Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 29221 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 8 mei 2016, 18:15:25
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1422842 date=1462675873
Bij ons in het werkgebied hadden we tot voor enkele jaren geleden stevast een koppel Marechaussees in de Horeca surveillance. Ik vind het persoonlijk jammer dat men dat heeft afgeschaft destijds.
Wat is precies de winst van een koppel marechaussee in de horeca? Is het bekend waarom dit afgeschaft is?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 8 mei 2016, 18:41:34
Wat is precies de winst van een koppel marechaussee in de horeca? Is het bekend waarom dit afgeschaft is?
Bij ons is altijd krapte. Das 1. En een 2e is dat in ons werkgebied een kazerne zit en dat veel horeca-stappers militairen zijn.
De wachtmeesters vonden dit ook leuk om erbij te doen. De hogere legerleiding van hen heeft op een gegeven moment anders beslist.

De politie is nu zelfs verantwoordelijk voor meldingen op de kazernes... nee t is niet meer zoals vroeger.

emmer

• Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 8 mei 2016, 18:42:48
Ik weet dat het in Utrecht (geweest?) is omdat er er veel militairen op stap gingen. Heel praktisch eigenlijk.

batoutofhell

• Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 8 mei 2016, 18:58:35
Het was toch een topic over of de politie beter bewapend moest worden? Niet over het samenwerken tussen politie en kmar?  

Maar om op dat door te gaan,  als ik het goed hen heeft de kmar dezelfde bevoegdheden als de politie? (Verbeter me als het niet zo is). Er is constant de roep om meer blauw op straat en hoe krap de politie in personeel, voertuigen etc zit. Als ze dan hier en daar ook daadwerkelijk optreden, is dat toch alleen maar een goede zaak?

Heb het zelf mee gemaakt dat een auto van de Kmar kwam vragen of ze even binnen het werkvak mochten komen staan. (Was gefreesd, maar zou die dag nog niet geasfalteerd worden). Kmar en busje erachter er dus in, netjes aan de kant en de heren gingen hun ding doen.  Kmar ging even later weg en melde bij mij, dat de bus (die met groene platen reed) pas weg mocht als de originele platen erop zaten. M.I een goede zaak dat ze optreden.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 11 mei 2016, 09:23:28
Citaat van: batoutofhell link=msg=1422926 date=1462726715
Maar om op dat door te gaan,  als ik het goed hen heeft de kmar dezelfde bevoegdheden als de politie? (Verbeter me als het niet zo is).

klopt m.i. ook. De KmaR is ook in 141SV aangewezen als algemeen opsporingsambtenaar. Enkel hebben zij natuurlijk nog de extra bevoegdheden in het militaire straf- en tuchtrecht en ligt het taakveld meer op vreemdelingenwetgeving en grensbewaking. Politie en KmaR delen veel maar verschillen voldoende om apparte organisaties te blijven m.i.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 11 mei 2016, 14:40:51
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1423426 date=1462951408
klopt m.i. ook. De KmaR is ook in 141SV aangewezen als algemeen opsporingsambtenaar.

Om het plaatje compleet te maken: in aanvulling daar op staat in de Politiewet, artikel 4, lid 4:

Hoewel bevoegd tot de opsporing van alle strafbare feiten, onthoudt de militair van de Koninklijke marechaussee die is aangewezen krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, zich van optreden anders dan in het kader van de uitvoering van zijn politietaken, bedoeld in het eerste lid.

In het eerste lid staat een opsomming van de taken, waaronder vermeld:

de verlening van bijstand alsmede de samenwerking met de politie krachtens deze wet, daaronder begrepen de assistentieverlening aan de politie bij de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit;

Dit geeft meer de intentie van de wetgever weer dan een strak juridische scheiding tussen wel of niet bevoegd.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 14 mei 2016, 13:58:34
Mischien dat ik met mijn reactie wat collega's tegen de schenen schop,  maar zo denk ik er over.
Ik draai al wat jaartjes mee bij de KMar,  in diverse taakvelden en werkplekken.

Van mij mag (mening!) de KMar vandaag nog opgeheven worden en vervloeien in de NP.  90% van onze werkzaamheden kan ook in een politie uniform uitgevoerd worden.  Wat ik daarmee bedoel,  is dat een politieman,  ex kmar of niet,  het gros van onze werkzaamheden kan doen,  wellicht in sommige taakvelden met wat opleiding in documenten ed.

Bijstandseenheid (BE)  hogere geweldsspectrum met diens uitrusting en vaardigheden,  prachtige eenheid,  maar kan ook bij de NP uitgevoerd worden,  kwestie van keuren en goed opleiden.

Internationale en militaire taken,  laat een klein deel van ex KMar personeel hun militaire status behouden en klaar,  MP afdeling binnen de NP,  klaar,  behoeft enkel wat aanpassing in de regelgeving en p&o matig.

Ik zie zoveel zaken,  aanbestedingen,  voertuigen,  systemen,  mobiele apparatuur noem het maar op,  langs elkaar heen lopen,  het is ongelofelijk. Kijkende naar het belang van Nederland en onze belasting betaler,  niet uit te leggen.

Nog niet eens te spreken over alle ellende rond de reorganisatie en reisafstanden en effectieve inzetbaarheid bij steunverleningen overige brigades.

Niet gek dat ik ook m'n heil bij de NP ga zoeken zodra die kans zich aandient.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 14 mei 2016, 16:28:22
Je mag best vinden dat de KMar opgeheven kan worden. Ik denk alleen dat je het niet helemaal scherp ziet. ;-)

Om bij het einde te beginnen. Je noemt de ellende rond de reorganisatie. Als je de reorganisatie bij de KMar een ellende vindt, dan wens ik je ontzettend veel sterkte bij de NP...
Daarnaast leuk dat je de reisafstanden noemt als een reden om je heil bij de NP te zoeken. Gelijk heb je. Bij de NP heb je inderdaad een betere rechtspositie wat dat betreft. Het is nu niet te hopen dat ze na jouw overstap naar de NP de KMar op gaan heffen en de NP op gaan zadelen met de oude rechtspositie van de KMar. Ben je weer terug bij af. Die rechtspositie is namelijk niet voor niets zo bij de KMar. Dat heeft een functie. Die functie zal toch ergens terecht moeten komen als je de KMar opheft.

Verder denk ik dat je over een aantal dingen snel heen stapt. Even regelgeving aanpassen en wat P&O matig regelen klinkt makkelijk, maar daar zitten wat haken en ogen aan. Als je KMar medewerkers in een politie CAO gaat proppen dan wordt dat een duur geintje voor de belastingbetaler. Niet uit te leggen.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 14 mei 2016, 16:50:47
Toch denk ik wel dat zoiets tzt gaat komen. Wij doen al heel veel wat de Kmar eerder deed...

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 14 mei 2016, 17:36:37

Wij doen al heel veel wat de Kmar eerder deed...
Je bedoelt het aankopen van onbestuurbare hokken als dienstvoertuigen en het creëren van chaos bij het leveren van uniformpakketten? Ja, dat deden wij vroeger ook. ;-)