Een jaar of 4 geleden schommelde de prijzen van de camera's rond de €12000,-
Dus waar dat verhaal van dik 30000 ob gebaseerd is weet ik niet, maar het lijkt mij véél te duur. Wij werken met de Argus3, echt een geweldige camera voor een goede prijs. Fotofunctie, spottemp-meting, omgevingstemp-meting, kleurendisplay.
Over het nut en noodzaak? Iedereen zou naar mijn mening zo'n camera in miniuitvoering op zijn helm moeten hebben. Mischien overdreven zou je zeggen?
Kijk nu eens naar defensie, daar loopt iedereen met een berg apparatuur rond waar js jaloers op wordt. Over de bedragen van de uitrusting van de militeir van de "toekomst" dan wordt er over €35.000,- PER PERSOON!!! gesproken. En wat die gasten allemaal bij zich hebben is echt niet om mensen te redden hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik ga defense niet afzeiken, maar enkel om even een kostenvergelijking te maken.
Ik heb zelf de camera al diverse keren ingezet om brandhaarden op te sporen. (gaat bijna standaard mee met de aanvalsploeg bij een binnenbrand) Bijv. brandhaarden in schepen. Ga maar eens in het ruim/machinekamer van een flink binnenvaartschip op zoek naar een vuurhaard. Dat staat zo vol rook dat je eerder overheen loopt dan dat je het ziet. Met zo'n camera spoor je het veel sneller op. Als je serieus ergens op zoek moet naar mensen is deze camera van levensbelang! Hoort dus op de 1e ts te liggen en niet op een ovd-auto (opkomsttijd 15min
), want dan heeft de 1e ploeg er niets meer aan.
Dus nutteloze investering? NEE, absoluut niet.
Oefenen voor dat geld? Wat is daar het rendement van? Nog minder denk ik gezien de oefenmogelijkheden hier in NL)