Uiteraard.
Ik vind het niet zo goed dat het mogelijk voor de strafrechter komt. In het RTL artikel staan namelijk al zes fouten geconstateerd door twee experts op verzoek van de rechter-commissaris.
Men bepaalt goed en fout op basis van de regels op papier. Ik denk dat je voor politiemensen net als voor artsen en verpleegkundigen een vorm van tuchtrecht moet bedenken.
Bij tuchtrecht weegt lege artis werken ook mee, het handelen is lege artis als beroepsgenoten hetzelfde zouden doen onder dezelfde omstandigheden.
De experts constateren dat er te vroeg is begonnen met de aanhouding van een persoon die kenbaar heeft gemaakt te beschikken over een vuurwapen. De agenten ter plaatse moeten onder druk in korte tijd besluiten dat ze gaan aanhouden, vervolgens bepalen wat het moment van aanhouding is. Achteraf kijk je een koe makkelijk in de kont, ze waren nu te vroeg met de aanhouding maar wat zou het gevolg zijn geweest als ze te laat waren met de aanhouding?
Op papier moet de commandant coordineren echter heeft hij besloten zelf mee te vechten. Ik zou graag willen weten wat andere commandanten doen zodra ze zien dat de ingezette agenten tijdens het gevecht in de problemen komen, blijven ze toekijken en coordineren of gaan ze hun agenten assisteren om de situatie onder controle krijgen?
Mijn kennis over pepperspray is beperkt. Ik dacht dat er geen optie bestaat voor de agent om met zijn vingers de pepperspray uit het spuitbusje te halen om het vervolgens op de verdachte te smeren. In mijn ogen moet het door een agent gespoten zijn.
Een rechter en de inspectie hebben beide gezegd dat de nekklem rechtmatig is. De twee onderzoekers zijn verre van objectief als ze het gebruik van de nekklem als fout aanduiden door het aan te duiden als omstreden nekklem ipv nekklem.
Het enige punt wat in mijn ogen overeind hoort te blijven is de vraag of men het bewusteloze slachtoffer zonder ademhaling (constatering agenten) hulp heeft onthouden. Als men bewust 5 minuten heeft gewacht voor men begon met reanimatie en oproepen van ambulance behoren alle agenten aanwezig in de politiebus vervolgd te worden aangezien geen enkele agent heeft ingegrepen door zelf om medisch te vragen.
Ik vind dat je hier uiterst zorgvuldig mee om moet gaan. In de media doet men voorkomen dat onze politie vergelijkbaar is met de politie in USA. In de USA hebben ze rassenprobleem, de spanningen tussen blanke politie en zwarte burgers zijn er altijd al geweest. In Nederland is dat niet het geval en het is ook nooit zo geweest.