Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 29214 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #80 Gepost op: 22 juli 2015, 23:40:26
Ik snap de OPS ook wel weer. De bezetting van de KMAR in de politiedienst is ook behoorlijk dun gezaaid en het bewakingsgebied is groot. Je zit er dan niet op te wachten dat je bij een incident op een kazerne de politie moet inschakelen omdat je eigen auto ergens bij een kop-staartje vast staat en daar niet weg kan. Hoewel de KMAR bijstand kan verlenen aan de politie heeft zij primair toch een andere taak.

Edit: Sven82 was mij voor.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #81 Gepost op: 23 juli 2015, 00:28:43
Daarom is samenvoegen ook een optie.....  998765


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #82 Gepost op: 23 juli 2015, 00:59:59
Daarom is samenvoegen ook een optie.....  998765
Nou, vooruit. Waar wil je eerst naartoe? 6 Maanden naar Mali of 5 jaar naar de Paleiswacht? ;)


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #83 Gepost op: 23 juli 2015, 07:08:14
Ik begrijp dat men heeft besloten om controle te houden op eigen eenheden.
Echter is,  door het technisch onmogelijk maken om mee te luisteren,  een veiligheidsrisico ontstaan op straat.
Echt weer iets wat iemand vanaf een bureau heeft besloten.
Ops kmar claimt,  middels het uitkijken van landelijk gms door rtid,  om de eenheden te kunnen voorzien van info mbt meldingen in het bewakingsgebied.
Echter is ops / rtid zo dusdanig onderbezet dat zij dit niet kunnen.
Verder is het,  zonder GPS sturing,  onmogelijk alle dorpen en steden waar we kunnen rijden uit te kijken.
Onze Brigade commandant heeft dan ook besloten om per direct weer mee te luisteren.
Wij hebben ook gewoon in de nieuwe lkf-p nog gewoon kmar roepnummers.  


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #84 Gepost op: 23 juli 2015, 07:52:45
Citaat van: R.3144 link=msg=1363371 date=1437628094
Ik begrijp dat men heeft besloten om controle te houden op eigen eenheden.
Echter is,  door het technisch onmogelijk maken om mee te luisteren,  een veiligheidsrisico ontstaan op straat.
Echt weer iets wat iemand vanaf een bureau heeft besloten.
Ops kmar claimt,  middels het uitkijken van landelijk gms door rtid,  om de eenheden te kunnen voorzien van info mbt meldingen in het bewakingsgebied.
Echter is ops / rtid zo dusdanig onderbezet dat zij dit niet kunnen.
Verder is het,  zonder GPS sturing,  onmogelijk alle dorpen en steden waar we kunnen rijden uit te kijken.
Onze Brigade commandant heeft dan ook besloten om per direct weer mee te luisteren.
Wij hebben ook gewoon in de nieuwe lkf-p nog gewoon kmar roepnummers.

Zie in het plan twee nummers staan: 8994 en 8995


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #85 Gepost op: 23 juli 2015, 12:50:42
Dat is bsb dacht ik,  heb het boekje even niet bij de hand,  voor meldkamer Tilburg is het 9851 t/m 9859 dacht ik.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #86 Gepost op: 24 juli 2015, 23:02:32
Vind het sowieso belachelijk. KMar is soms aanwezig in gebieden (MTV)  met weet ik veel hoeveel auto's en motoren en als er dan een levensbedreigende situatie in de buurt is hoor je daar niets van. Heb dit zelf al vaak zat meegemaakt dat ik op de motor bij KMar mijn oortje op politie zette destijds en mob op KMar en dan spoedeisende situaties meekreeg in de buurt waar de politie van ver moest komen.

Op die momenten kwam het echt aan op eigen iniatief, iets wat nu dus weg is gevallen. Hoor nu ook nooit meer KMar over de bak heen.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #87 Gepost op: 25 juli 2015, 00:27:29
"Liefde" moet van twee kanten komen, ook een OC kan informeren of OPS eenheden in de buurt heeft? Nu lijkt het soms net of de KMar om werk verlegen is, terwijl dit zeer zeker niet het geval is. De NaPo daarentegen rijdt de klinkers uit de straat om de aanrijtijden te halen, omdat de beleidmakers het aantal eenheden naar beneden heeft bezuinigd.

Denk dat beide partijen hetzelfde doel voor ogen moet hebben, dat er in NL zo'n snel als mogelijk een blauwe eenheid ter plaatse moet kunnen zijn, ongeacht of deze van de NaPo is of de KMar.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #88 Gepost op: 25 juli 2015, 00:54:58
Kmar in Noord NL rijdt vaak mee met meldingen. Zij schakelen vaak bij OC, luisteren actief mee en bieden zich aan indien nodig.
Werkt prima.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #89 Gepost op: 25 juli 2015, 00:55:04
Ik denk en hoop dat dit in de nabije toekomst verbeterd zal worden door de activatie van de GPS/AVLS bij de KMar (opnieuw).
Echter hoop ik dat het OC dan ook de kmar eenheden inzichtelijk heeft en vervolgens contact met ops kan opnemen.

@Cabo, toevallig haha ik deed dat ook altijd,  oortje op noodhulp gespreksgroep politie,  niet veel collega's doen dat op de motor.

Het voorbeeld met de MTV controle is een van de voorbeelden inderdaad.
Maar er zijn er meer.
Men moet weten wat er om je heen gebeurt in je bewakingsgebied. Veiligheid eigen personeel &  dienstverlening burger.
Zeker in stedelijk gebied,  het kan zomaar voorkomen dat bijv de politie een BTGV aan het doen is en een KMar koppel via de verkeerde kant de straat in komt tijden tijdens een reguliere surveillance,  nietsvermoedend,  kan overigens andersom ook.
In mijn werkgebied staat de Brigade in een redelijke uithoek en moet de politie van ver komen. Bijna alle reanimaties of ongevallen met letsel hebben wij hier.  Hulp bieden aan hen die dit behoeven,  ongeacht of je nu met kmar werkzaamheden bezig bent.
Ook dit loopt nu enorm terug,  rtid heeft niet de capaciteit alles in de gaten te houden.