Warmtebeeld camera

Auteur Topic: Warmtebeeld camera  (gelezen 26526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2005, 13:45:23
Ik zal in leidschendam-voorburg ook eens een foto maken! en kijken wat voor merk het is! Ik heb er wel een foto van maar die is erg onduidelijk  ;D

Groet Ronald.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2005, 14:22:53
Ja, moet je eens doen. Ben benieuwd wat de rest van de korpsen voor materiaal heeft. En wat de mogelijkheden/speciale mogelijkheden van die camera is.
De onze heeft bijvoorbeeld spottemperatuur en omgevingstemperatuurmeter, fotomogelijkheid met opslag van maximaal 26 foto's.

Zie afb.

[verwijderd door de admin]


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2005, 22:43:42
Ik vind het een top apparaat en zeker een must om te hebben. Het behoort zeker tot de standaard uitrusting van een tankautospuit.

De voordelen zijn hiervoor al genoemd. Maar toch even mijn belangrijkste: Eigen veiligheid (detecteren bijv flashover toestanden, of vloerconstructies bekijken)  heel snel ruimtes afzoeken, goede gedetailleerde nacontroles doen, heel gericht kunnen blussen en schade beperking.

Natuurlijk altijd de ademluchtregels blijven hanteren (ook dit is al aangehaald), ook hebben wij er standaard een katrol aangehangen zodat de Warmtebeelcamera niet kan vallen, tijdens het werken. En nemen een reservebatterij mee. Ook bij ons bediend Nr 2  de camera, Nr. 1 doet via de normale (ademlucht)procedures de verkenning.
Brandwacht 1e klas + WVD


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 september 2005, 21:11:47
Bij ons heeft niet een speciaal iemand dat ding bij zich hij ligt bij de bevelvoerder en voor hem is het denk ik ook het makkelijkste om te gebruiken om vervolgens te kijken hoe ze te werk gaan!

Groet Ronald.


firemanr

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2005, 08:14:32
Bij ons heeft niet een speciaal iemand dat ding bij zich hij ligt bij de bevelvoerder en voor hem is het denk ik ook het makkelijkste om te gebruiken om vervolgens te kijken hoe ze te werk gaan!

Groet Ronald.

Als hij naar binnengaat wel ja..... ::) En een bevelvoerder moet niet te veel naar binnen, laat die maar lekker buiten blijven om zn totaaloverzicht te houden. De WB kan het best meegenomen worden door de nummers 1 + 2... ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2007, 13:12:11
Nu vraag ik me af is 36.000 euro (kleine 80.000 gulden!) een goede investering of zijn er betere doelen (bijv extra hittetraining) voor dat geld. Zou je zulke camera's niet regionaal moeten aanschaffen en geografisch verdelen?



http://www.tctubantia.nl/regio/berkelland/article1975484.ece

Nieuwe infraroodcamera voor brandweer

EIBERGEN - Berkellandse brandweer krijgt duur, maar nuttig speelgoed.

Een warmtebeeldcamera voor 36.000 euro. Waar is dat goed voor? Om mensen te redden en branden te blussen. De gemeente Berkelland wil voor haar brandweer daarom volgend jaar een warmtebeeldcamera aanschaffen.

Zo'n camera werkt met infrarood en laat warme delen in helder rood zien en koude delen in tinten blauw. De beelden maken het bijvoorbeeld mogelijk om in een gebouw dat vol staat met rook, toch te zien of er nog mensen zijn. Maar er zijn ook andere nuttige toepassingen, zegt M. Rensen, eigenaar van het Thermografisch Adviesbureau in Uden. "Je kunt bijvoorbeeld gevels van huizen meten en zo wietkwekerijen vinden, doordat de camera de warmte van de lampen registreert. Je kunt ook smeulende heidebranden lokaliseren." Rensen geeft ook cursussen aan brandweerkorpsen over het gebruik van thermocamera's.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2007, 16:15:15
1. Nu vraag ik me af is 36.000 euro (kleine 80.000 gulden!) een goede investering of zijn er betere doelen (bijv extra hittetraining) voor dat geld.
2. Zou je zulke camera's niet regionaal moeten aanschaffen en geografisch verdelen?

1. Ja er zijn betere doelen
2. Ja en ja
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2007, 16:53:05
Is het dan voor de 'heb' dat je zo iets aanschaft?  ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2007, 17:02:06
In noordwijk, zwijndrecht, enz doen ze het voor minder...  ;)

http://www.noordwijk.nl/Docs/BIS/COMISSIE/comm/06/8d%20Warmtebeeld%20camera.pdf

http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=2300

www.hoogeveen.nl/viewers/doc.aspx?DocID=1258


Bij sommige gemeenten is het zelfs een eis van de arbeidsinspectie....  ::) ::) ^-^ Hoe kan je nog beter zorgen dat je budget krijgt...  ^-^


http://www.millingen.nl/doc/2004/04_06/voorjaarsnota.htm

(...)

Warmtebeeldcamera

De arbeidsinspectie eist dat in het kader van de arbeidsomstandighedenwet het personeel de beschikbare veiligheidsmiddelen aangeboden krijgt. Hiermee is de aanschaf een wettelijke eis geworden.

Meerdere korpsen gaan nu deze apparatuur aanschaffen. Bij gezamenlijke aankoop kon een aanzienlijke korting bedongen worden.








Is wel leuk om ff te googlen! http://www.google.nl/search?q=warmtebeeldcamera+raadsvoorstel&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_nlNL241NL241

Maar is een warmte beeldcamera nu een onmisbaar hulpstuk?  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 7 oktober 2007, 10:43:49
Het verbaasd me dat er anno 2007 nog korpsen zijn die zonder werken.......................