Groot waterongeval (persoon te water) Brusselsestraat - Zaandam 07-07-2015

Auteur Topic: Groot waterongeval (persoon te water) Brusselsestraat - Zaandam 07-07-2015  (gelezen 5939 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Eigenlijk is het van de zotte.....
Vroeguh lieten wij onze fietsen en skelters overal liggen. Vaders haalden die de volgende dag, of je deed dat zelf, weer op.
Totaal geen ophef over een mogelijk kind te water.

Net als die zelf gemaakte skelters zonder rem. Eigen schuld als je ergens tegenaan reed. Meestal een lantaarnpaal of boom want dan stond je wel meteen stil.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
En nog een knuppeltje in dat hok van die arme hoenders....

Er gaan aardig wat voertuigen met blauw-blauw op weg; de 2de en 3de alarmering zullen daarbij ook grotere afstanden afleggen. We weten ook allemaal dat er wel eens aanrijdingen gebeuren tijdens P1 ritten. Stel: één van de voertuigen die hier naartoe op weg was krijgt een aanrijding, en er raakt daarbij nog iemand gewond ook.

Of: er rijdt tijdens deze inzet iemand aan de andere kant van de regio het water in, en die overlijdt omdat al het potentieel bij een achtergelaten fietsje/skelter langs de waterkant staat en de hulp voor hem/haar te lang duurt.

Gebeurt dit soort dingen dagelijks ? Nee. Maar wel vaker dan dat er daadwerkelijk een kind uit het water gehaald wordt tijdens zo'n zoekactie......

Ik lees uit het bericht van Peter71 iets van 'het gaat om een kind, dus je zet alles op alles'. En die gedachtengang snap ik als het aannemelijk is dat er daadwerkelijk een kind in het water ligt.

Maar als je dit overzicht uit Haaglanden ziet, en weet dat er in al deze gevallen niemand in het water is gevonden.... Moet je dan niet meer inzetten op bewustwording bij de ouders ? Wij hebben in het verleden in ieder geval veelvuldig verwezen naar de tips in dat item.

In Haaglanden kennen we inmiddels het inzetvoorstel 'persoon te water' (2 WO's) en 'persoon te water (mogelijk)' (1 WO). De laatste wordt gebruikt voor de kinderfietsjes etc.

Peen
Redacteur van


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
ZAANDAM - De hulpdiensten hebben dinsdagmiddag een grote zoekactie gehouden in het water aan het Burgemeester in 't Veldpark in Zaandam, nadat hier een kinderfiets werd aangetroffen. Er is uiteindelijk niemand in het water gevonden.

De politie benadrukte al vanaf het begin dat er geen enkele aanwijzing was dat er ook daadwerkelijk iemand in het water zou liggen. Ook was er niemand als vermist opgegeven. Uit voorzorg gingen de hulpdiensten toch zoeken. ''Een kinderfietsje hoort niet in het water thuis'', legde een woordvoerder van de politie de keus van de hulpdiensten uit.
Eem buurtbewoner liet ook al weten dat de kinderfiets, een driewieler, eerder op de middag onbeheerd aan de waterkant stond. Mogelijk heeft iemand de fiets in het water gegooid.
De Coen- en Zaanbrug moesten enige tijd gesloten blijven, zodat de hulpdiensten allemaal ter plaatse konden komen.

BRON: http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/112/artikel/4070542/grote-zoekactie-na-vondst-kinderfiets-in-water-bij-burgemeester-in-t-veldpark.aspx


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Voorop gesteld dat het prima is om te discussiëren en dat iedereen recht heeft op zijn mening, vind ik dat er behoorlijk simpel gedacht wordt. Natuurlijk bestaat de kans dat er een aanrijding plaatsvindt tijdens het aanrijden en het is ook mogelijk dat er een tweede waterongeval plaatsvind. Achteraf in de media roepen dat er nooit getwijfeld is dat er daadwerkelijk iemand in het water heeft gelegen vind ik helemaal goedkoop, want als dat zo was had de brandweer nooit de weg op gegaan.
Gebaseerd op de informatie: kinderfiets in het water, naast een speeltuin en niemand in de buurt, wil ik de eerste hulpverlener wel eens ontmoeten die durft te zeggen dat je dit naar je neerlegt en er niets mee doet.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: mallemiering link=msg=1360920 date=1436346426
Gebaseerd op de informatie: kinderfiets in het water, naast een speeltuin en niemand in de buurt, wil ik de eerste hulpverlener wel eens ontmoeten die durft te zeggen dat je dit naar je neerlegt en er niets mee doet.
Tja, laat mij in Amsterdam met al dat water een dag rond rijden, en ik vind zat kinderspeelgoed in de omgeving van water. ;) Ik ben ook weleens af gestuurd op een fietsje aan de waterkant. Het is dan altijd lastig om een keuze te maken. In mijn geval was het duidelijk dat het fietsje er al enige tijd lag en zijn we niet gaan zoeken.

Dus ja, ik durf die beslissing soms wel te maken. Dat neemt niet weg dat het een verdomd lastige keuze is. Het komt zeer regelmatig voor dat de blauwe tak wordt aangestuurd om een onderzoek in te stellen en dat afhankelijk van die bevindingen wordt gekozen om wel of niet op te schalen. Het is vaak ook maar net hoe een melder het brengt.

Ik heb hier ook ooit een fragmentje van gezien in wegmisbruikers, met soortgelijke afwegingen... maar ik heb geen idee in welke aflevering dit was.

En een kinderfietsje hoort inderdaad niet in het water, maar volgens mij liggen de grachten in Amsterdam bezaait met fietsen in alle vormen en maten.  >:D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: mallemiering link=msg=1360920 date=1436346426
Gebaseerd op de informatie: kinderfiets in het water, naast een speeltuin en niemand in de buurt, wil ik de eerste hulpverlener wel eens ontmoeten die durft te zeggen dat je dit naar je neerlegt en er niets mee doet.
Ik zeg (in ieder geval) ook niet dat je niets moet doen...

Maar dat je risico's neemt door (met name) de 2 extra WO's weg te trekken van hun standplaats en die met tatuu een fors stuk door de regio heen te laten kachelen. En dat je een afweging kan maken tussen de risico's die dat oplevert, en de kans dat het überhaupt bijdraagt aan een gunstige afloop - ook in relatie met de huidige watertemperaturen.

Ik zeg ook niet dat er de verkeerde beslissingen gemaakt zijn; ik ben daar (net) geen OVD geweest. Maar: het zijn wel vragen die opkomen. En juist hier op zo'n forum kan je m.i. over dat soort zaken discussiëren. Daar kunnen we met zijn allen misschien nog wat van leren.

Peen
Redacteur van


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: peen van dienst link=msg=1360910 date=1436339857
Maar als je dit overzicht uit Haaglanden ziet, en weet dat er in al deze gevallen niemand in het water is gevonden.... Moet je dan niet meer inzetten op bewustwording bij de ouders ? Wij hebben in het verleden in ieder geval veelvuldig verwezen naar de tips in dat item.

Danku voor deze link. Dat zijn er een hoop, en dat in 1 regio. Een stuk meer dan ik dacht.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Tja als centralist snap ik heel goed als je de afweging maakt om wel te sturen. Er is een hulpvraag en wie ben ik dan om deze niet de honoreren. Met alleen de opmerking "het is toch nooit wat" ga je het echt niet redden als je later mag gaan uitleggen waarom je niet gestuurd hebt. Je hebt niet zoveel keus denk ik. Ga je eerst dingen proberen uit te zoeken dan ben je voor een eventuele redding veel te laat. Of je dan meteen 3 duikwagens, 2 ambulance's en een MMT moet inzetten... Tja dat vraag ik mij af maar kan niet oordelen over de beschikbare informatie en overwegingen ter plaatse...