Ik snap de vraag wel hoor Diamondback, maar helaas hebben we in NL niet zoveel bevoegdheden als in de VS. Bovendien zijn we ook niet zo triggerhappy.
Je moet jezelf afvragen wat proportioneel is, in beginsel wordt hij 'verdacht' van het negeren van een stopteken obv de wegenverkeerswet. Niet meer, niet minder. Door zijn rijgedrag komt daar artikel 5 bij, maar hebben we nog steeds niet de gronden voor aanhoudingsvuur.
Het terras lijkt in mijn ogen leeg, ik zie niemand die opzij moet springen omdat hij anders in direct levensgevaar is. Dan zijn ook de gronden weg voor noodweervuur.
De vergelijking met Graz gaat niet op natuurlijk, dat is wel iets te populair om die erbij te halen. Overigens is ook daar voor zover ik weet geen schot gelost. De intentie van deze man is niet om mensen te doden, maar om te vluchten voor de politie.
Ik meen me te herinneren dat jij ook regelmatig met wapens omgaat (sportschutter), dan weet je vast hoeveel risico het oplevert om in deze situatie op de auto te gaan vuren. Je kunt er enorm veel burgerslachtoffers mee maken die in de vuurlijn staan, ik ken de locatie niet maar het is een openbare weg waar veel woningen/cafés/winkels uitkomen én ik zie allemaal burgers in auto's er achter staan. Er waren geheid gewonden gevallen onder de burgers als men op de verdachte auto was gaan schieten, al dan niet door ricochets.