uitwisseling van personeel is een stuk makkelijker geworden. ::)

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2015, 18:58:26
Helemaal mee eens. De eisen aan een bevelvoerder en de opleiding is in mijn ogen veel te zwaar in NL. Als we iets realistischer gaan aannemen en opleidingen kunnen er weer veel meer bevelvoerders opleiden zodat een tekort voorkomen kan worden.

Citaat van: Thor link=msg=1354827 date=1433835269
Als er kennelijk een tekort aan bevelvoerders is en dreigt verder te ontstaan moet je ervoor zorgen dat er meer bevelvoerders komen en dat zou o.a. kunnen door de opleiding tot bevelvoerder qua inhoud,inspanningen etc. tijdsduur en ontwikkelingsmogelijkheden,doorgroei aantrekkelijk(er) te maken.
De tegenwoordige informatiemogelijkheden,communicatiesystemen kunnen mogelijk de hoeveelheid niet direct noodzakelijke ballast aanzienlijk beperken.
Bij de meeste vormen van moderne opleidingen en onderwijs wordt al geruime tijd meer en meer het accent gelegd op het aanleren van de aanpak,methoden etc. en weten waar je iets ergens kunt vinden,c.q. snel en eenvoudig vandaan kunt halen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2015, 21:04:42
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1354968 date=1433869106
Helemaal mee eens. De eisen aan een bevelvoerder en de opleiding is in mijn ogen veel te zwaar in NL. Als we iets realistischer gaan aannemen en opleidingen kunnen er weer veel meer bevelvoerders opleiden zodat een tekort voorkomen kan worden.

Er zullen voldoende gegadigden zijn om aan een opleiding tot bevelvoerder te beginnen als de inhoud van deze opleiding ook voldoende aanspreekt.
In deze tijd is het uitgebreid doceren en leren van uitgebreide brede parate kennis,hetgeen velen in de tegenwoordige tijd niet meer aan zal spreken, nog maar weinig zinvol gelet op de tegenwoordige snelle en doeltreffende communicatiemogelijkheden.
De opleiding tot bevelvoerder is hedentendage gezien het pakket uit de tijd.
Net zo overigens als opleidingen en oefeningen in het buitenland terwijl hiertoe in Nederland de nodige mogelijkheden zijn.Als deze mogelijkheden in Nederland op belangrijke punten,bewijsbaar, zouden onderdoen voor die het buitenland dan pas je het met steekhoudende argumenten toch aan.
Maar als er van hogerhand geen initiatieven worden getoond dan blijft de boel gewoon doorsudderen.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2015, 19:53:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1354968 date=1433869106

ok, en waar baseer dat je op dan ? Ik denk dat de eisen aan een bevelvoerder helemaal niet te zwaar zijn. Je moet als bevelvoerder wel de gevolgen van je akties kunnen overzien alsmede de verantwoordelijkheid ervoor dragen. Ik denk dat daar een behoorlijke opleiding bij hoort. Alsmede een behoorlijk stukje denkniveau en hersencapaciteit om snel te kunnen schakelen... Dat er zaken anders kunnen in de huidige opleiding ben ik met je eens. Qua toelatingseisen... niets aan veranderen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

guest12562

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2015, 20:10:23
Ben het er ook niet mee eens wordt hier op deze manier veel te makkelijk weggezet.

Omdat er een probleem is ligt het ineens aan het niveau van de opleiding, nu niet de zaken gaan verdraaien.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2015, 20:24:44
Citaat van: Breathe link=msg=1355402 date=1434046223
Ben het er ook niet mee eens wordt hier op deze manier veel te makkelijk weggezet.

Omdat er een probleem is ligt het ineens aan het niveau van de opleiding, nu niet de zaken gaan verdraaien.

Breathe... wij zijn het eens !  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2015, 20:50:48
Mee eens  NEE, en ook wordt voorbij gegaan aan het facet van de plaatselijke bekendheid, wetenschap en meegedacht hebbende  bij opzet van evenementen. Kennis van de manschappen, privé omstandigheden, de persoonlijke betrokkenheid en de achterban.
De ontstane problematiek is mijns inziens duidelijk ontstaan toen alléén de opleiding doorslag gevende werd zowel in het beleid als in organisatie'
De zogenaamde Hoofd Brandwacht 1e klasse weg te nemen als plv bevelvoerder, daar deze vaak de juiste persoon was om mee op pad te gaan.
De Hoofd Brandwacht 1e klasse was plv bevelvoerder bluseenheid, ook was deze bevelvoerder redvoertuig.

Hier blijkt uit: Kennis is niet altijd weten, maar weten is wel kennis.
Bij instappen begint de inzet.