Ik begrijp dat een militair bij de kmar primair een militair is. Mijn broertje is sgt1 sport en in de basis ook een militair. Heeft er verschillende uitzendingen opzitten en kan ook schieten met een glock en c7. Maakt hem dat capabeler om om te treden in hoog geweld dat een politieambtenaar. Sorry maar dat denk ik van niet. Daarnaast is binnenlands terreur totaal anders naar Irak Afghanistan of Mali. Dat ben je toch wel met me eens.
Dit neemt overigens niet weg dat ik het volste vetrouwen heb ik de kmar en hun potenties hoor. Ik geloof alleen niet in de stelling dat de kmar per defenitie op kan treden in een hoger geweldsspectrum dat de nationale politie. Bij bij beide organisaties zitten specialisten die op hun taakgebied zeer goed zijn. En beide organisaties zijn op te leiden voor een beetje meer.
Als we uw broertje nou eens opsporingsambtenaar maken of hem opleiden conform de ambtsinstructie? (om even de beveiligers van de KMar er bij te pakken)
Dan;
Opsporingsambtenaar/opgeleid ambtsinstructie.
Opgeleid meerdere zwaardere wapensystemen
Opgeleid in skills en drills in contact situaties.
Dan denk ik toch dat uw broertje een mooi eind capabeler is om in het hogere geweldsspectrum te werken dan anderen.
Ik zie het verschil niet zo tussen binnenlandse terreur vs een uitzending naar een oorlogsgebied. Ik ben erg benieuwd naar hoe u dat ziet?
Mijn beeld is altijd dat de KMar van gekkigheid niet weet hoe hard ze moet roepen dat ze heus anders is dan de politie. Steeds maar weer de marginale verschillen benoemen omdat ze het verschrikkelijk vindt zoveel op de politie te lijken. Er heerst een sterker korpsgevoel en ook dat militaire aspect maakt de KMar net een beetje anders, maar de toegevoegde waarde ervan is nihil en je kunt dat ook op een andere manier organiseren. Intern bij de politie, bijstand vanuit de landmacht, etc. Het heeft in 2012 dan ook echt heel weinig gescheeld of de KMar was gewoon meegegaan in de nationale politie. De voornaamste reden waarom dat toch niet is gebeurd is omdat de reorganisatie van 26 naar 1 al groot was. Dus niet omdat de KMar nou zo'n unieke positie had die behouden moest blijven.
Dus..
Wat u zegt is dus het op laten gaan in de NP of het of heffen van de KMar = Oplossing.
En dan vervolgens steun vragen aan de landmacht...
Ik ben erg benieuwd naar uw bronnen als u stelt dat de KMar in 2012 bijna was opgeheven, maar dat dat dit niet doorging want reorganisatie "al groot". Volgens mij werd in 2012 nog gedacht dat de reorganisatie van de NP binnen de gestelde termijnen en binnen het gestelde budget zou lukken en er geeeeeeen enkel probleem aan de horizon was. (Ik ken de wederzijdse verkenningen LE/KMar, dat reken ik niet als bron. Die waren binnen een maand al afgelopen.)
U mag vinden dat de meerwaarde van de KMar nihil is, en op sommige vlakken ben ik het waarschijnlijk nog met u eens ook. Maar stellen dat de KMar opgeheven kan worden en de taken overgenomen door de NP... ff serieus blijven.