Warmtebeeld camera

Auteur Topic: Warmtebeeld camera  (gelezen 26103 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #30 Gepost op: 8 oktober 2007, 08:59:55
De warmtebeeldcamera die in Noord-Holland Noord wordt aanbevolen aan de korpsen kost volgens mij € 7.500.
Ik weet niet hoelang de camera mee moet gaan, maar een paar duizend euro per jaar zijn dus de kosten per TS, en dat is dus helemaal niet zo schokkend.
Het standaardbestek in onze regio schrijft de warmtebeeldcamera voor. Dat betekent dat eind 2009 alle TS moeten zijn uitgerust met een wbc.

Gezien de jaarlijkse kosten zou ik de aanschaf zelfs zonder het voordeel van het "redden van slachtoffers" goed kunnen motiveren. Dan gaat het om het beter kunnen opsporen van brandhaarden in grote hallen etc. en het beter kunnen naverkennen op resterende brandhaardjes/hete plekken.

De discussie over kosten/baten zou je volgens mij beter op TS/uitrukpost niveau kunnen voeren. Dan wordt het pas echt interessant  ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


Kijk nou praten we ineens over een heel ander bedrag  8)
De laatste zin van René daar moeten we het eens over hebben  ::)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2007, 08:17:53
Ga al het materieel op je TS / HV is af. Hoeveel materiaal zit er niet op wat je bijna nooit gebruikt maar welmoet hebben?
Ik neem een warmtebeeldcamera bij bijna elke brand (binnen of buiten) en ongeval mee. Hij kan namelijk veel effectiever gebruikt worden.

gr. Coen
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2007, 08:49:39
Een jaar of 4 geleden schommelde de prijzen van de camera's rond de €12000,-
Dus waar dat verhaal van dik 30000 ob gebaseerd is weet ik niet, maar het lijkt mij véél te duur. Wij werken met de Argus3, echt een geweldige camera voor een goede prijs. Fotofunctie, spottemp-meting, omgevingstemp-meting, kleurendisplay.

Over het nut en noodzaak? Iedereen zou naar mijn mening zo'n camera in miniuitvoering op zijn helm moeten hebben. Mischien overdreven zou je zeggen?
Kijk nu eens naar defensie, daar loopt iedereen met een berg apparatuur rond waar js jaloers op wordt. Over de bedragen van de uitrusting van de militeir van de "toekomst" dan wordt er over €35.000,- PER PERSOON!!! gesproken. En wat die gasten allemaal bij zich hebben is echt niet om mensen te redden hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik ga defense niet afzeiken, maar enkel om even een kostenvergelijking te maken.

Ik heb zelf de camera al diverse keren ingezet om brandhaarden op te sporen. (gaat bijna standaard mee met de aanvalsploeg bij een binnenbrand) Bijv. brandhaarden in schepen. Ga maar eens in het ruim/machinekamer van een flink binnenvaartschip op zoek naar een vuurhaard. Dat staat zo vol rook dat je eerder overheen loopt dan dat je het ziet. Met zo'n camera spoor je het veel sneller op. Als je serieus ergens op zoek moet naar mensen is deze camera van levensbelang! Hoort dus op de 1e ts te liggen en niet op een ovd-auto (opkomsttijd 15min ::)), want dan heeft de 1e ploeg er niets meer aan.

 Dus nutteloze investering? NEE, absoluut niet.

Oefenen voor dat geld? Wat is daar het rendement van? Nog minder denk ik gezien de oefenmogelijkheden hier in NL)


André Wevers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 23 november 2007, 13:41:11
Hoi, ik lees wel erg veel kosten-baten en dat het zou gaan om speelgoed.
Volgens mij moet je de warmtebeeldcamera gewoon als een veiligheidsmiddel zien. Op het moment dat je er op die manier mee omgaat is de discussie kosten/baten overbodig geworden en kun je de camera gaan zien als een mogelijkheid om je te beschermen en je veiligheid te borgen en dan is het maar een kleine stap naar PBM = persoonlijke bescherming. De camera zou dus net zo onmisbaar moeten zijn als je handschoenen, pak, helm en laarzen.


Groet, André
Don't take life too seriously, it's not permanent!


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #34 Gepost op: 23 november 2007, 14:05:40
.... Maar er zijn ook andere nuttige toepassingen, zegt M. Rensen, eigenaar van het Thermografisch Adviesbureau in Uden. "Je kunt bijvoorbeeld gevels van huizen meten en zo wietkwekerijen vinden, doordat de camera de warmte van de lampen registreert. ...

handig voor de brandweer, lekker hennepkwekerijen zoeken ;D alsof ze niks beters te doen hebben
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2008, 11:13:15
Warmtebeeld-camera's voor brandweer Delfzijl

www.blikopnieuws.nl

Delfzijl - De brandweer Delfzijl schaft vier warmtebeeldcamera’s aan. Deze camera’s worden gebruikt voor oriëntatie in donkere en rokerige ruimten. Zo kunnen personen die zich in een brandend gebouw bevinden beter opgespoord worden.

Gebruik van de camera’s vergroot ook de veiligheid van de brandweermensen.

Op elke Tankautospuit komt een dergelijke camera. Met de aanschaf van de warmtebeeldcamera’s is een investering van 31.200 euro gemoeid.

----------------------------------------------

kosten: 7.800 euro per camera / per TS

baten: personen die zich in een brandend gebouw bevinden kunnen beter opgespoord worden;
          vergroot de veiligheid van de brandweermensen
Samen sterk in de hulpverlening!


Baz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 110
Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2008, 14:23:24
Pure SCHIJNVEILIGHEID is dit...  :-\

stel dat je je manschappen naar binnen stuurt met een warmtebeeldcamera en het apparaat valt uit.. dan heb je toch een dik probleem denk  ik!!
alles op zijn tijd...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2008, 16:22:19
Citaat
Pure SCHIJNVEILIGHEID is dit...  

stel dat je je manschappen naar binnen stuurt met een warmtebeeldcamera en het apparaat valt uit.. dan heb je toch een dik probleem denk  ik!!

Ja als je het simpel bekijkt wel. Maar de warmtebeeldcamera is ter ondersteuning, dus de manschappen zoeken en orienteren zich nog steeds op de oude manier. Daarnaast is de warmtebeeldcamera een veiligheidsmiddel om bij dichte rookontwikkeling een zgn "Rollover" die voorafgaat aan een Flashover te kunnen herkennen (zien) in de rooklaag.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2008, 18:18:16
Pure SCHIJNVEILIGHEID is dit...  :-\

stel dat je je manschappen naar binnen stuurt met een warmtebeeldcamera en het apparaat valt uit.. dan heb je toch een dik probleem denk  ik!!

Net zo schijnveilig als het persluchttoestel (dat immers ook kapot kan gaan), het bluspak (sluiting niet goed dicht) en de brandslang (die lek raakt).   :P

Zoals voor ieder apparaat/middel geldt, het is de gebruiker die bepaalt hoe veilig het is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 21 februari 2008, 19:48:32
Ja als je het simpel bekijkt wel. Maar de warmtebeeldcamera is ter ondersteuning, dus de manschappen zoeken en orienteren zich nog steeds op de oude manier. Daarnaast is de warmtebeeldcamera een veiligheidsmiddel om bij dichte rookontwikkeling een zgn "Rollover" die voorafgaat aan een Flashover te kunnen herkennen (zien) in de rooklaag.

OK,gewetensvraagje.
Nu heb je zo,n warmtebeeldcamera,en ga je naar een woningbrand waar een slachtoffer nog binnen zit.Je krijgt als aanvalsploeg de WBC mee,en gaat naar binnen.Hoe groot acht je de kans dat er nog op de ouderwetse manier wordt afgetast en verkent,waardoor de terugweg ook weer makkelijk genomen kan worden?
Ik acht die kans heel erg klein.Want men heeft de warmtebeeldcamera bij zich,en kan daardoor sneller naar binnengaan.Als dat ding onverhoopt dan toch uitvalt heb je een levensgroot probleem.

Flashover herkennen??Ik mag toch hopen dat je die al herkent hebt voordat je naar binnengaat,krijg je binnen die Flash-over over je heen zal die camera je echt niet beschermen.Een warmte beeldcamera is een prachtig middel om verborgen vuurhaarden op te sporen,meer ook niet.Ik wil  absoluut niet afhankelijk van dat ding zijn.