Die codering heeft altijd mijn belangstelling gehad. Wist niet van dit topic dus ik ga er maar eens verder mee. Ik heb bij RWS gewerkt (niks met die coderingen van doen). Toen we er mee geconfronteerd werden op de werkvloer konden we niet veel anders vast stellen dat van alle goede coderingen die er zijn in de wereld men besloten had om die in ieder geval niet te nemen. Zoals het hier vaak gaat. Ben redelijk vaak in de VS geweest en hoe simpel het daar is ! Komt natuurlijk ook wel eens niet goed uit, maar de aanduiding hier Li en Re slaat echt nergens op.
Tja... het is maar net hoe je het met elkaar afspreekt. Met de nu gekozen systematiek kun je in 99 van de 100 gevallen geen verwarring krijgen over de locatie, als alle gegevens juist zijn doorgegeven. Als je het hebt over west of noord, is dat dan de westelijke
richting waarin je rijdt, of is dat de noordelijke
rijbaan? Op een A1 of A12, waarbij de richting west alleen op de noordbaan kan, en de richting oost alleen op de zuidbaan, is dat nog wel gemakkelijk te vinden. Maar als je een A35 of A32 neemt, en je zegt A35 oost, bedoel je dan dat je naar het oosten rijdt (en dus op de westelijke baan zit) of bedoel je dat je naar het westen rijdt (en dus op de oostelijke baan zit)?
De reden van BPS is dus ook dat dit soort kleine verwarringen in de praktijk te vaak tot fouten leiden. Een reparatieploeg naar de A35 oost (de oostbaan) sturen, waar de ploeg netjes op de afgesproken tijd op de vluchtstrook parkeert in oostelijke richting (op de westbaan), verkeersmaatregelen bij de centrale aanvraagt, die natuurlijk worden geplaatst op de oostbaan, vervolgens op een niet afgekruisde strook (op de westbaan) op zoek gaat naar een schade die men nooit kan vinden (want die zit op de oostbaan), daarbij wordt aangereden door een vrachtauto, waarvan de chauffeur belt met de meldkamer dat hij op de A35 zuid (in zuidelijke richting) een wegwerker heeft platgereden, en de meldkamer daarna een politiewagen naar de westbaan stuurt maar de verkeerscentrale de weginspecteur naar de oostbaan...
(Een beetje overdreven natuurlijk, maar het idee zal wel duidelijk zijn.)
BPS kun je altijd ter plaatse verifiëren door simpelweg het eerste de beste hectometerbordje te zoeken. Dan kun je daarmee dus altijd juist communiceren tussen professionele gebruikers (hulpdiensten, wegbeheerder, aannemerij, pechdienst) maar ook met de automobilist. "Ziet u een hectometerbordje?" - "Ja." - "Wat staat erop?" - "A35 55,3 Li." - "Geen letter in een geel vakje?" - "Nee." Klaar. Je zit op de hoofdrijbaan naar Almelo bij 55,3. Kortom, de hulpdienst, weginspecteur, aannemer, etc. moet vanuit Enschede/Hengelo komen.