Ik kan zeker wel wat over zeggen (al kan ik niet het achterste van mijn tong laten zien
)
Sinds bekend werd dat de locatie "Haarmanweg" niet meer van deze tijd was en ze op zoek gingen naar andere locatie was het voor ons ook niet duidelijk dat we uiteindelijk 2 posten zouden krijgen in Terneuzen.
Onze toenmalige commandant was er van overtuigd dat de nieuwe kazerne samen gebouwd moest worden met een nieuw te realiseren trainingscentrum en de neiuwe Sluiskiltunnel in de Koegors, daardoor werd al snel duidelijk dat men hier een (semi)beroepspost van wilde maken en er een vrijwilligerspost voor 1 TS in Terneuzen centrum zou blijven.
De economie begon stroef te lopen en de bouw van het trainingscentrum werd in de ijskast gezet, maar de bouw van de nieuwe kazerne Koegors was al gestart en kon niet meer gestopt worden.
Al met al een situatie waar niemand echt gelukkig van geworden is, de tunnel is er gekomen maar de post staat voor de vrijwilligers die daar zitten op een onmogelijke plaats om snelle uitruktijden te kunnen halen (>6 a 8 min zijn realistisch)
Daarom is hun uitrukgebied erg klein en weinig potentieel.
De post Terneuzen "Zuidlandstraat" is een drukke vrijwilligers post met ongeveer 200 uitrukken per jaar, en uitruktijden van <4 a 5 min in de dagsituatie en <3 a 4 min in de nacht situatie.
Op deze post staan een TS, HW, SIV en DB.
Dus je kan wel een prachtige (smaken verschillen) kazerne bouwen op de meest onlogische plaats die er is, dan heb je een mooi gebouw maar totaal niet functioneel en bied geen enkele bijdrage aan een snelle brandweerzorg voor de omgeving doordat de vrijwilligers bijna een wereldreis moeten maken om er te komen.