Media zijn te belangrijk om zich te laten leiden door verdienmodellen.
Dat het natuurlijk is dat de media sensatiezoekend is omdat het verkoopt is juist het punt waartegen ik ageer. Ik vind het niet zo natuurlijk.
Al sinds mensenheugenis hebben media zich laten leiden door verdienmodellen. Of journalisten zich daar ook door moeten laten leiden is een andere discussie. Want ook de krant van vroeger moest gewoon winst maken, en de hoeveelheid verkochte exemplaren was direct van invloed op die winst.
Je kan het ook omdraaien, juist door de technische ontwikkelingen rond internet, mobiele verbindingen, film en foto- apperatuur, etc wordt het mogelijk om buiten de verdienmodellen van de media om toch informatie te verspreiden en/of te vinden.
Zo kan de Politie nu rechtstreeks communiceren met het publiek, zonder gebruik te hoeven maken van de "media". (Dat het nog steeds loont om daar wel gebruik van te maken staat er los van.) En het publiek neemt ook massaal kennis van die informatie, zoals bijvoorbeeld de populariteit van de filmpjes uit Rotterdam Oost aantonen. Ook blijkt dat Politie Nederland, en andere organisaties met een publieke taakstelling, direct "sturing" proberen te geven aan beeldvorming en publieke opinie. Het ligt er dus maar net aan, hoe je het bekijkt
Dat we onder een vergrootglas liggen en dat je je daar bewust van moet zijn ben ik met je eens. Dat het de realiteit is ook. Ik leg mij daar alleen niet bij neer.
Dat klinkt nogal vreemd, alsof je zelf geen onderdeel bent van de realiteit.
Maar misschien bedoel je dat je je niet bij de mening en/of de beeldvorming zoals jij die ervaart neerlegt. Dat is natuurlijk een nobel streven.
Overigens is er ook een verkenning "
Filmende burgers en politie" uitgevoerd in opdracht van Politie en Wetenschap.
Daarin komt naar voren dat er een redelijke mate van "zelf correctie" is tussen burgers die reageren op online filmbeelden. Wel blijkt dat "gevestigde media" vaker de "negatieve" beelden overneemt.
In de context van de diverse discussies die wij hier regelmatig voeren rond beeldmateriaal van een politie optreden, is het een interessante verkenning. Schept wel een veel genuanceerder beeld op een aantal gebieden.