Middel hulpverlening (aanrijding letsel) A20 - Rotterdam 09-06-2015

Auteur Topic: Middel hulpverlening (aanrijding letsel) A20 - Rotterdam 09-06-2015  (gelezen 2620 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1354936 date=1433861086

Het wordt toch tijd dat chauffeurs die met gevaarlijke stoffen rijden zelf uitstappen met de brief in de handen -als uitstappen mogelijk is natuurlijk :P
Of als eerste doel voor je inzet, die vrachtbrieven hebben. Heeft die chauffeur niet bij zich ga je ze zelf halen uit de cabine. 8)




batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Niet alle chauffeurs hoeven vrachtbrieven bij zich te hebben. De gevarenkaart(en) moeten wél altijd aanwezig zijn. Even ter verduidelijking:Toen ik bij Van Gend & Loos werkte, mochten wij goederen laden zonder vrachtbrieven. Sommige leveranciers gaven de verzendgegevens mee op een diskette of ze werden digitaal verstuurd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: batoutofhell link=msg=1354955 date=1433864052
Niet alle chauffeurs hoeven vrachtbrieven bij zich te hebben. De gevarenkaart(en) moeten wél altijd aanwezig zijn. Even ter verduidelijking:Toen ik bij Van Gend & Loos werkte, mochten wij goederen laden zonder vrachtbrieven. Sommige leveranciers gaven de verzendgegevens mee op een diskette of ze werden digitaal verstuurd.
Bij vervoer gevaarlijke stoffen dienen ten alle tijden vrachtbrieven aanwezig te zijn, feitelijk bij elk transport een enkele uitgezonderd zoals verhuizingen en levende dieren enz enz

Verplicht gebruik

Bij vervoer door een beroepsvervoerder moet bij de lading een vrachtbrief aanwezig zijn. Deze wettelijke verplichting is opgelegd aan de vervoerder. Bij controle moet hij de vrachtbrief kunnen tonen. Het ontbreken van de vrachtbrief wordt in Nederland gezien als economisch delict en bestraft met een boete van 110 euro. Buiten Nederland kan de boete aanzienlijk hoger zijn.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
De vrachtbrief is verplicht, want uiteindelijke is dit de schriftelijke bevestiging van een gegeven opdracht tot vervoeren van goederen over de weg.
Daarnaast heeft de vrachtbief 4 kernfunctie's, n.l: informatie, juridisch, handhavend en fiscaal.
Uitzonderingen zijn: "levende have"
                              inboedel
                              los gestorte goederen
                              postzendingen
                              landbouwproducten van de plaats van de teelt naar de veiling
                              retourzending van de lege verpakkingen van landbouwproducten van de veiling naar de plaats van teelt.
Bij instappen begint de inzet.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Peter en Gijs, wat ik eerder typte was de situatie bij Van Gend & Loos. Het kan zijn dat dit inmiddels veranderd is, maar wij hoefden bij ophalen van zendingen géén vrachtbrieven mee te nemen. Tevens werd al het interregionale vervoer zonder vrachtbrieven verricht. Alle verzend gegevens die normaal op de vrachtbrieven staan, werden electronisch overgedragen, hetzij per diskette, hetzij via internet. Interregionaal werden de gegevens altijd overgezonden, alleen de gevarenkaart(en) dienden aanwezig te zijn!


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
De productspecifieke gevarenkaart (beter: kaart maatregelen bij ongeval) is al een tijd geleden vervangen door 1 algemene kaart; vervoerdocument (beurtvaartadres aka vrachtbrief danwel CMR voor internationaal vervoer) moet bij het vervoer van gevaarlijke stoffen ten alle tijde aanwezig in het voertuig zijn op een voor de hand liggende plaats.