Echt niet?
Het is natuurlijk wat gekscherend bedoeld, maar de politie in Amsterdam heeft nog wel eens de naam er een iets ander Wetboek van Strafvordering en ambtsinstructie op na te houden. Ik denk een naam die voornamelijk te danken is aan het oude bureau Warmoesstraat, maar de andere wijken kunnen er ook wat van.
Laten we het op deze stralende dag wat luchtig houden.
Een heel goede kennis van mij, de heer Groeneveld, was een tijdje de commissaris op het oude bureau Warmoestraat. Eens had hij in de roerige tijden zijn mannen voorgehouden "Je bent er om te slaan en niet om geslagen te worden." Dat hadden ze in hun oren geknoopt en toen ze weer eens een lastig figuur hadden opgebracht is die van die van bovenaf de trap naar de recherche gevallen....... met de nodige schades. Achteraf bleek het toevallig een rechter te zijn.
En de andere wijken, het PEP (parken en pleinen) team van de Balistraat. Een groep voormalige lastige jongeren, omgeturnd tot beretrotse "ördehandhavers" met PEP shirt aan en portofoons van het bureau, die onder begeleiding van een brigadier binnen de kortste keren er voor zorgden dat de burgers weer zonder regelmatig te worden lastig gevallen op straat en met name in het zwembad konden komen. En dat alles onder leiding van een HIP die als het bureau weer eens helemaal leeg was niet te beroerd was om zelf op spoedmeldingen af te gaan. (Hij is zij carriere via enkele tussenstappen en heel veel studie geeindigd als Hoofdofficier van Justitie !)
Of bij de ontruiming van een kraakpand,ME voor de deur in grote getale aanwezig, waar "in het heetst van de strijd" Sinterklaas en Zwarte Pieten op dak vierhoog onder luid gejuich uit de politiecontainer kwamen stappen.
Tja, misschien landelijk niet zo gebruikelijk en mogelijk typisch Amsterdams.