Fotografie Tips

Auteur Topic: Fotografie Tips  (gelezen 7904 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 8 augustus 2005, 19:34:10
nee maar het leek net of je het over die 2 mensen op die foto had. en van die 2 ben ik
Nou. Even voor alle duidelijkheid dan maar. Het ging niet om die foto. En fijn voor jou dat je op de foto staat.  :P

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 8 augustus 2005, 19:35:19
nee maar het leek net of je het over die 2 mensen op die foto had. en van die 2 ben ik

Portretrecht!  ;D

Heeft 'ie wel gevraagd of je met je hoofd op internet wil verschijnen?  ;)
  Ta

Martijn de Vries

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 8 augustus 2005, 20:08:18
Portretrecht!  ;D

Heeft 'ie wel gevraagd of je met je hoofd op internet wil verschijnen?  ;)
Euu Annemiek Op deze foto zit geen Portretrecht Het gaat duiderlijk om het voertuig.
Maar daar hoeven we niet over te discuseeren ;D ;)

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 8 augustus 2005, 20:18:02
Euu Annemiek Op deze foto zit geen Portretrecht Het gaat duiderlijk om het voertuig.
Maar daar hoeven we niet over te discuseeren ;D ;)

Het ging ook maar om een vrolijke noot tussen al het serieuze door!  ;)
  Ta

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2005, 20:31:13
Maak je maar geen zorgen, je zou voor de grap eens moeten kijken naar het profiel, vooral naar de woonplaats ;)

En die gast met t lange haar, die moet je maar negeren :P

Bericht aangepast. Ger@rd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 12 augustus 2005, 17:30:05
Sorry  :-[
Dat ging te ver.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #46 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:48:27
Ik experimenteer ook naar hartelust met het fototoestel.  De trucjes die hier gegeven zijn ga ik zeker ook is proberen ;)
maar nou de vraag... Voeren jullie nog kleurcorrecties enz uit op de computer? En zo ja, wat voor correcties precies en met welk programma...

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #47 Gepost op: 13 augustus 2005, 02:10:32
Als een bestand uit mijn cam komt doe ik meestal wat knutselen ermee, saturation, kleurbalans, en wat USM voor en na het verkleinen...tenminste als het geen 800 foto's zijn...dan geef ik het meestal op :P Heb nu ook ivm met nabewerken ook de RAW optie weer aangezet, zodat ik de witbalans en belichting ook achteraf nog aan kan passen...

Leuk om te proberen ook, om eens een polariserend filter op je toestel te zetten en daar wat mee te draaien....de reflecties vanuit bepaalde hoeken zullen een stuk minder zijn...en natuurlijk ook een stuk helderdere kleuren...

Wat ook handig is is om bij het maken van de foto/erna even het histogram te bekijken(dat rare grafiekje) dat heeft natuurlijk alleen zin als je het nog een keer kan proberen...

Het histogram is een gemiddelde weergave van de hoeveelheid pixels per helderheidswaarde van je foto...
Dus hoeveel pixels er op je foto zijn die een bepaalde hoeveelheid licht hebben gehad... links=0=zwart, rechts=255=wit.   
Als je dus tegen de linkerkant van de grafiek een piek hebt betekend het dat je een heleboel zwarte pixels hebt, waaruit je dus met photoshop niets meer kunt halen...datzelfde geldt voor helemaal rechts tegen de kant van de grafiek een piek.....wit=wit en blijft wit

Wat je dan dus meestal wil zien is de belichting zoveel mogelijk naar rechts zonder dat je de rechterkant raakt....dan heb je namelijk zo min mogelijk donkere schaduwen, die gaan namelijk sneller "dichtlopen" waardoor je er een blokkerig resultaat uitkrijgt als je met contrast en/of je histogram gaat spelen met photosoep....

Probleem bij het fotograveren van bijvoorbeeld tegenlichtopnames is dat het menselijk oog veel meer contrast aankan dan de gemiddelde digitale camera....dus zal het altijd gokken blijven, en natuurlijk prioriteiten stellen...daarnaast kun je met photoshop ook de histogrammen zelfs per kleur aanpassen.... Het is namelijk ook nog zo dat het histogram van de meeste cams een gemiddelde zijn van rood groen en blauw...dus dat zelfs als je een net histogram hebt je toch overbelichte stukken hebt van een kleur...

pff..moeilijk verhaal...denk dat ik het zelf ook niet zou snappen als ik het zou lezen....maar goed....voor wat het waard is :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #48 Gepost op: 14 augustus 2005, 02:08:45
het is me geheel duidelijk! bedankt ;)

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #49 Gepost op: 24 augustus 2005, 21:46:48

Klein voorbeeldje van hoe je een foto kan "opfrissen" met photoshop....of je het mooi vindt is natuurlijk aan jezelf ;)

Loodsboot bij SAIL in IJmuiden
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-