Warmtebeeld camera

Auteur Topic: Warmtebeeld camera  (gelezen 26521 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2008, 20:00:05
OK,gewetensvraagje.
Nu heb je zo,n warmtebeeldcamera,en ga je naar een woningbrand waar een slachtoffer nog binnen zit.Je krijgt als aanvalsploeg de WBC mee,en gaat naar binnen.Hoe groot acht je de kans dat er nog op de ouderwetse manier wordt afgetast en verkent,waardoor de terugweg ook weer makkelijk genomen kan worden?
Ik acht die kans heel erg klein.Want men heeft de warmtebeeldcamera bij zich,en kan daardoor sneller naar binnengaan.Als dat ding onverhoopt dan toch uitvalt heb je een levensgroot probleem.

Flashover herkennen??Ik mag toch hopen dat je die al herkent hebt voordat je naar binnengaat,krijg je binnen die Flash-over over je heen zal die camera je echt niet beschermen.Een warmte beeldcamera is een prachtig middel om verborgen vuurhaarden op te sporen,meer ook niet.Ik wil  absoluut niet afhankelijk van dat ding zijn.

Natuurlijk heb je gelijk dat je niet teveel afhankelijk moet zijn van techniek en er altijd rekening mee moet houden dat dit uit kan vallen. Echter op deze manier kan je iedere nieuwe ontwikkeling wel afkraken en in de ijskast zetten terwijl bij verantwoord gebruik veel voordelen te behalen zijn.

Om even terug te komen op het persluchttoestel, wanneer dit plotseling uitvalt heb je toch ook een probleem? Toch vertrouwen dagelijks vele brandweerlui op dit toestel...  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2008, 20:11:09
Natuurlijk heb je gelijk dat je niet teveel afhankelijk moet zijn van techniek en er altijd rekening mee moet houden dat dit uit kan vallen. Echter op deze manier kan je iedere nieuwe ontwikkeling wel afkraken en in de ijskast zetten terwijl bij verantwoord gebruik veel voordelen te behalen zijn.

Om even terug te komen op het persluchttoestel, wanneer dit plotseling uitvalt heb je toch ook een probleem? Toch vertrouwen dagelijks vele brandweerlui op dit toestel...  ;)
Ik kraak de warmtebeeldcamera niet af,maar ik hou rekening met de menselijke factor.We kunnen nog zoveel afspreken,maar zodra er slachtoffers in het spel zijn gebeurt er in ene van alles.En vergeten we om onze heenweg zelf te verkennen,want we hebben toch die camera bij ons?Ik zie de camera als hulpstuk,niet om sneller een pand te kunnen betreden,dan ga ik liever af op mijn eigen bevindingen en die van m,n maat.Mijn ademluchttoestel is zo gemaakt dat het in bijna alle gevallen blijft functioneren,juist onderhoud van de aparatuur zorgt voor de laatste zekerheid.
Een warmtebeeldcamera is een stukje electronica,electronica heeft als vervelende eigenschap nog wel eens het werk te staken.Bij voorkeur op een moment dat je het niet kunt gebruiken. ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2008, 20:28:02
Daar zullen dan duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden die vervolgens erin gestampt, eh ik bedoel getraind worden.

Daarnaast zullenl er dan duidelijke eisen opgesteld moeten worden voor de WBC, net zoals die gesteld worden aan je persluchttoestel. Je vergelijking gaat nl in zoverre mank dat ja inderdaad die 5 euro elektronica-prullen van de Blokker er makkelijk mee stoppen. Die Boeing 747 is echter ook een groot stuk elektronica waar dan wel weer op vertrouwd kan worden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2008, 23:46:43
Citaat
kans dat er nog op de ouderwetse manier wordt afgetast en verkent,waardoor de terugweg ook weer makkelijk genomen kan worden?
Ik acht die kans heel erg klein.Want men heeft de warmtebeeldcamera bij zich,en kan daardoor sneller naar binnengaan.Als dat ding onverhoopt dan toch uitvalt heb je een levensgroot probleem
Ik hoop niet dat je dit echt meent. Hiermee suggereer jij dat een brandweerman die door een warmtebeeldcamera kijkt en alle deuren, trappen en andere bijzonderheden die hij normaal moet aftasten nu duidelijk kan zien, bij uitval van de camera in een woning de terug weg niet meer zal vinden. Die brandweermensen horen niet op een brandweerwagen thuis.
En ik vertrouw al 20 jaar blind op mijn ademluchttoetsel, masker, bluspak etc. Een warmtebeeldcamera die voor brandweerwerk bedoeld is valt niet zomaar uit. Die camera die op de foto staat is net geen goed voorbeeld. Beter is deze camera http://www.kenbri.com/fireflir.html omdat hij niet voor je hoofd gehouden wordt, maar aan je schouder hangt zodat de de lens naar voren kijkt en de NR 2 op het scherm de omgeving afzoekt en de NR 1 gewoon op de oude manier aftast.
Kost wel meer als die 7500, - maar ja dan heb je ook de beste WBC die er is op dit moment.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2008, 08:16:23
Ik hoop niet dat je dit echt meent. Hiermee suggereer jij dat een brandweerman die door een warmtebeeldcamera kijkt en alle deuren, trappen en andere bijzonderheden die hij normaal moet aftasten nu duidelijk kan zien, bij uitval van de camera in een woning de terug weg niet meer zal vinden. Die brandweermensen horen niet op een brandweerwagen thuis.
Dat zeg ik niet,ik zeg alleen dat het gevaar er in zit dat als brandweermensen een woning betreden met de Warmte beeld camera.Het gevaar er in zit dat zij volledig vertrouwen op die camera,en dus de essentiele zaken vergeten.Er wordt hier net gedaan of die warmtebeeldcamera heilig is,we hebben het jaren zonder gedaan.Waarom kunnen we nu in ene het niet zonder warmtebeeldcamera?Het enige wat ik kan verzinnen is dat hij makkelijk is met het opsporen van vuurhaarden.Al zijn er inmiddels al voorbeelden van tot op de grond afgebrande woningen,omdat de warmtebeeldcamera toch even die vuurhaard niet vondt ::)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #45 Gepost op: 22 februari 2008, 10:31:13
hoe is jullie procedure m.b.t. het gebruik van de camera Peter?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #46 Gepost op: 22 februari 2008, 10:50:32
Citaat
Flashover herkennen??Ik mag toch hopen dat je die al herkent hebt voordat je naar binnengaat,krijg je binnen die Flash-over over je heen zal die camera je echt niet beschermen
Kun je mij dan even aangeven hoe ik van buiten af kan herkennen of de temperatuur in de woning al zo ver is opgelopen dat de brandgassen aan het plafond boven de rooklaag door hun hitte de andere vaste stoffen in die ruimte laten ontgassen waardoor de Flashover opkomst is.
Of verwar jij een Flashover met een rookgas explosie(Backdraft?)
En inderdaad bied een camera je geen bescherming tegen een flashover, maar ik kan wel heel mooi zien hoe hoog de temperatuur is boven een bijvoorbeeld verlaagd plafond(systeemplafond). En dat kan ik buiten echt niet zien.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweer

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 4 april 2008, 11:41:53
Ben op zoek naar een opleidingsinstituut / oefencentrum enz. Die een warmtebeeldcamera opleiding kan verzorgen voor vak instructeurs. De bedoeling is dat deze personen er voor zorg dragen dat de basisoefening op een hoger peil wordt getrokken
Ook graag een reactie wanneer je hier al ervaringen mee hebt.

 ::)


email

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 8 april 2008, 13:03:59
Opleidingen voor warmtebeeld camera. Ik ken iemand die veel met deze camera's geoefend, getraind e.d. heeft. Hij heeft een boekje geschreven over het gebruik van warmtebeeldcamera;s die via brandweertrainingen.nl besteld kan worden. Dit boekje is erg praktisch opgezet, en geeft diverse tools om zelf mee aan de slag te gaan.

Groetjes

Email


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #49 Gepost op: 10 december 2008, 13:46:37
Helemaal mijn idee.  Ga eens na hoe vaak je eigen korps dit ding nodig heeft.
Kijk dan eens terug in de afgelopen jaren.

Bij ons is het ook op de begroting gezet maar ik weet zeker dat dit niet doorgaat.
Misschien één keer nodig gehad maar dat was pas na een half uur blussen.
Toen was de OVD ook ter plaatse.  Daarom plaats op elke OVd auto zo'n apparaat.

OEPS :-X

Wat heb ik nou weer geschreven. Ik neem het allemaal terug. ::)

één dag na het installeren van een warmtebeeldcamera deze al nodig gehad ter assistentie van de politite.
persoon te water bleek inbreker. lag verscholen langs de wallekant. in het donker niet te vinden wel met de camera. ;D

2,5 week later direct gebruikt voor het opsporen van een brand in de spouw achter een openhaard.
de tweede camera met een ploeg naar boven om daar de boel te controleren.'
wel even een boerderij behouden van totale verwoesting.