(...)
Op welke manier kan ik zorgen dat ik stressbestendiger word. Hier bij heb ik het niet over de heftige dingen maar over de kleine irritaties zoals mensen die te laat komen een bus die te laat is ed. hier in merk ik dat ik in tegen stelling tot heftige incidenten heel gestrest kan raken. Dit zou ik graag willen verbeteren om volgend jaar een goede kans te maken.
(...)
Je schrijft dat je gestresst of geïrriteerd raakt bij de "kleine dingetjes" in het leven. Dat zijn dus de dingetjes waarbij een momentje van "bezinning" het verschil maakt tussen irritatie en acceptatie. Kort gezegd, bekijk het geval eens van een andere kant. Waarom gebeurt iets, en waarom reageer je zo? Misschien heeft iemand die te laat komt wel een heel goede reden, en zou je daarvoor eerder begrip dan irritatie moeten hebben. Als je dus op iemand wacht, en die persoon komt te laat, dan kun je denken "he, alweer te laat, heb ik dat allemaal voor niets voorbereid!" (irritatie, negatief), maar ook "he, misschien een klein oponthoud, ik lees mijn voorbereiding nog even door" (bezinning, positief).
Als je er iets aan wilt doen, is het goed om zo af en toe "eens op een zachte steen te gaan zitten". Naast de al genoemde suggesties, kan het je helpen om elke dag even een paar minuten te reserveren en stil te staan bij hoe je de dag door bent gekomen.
Heb je vandaag ergens stress van gehad? Waarom? Hoe keek je tegen de situatie aan? Als dat negatief was: hoe kun je er ook positief tegenaan kijken? Schrijf dit dan op in een logboekje.
Heb je vandaag ook ergens een situatie gehad waarin je geen stress hebt gehad, waar je vroeger wel stress had? Hoe heb je nu gereageerd? Waarom? Kun je deze tactiek vaker toepassen? Schrijf deze zaken ook op in je logboekje.
Na een tijdje zul je merken dat je meer bewust bent en meer gaat reageren zoals je zou willen (rustig, niet gestresst). Dat is zeker niet van vandaag op morgen, maar dat duurt wel een paar weken of maanden. Succes!