Staat dit in het militair strafrecht Sven? Politiemensen mogen nl ook geen drugs gebruiken. Ook politiemensen buiten 'diensttijd' worden soms zwaarder verwacht vanwege de voorbeeldfunctie, ambtseed/belofte etc.
Een officier binnen defensie krijgt weleens een hogere straf dan bijv. een soldaat voor hetzelfde vergrijp.
Dit ivm voorbeeldfunctie inderdaad.
Stel dat een luitenant samen met een deel van zijn peloton gaat stappen en zij maken zich schuldig aan openlijke geweldpleging/mishandeling, dan zou de luitenant volgens mij een hogere straf kunnen krijgen.
Ik weet in ieder geval dat het weleens gebeurd is dat een officier zwaarder gestraft werd vanwege zijn voorbeeldfunctie.
Met betrekking tot drugs bij defensie, zie het "drugsbeleid defensie", deze is vast ergens te vinden. Hierin staan onder andere nadere regels omtrent het drugsgebruik voor militairen niet zijn de kmar. Zoals bijvoorbeeld dat men een jointje mag opsteken thuis, zonder gezelschap van anderen militairen etc.
Mag?
Volgens mij wordt dit de eerste keer niet bestraft met ontslag, indien niet werkzaam bij de KMar. Volgens mij krijgt de betrokkene een gele kaart en een straf van het OM van €50.. Tenzij dit bedrag verhoogd is inmiddels.
Tenzij het drugsbeleid is aangepast? Maar voorheen was het nog steeds strafbaar. Je werd echter niet gelijk ontslagen.