Dat klopt, de huidige opleiding is praktijk gericht op basis principes, die basis principes zijn de laatste jaren niet verandert. Er zijn echter wel veel zaken bijgekomen, zoals de ontwikkelingen bij brand, nieuwe technieken, inzichten en ook vooral procedures. Dit kunnen we allemaal in boekjes, een MDT of een ander soort computer aan boord stoppen, maar ik heb 9/10 keer geen tijd om dit te lezen tijdens het aanrijden. Zit dus niets anders op om hierop scherp te blijven en bij te blijven scholen. Tijdens de inzet hoop je een moment te kunnen pakken indien gewenst om wel even in de documentatie te snuffelen of je iets hebt gemist, maar het incident loopt door, dus echt veel tijd en aandacht kun je daar niet aan besteden.
Daarnaast ben ik ook leerwerkplek begeleider van zowel manschappen als bevelvoerders, dus blijf ook op de hoogte van veranderingen. Ben benieuwd om de nieuwe aspirant bevelvoerder nog met nieuwe inzichten of informatie komt mbt veranderingen, want ik ga er van uit dat de opleiding ook blijft updaten/groeien.
Ik weet wel dat in al mijn praktijk jaren als bevelvoerder en een hoop voorbij komt waar er wat van je wordt verwacht. Lastig om nu direct voorbeelden te noemen, maar veel komt er niet uit het boekje, maar dat neemt niet weg dat je een goede basis moet hebben om te acteren in de hedendaagse maatschappij met al de regeltjes en zijn (on)mogelijkheden.
Helaas is het begeleiden van een B al een tijdje geleden, want er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe bij gekomen, ik hoop echter binnen kort te horen dat er weer een nieuwe opleiding start waar ik er misschien weer een van kan begeleiden, want ik vind het ook nog eens leuk om te doen.
Veranderingen aan de opleiding heb ik dus (nog) niet meegekregen, maar ben wel benieuwd.
Ik zou dus echt wel eens willen weten wat er in de opleiding ter voorbereiding op het echte werk minder zou moeten, want ik heb niet het idee dat er zoveel minder kan. Sterker nog aan het juridische aspect heb ik nogal eens wat gemist, dus dat zou er ook nog wel in kunnen.
Je kunt je best voorstellen dat er situaties zijn waarbij je als bevelvoerder de politie het e.e.a. uit moet leggen en dan heb ik het niet over fouten die je maakt, maar meer over die andere bewust hebben veroorzaakt............