RTL nieuws: Tienduizenden aangiftes verdwijnen in de prullenbak

Auteur Topic: RTL nieuws: Tienduizenden aangiftes verdwijnen in de prullenbak  (gelezen 2643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tienduizenden aangiftes verdwijnen in de prullenbak

Eén op de vijf aangiftes bij de politie verdwijnt zonder nader onderzoek in de prullenbak, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. En dat terwijl de politie burgers oproept om zo veel mogelijk aangifte te doen.

Tienduizenden aangiftes worden door de politie zonder enig serieus onderzoek aan de kant geschoven. Dat gebeurt ook bij misdrijven die voor slachtoffers zeer ingrijpend zijn, of waar een dader in beeld is. RTL Nieuws onderzocht ruim 360.000 aangiftes die in bijna twee jaar tijd bij de politie binnenkwamen.
<knip>
Uit de cijfers blijkt dat vooral autodieven weinig hebben te vrezen van de recherche. Van de aangiftes van autodiefstal werd driekwart - dat zijn er 17.000 - vrijwel direct aan de kant geschoven.

Tja. Vertel mij maar waar de opsporingsindicatie zit in een aangifte met deze inhoud:

"Op dag datum tijdstip parkeerde ik mijn personenauto, merk type voorzien van kenteken op de voor het verkeer openbare weg de X straat. Toen ik op dag datum tijdstip weer terugkwam bij deze locatie zag ik dat mijn personenauto door onbekenden was weggenomen."

Je moet dan gewoon "geluk" hebben dat iemand een melding maakt van een verdacht geparkeerde auto, of je moet er door intensief surveilleren toevallig tegenaan rijden... Maar anders heb je vrij weinig mogelijkheden om de dader te vinden. Hetzelfde geld vaak toch ook (helaas) bij woninginbraken. En als "we, de burger" nu gaan vinden dat we meer moeten oplossen, dan moet er een aardige zak geld bij...

Tot slot, een opmerking dat de aangiftes in de prullenbak verdwijnen raakt kant nog wal. Aangiftes worden gearchiveerd, en zaken kunnen gewoon weer geopend worden. Bijvoorbeeld als het gestolen voertuig aangetroffen wordt, of als een inbrakenreeks opgelost wordt.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2015, 19:46:03
Als je er niet naar gaat zoeken, zal je de gestolen auto ook niet vinden.
Ik heb veel gestolen auto's terug gevonden. Zelfs een aardig aantal in een straat waar de blauwe tak hun privevoertuigen parkeerden, nabij het bureau.

Ik deel wel de mening dat er een zak geld bij mag. Als "we" meer actie willen, moeten daar wel de centen voor komen. Dat neemt niet weg dat er een beetje inzet mag volgen op een aangifte.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2015, 19:51:08
Citaat van: Bert65 link=msg=1357653 date=1435081563
Als je er niet naar gaat zoeken, zal je de gestolen auto ook niet vinden.
Ik zoek me de hele dag een ongeluk. Maar dat wordt dan weer niet geregistreerd in het systeem wat nu onderzocht wordt. Er is geen actieve opsporingsindicatie, en dus wordt de zaak "opgelegd"

RTL verwoord dat als het in de prullenbak gooien. Dat wil niet zeggen dat er niet meer "naar uitgekeken" wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2015, 19:57:16
Heee, ineens is je eerste uiteenzetting wat uitgebreider. Zo klinkt het al anders en staat het meteen in een ander daglicht.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2015, 19:58:54
Ja, daar kwam ik achter nadat ik je eerste bijdrage las. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2015, 20:05:35
Allemaal heel duidelijk, maar:
Nu tref ik mij gestolen voertuig aan, dan moet ik er afblijven, anders wordt ik van diefstal  beticht en moet ik maar wachten op de politie. Ondertussen rijdt de dief met het voertuig weg, ik er achteraan, word ik aangehouden wegens hinderlijk volgen.
Bij instappen begint de inzet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2015, 20:09:03
Als jij je gestolen voertuig aantreft dan is het inderdaad slim om er vanaf te blijven en 112 te bellen. En als iemand er mee weg wil rijden dan houd je hem desnoods aan als verdachte van heling. Dan wordt jij echt niet aangehouden.

En verder gaan we ontopic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2015, 20:16:52
Ik was onlangs behoorlijk verbaasd dat ik nog gebeld werd over een aangifte waar weinig op te rechercheren valt, nou ging het gesprek met de beste agent, naast wat informeel overleg, meer over koetjes en kalfjes, maar toch voor het idee.. Is dit policy?


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2015, 20:31:10
Citaat
Nederland - De politie is verbaasd over de handelswijze van RTL Nieuws. De nieuwsrubriek hanteert in de uitzending van dinsdagavond 23 juni (half acht) willens en wetens cijfers uit een systeem dat daarvoor niet ontwikkeld is. Als gevolg hiervan krijgt het televisiekijkend publiek een nieuwsitem met onjuiste conclusies voorgeschoteld.

 RTL Nieuws heeft via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) informatie gevraagd en gekregen uit het zogeheten BOSZ systeem. Dit is een computersysteem dat is ontwikkeld om te kunnen volgen in welk stadium een zaak zich bevindt. Het is echtyer geen systeem waar men één op één resultaten uit kan halen.  Daarvoor heeft ons korps een ander systeem in gebruik, namelijk de Basisvoorziening Handhaving (BVH). Dat heeft de politie meteen bij de verstrekking van de informatie duidelijk gemaakt aan de redactie.

Uit de vraagstelling van RTL blijkt dat de redactie desondanks allerlei verregaande conclusies over de afhandeling van aangiftes uit de cijfers trekt.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2015/juni/23/politie-verbaasd-over-werkwijze-rtl.html


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2015, 21:24:04
De politie vindt dat het BVH niet het juiste systeem is maar de rechter vindt dit wel.
Is het nu wel of niet een systeem wat RTL had kunnen gebruiken?