Beide organisaties voeren politietaken uit. Dat is de overeenkomst. Bevoegdheden komen voor het grootste gedeelte uit dezelfde wetten inderdaad.
Verder zijn er gewoon veel verschillen. Alleen al de rechtspositie zorgt voor verschillen in verwachtingen die je mag hebben van de medewerkers. Daarnaast is de basisopleiding toch heel anders.
De KMar heeft nu eenmaal de positie dat er mogelijkheden zijn om in een hoger geweldspectrum te kunnen optreden. Ja, hoger dan de politie. Ook dat is het verschil. Dat maakt verder geen zak uit, want het zijn verschillende organisaties. Complementair aan elkaar en met beide hetzelfde doel: het bieden van veiligheid.
Mischien dat de dat wat aan me kan toelichten, puur uit nieuwsgierigheid.
Als ik denk aan kmar in hoger geweldsspectrum dan denk ik alleen maar aan de BE.
De ME is hetzelfde.
Het AT van de bsb is hetzelfde.
Het HRB heeft de politie ook.
Persoonsbeveiliging doet de politie ook.
Volgens mij blijft dan alleen de BE met harde bijstand over en dit zijn slechts een kleine groep medewerkers van de kmar.
Daarnaast krijgt het blauw op grotere schaal te maken met geweld dan de kmar in de dagdagelijkse praktijk.
Daarom denk ik dat je niet glashard kunt roepen "wij treden op in zwaarder geweld"
Ik denk dat met alle stelsen die wij hebben in nederland wij uniek zijn in de gehele wereld en elkaar perfect aanvullen.