Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor

Auteur Topic: Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor  (gelezen 23149 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 19 juli 2015, 12:52:51
Beeldvorming door de media heb je zelf deels in de hand en deels niet. Natuurlijk is de media sensatiezoekend, dat verkoopt immers. Als politie-organisatie (brandweer, medische wereld, overheid) ligt alles wat je doet nu eenmaal onder een vergrootglas. Daar kan ik een hele boel van vinden, maar dat is op dit moment de realiteit. Daar moet je je als professional, uit welke kolom dan ook, bewust van zijn.

Het aan de motor meenemen van deze jongeman is dan ook niet handig. Hoe verwacht je anders dat de media hiermee om zou gaan?

Los daarvan vind ik het een onveilige methode, als de jongeman struikelt of de motoragent uit balans raakt kunnen zij beiden gewond raken. De veiligheid van de agent, maar ook die van de aangehouden persoon staan voorop.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 19 juli 2015, 13:16:33

Beeldvorming door de media heb je zelf deels in de hand en deels niet. Natuurlijk is de media sensatiezoekend, dat verkoopt immers. Als politie-organisatie (brandweer, medische wereld, overheid) ligt alles wat je doet nu eenmaal onder een vergrootglas. Daar kan ik een hele boel van vinden, maar dat is op dit moment de realiteit. Daar moet je je als professional, uit welke kolom dan ook, bewust van zijn.
Dat het natuurlijk is dat de media sensatiezoekend is omdat het verkoopt is juist het punt waartegen ik ageer. Ik vind het niet zo natuurlijk.
Dat we onder een vergrootglas liggen en dat je je daar bewust van moet zijn ben ik met je eens. Dat het de realiteit is ook. Ik leg mij daar alleen niet bij neer.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #62 Gepost op: 19 juli 2015, 13:23:27
Beeldvorming doet veel:

Vroeger was het heel normaal.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 19 juli 2015, 13:24:08
Citaat van: Sven82 link=msg=1362803 date=1437304593
Dat het natuurlijk is dat de media sensatiezoekend is omdat het verkoopt is juist het punt waartegen ik ageer. Ik vind het niet zo natuurlijk.
Dat we onder een vergrootglas liggen en dat je je daar bewust van moet zijn ben ik met je eens. Dat het de realiteit is ook. Ik leg mij daar alleen niet bij neer.
Ik ben het ook met je eens, de media zou neutraler moeten zijn en niet door financiële prikkels gedreven. De realiteit is anders, we moeten ons daar zeker niet bij neerleggen. Maar we moeten ons er ook vooral van bewust zijn dat acties als deze niet handig zijn in een tijd waarin iedereen overal toegang heeft tot camera materiaal en (sociale) media.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 19 juli 2015, 13:26:32
Citaat van: HIT link=msg=1362804 date=1437305007
Beeldvorming doet veel:

Er waren vroeger wel meer dingen normaal die we nu niet meer accepteren. Dat heeft niets met beeldvorming te maken, maar met normen en waarden.

Ik vind een aangehouden persoon vervoeren geboeid aan een motor niet normaal.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 19 juli 2015, 13:27:24
Ik ben het ook met je eens, de media zou neutraler moeten zijn en niet door financiële prikkels gedreven. De realiteit is anders, we moeten ons daar zeker niet bij neerleggen. Maar we moeten ons er ook vooral van bewust zijn dat acties als deze niet handig zijn in een tijd waarin iedereen overal toegang heeft tot camera materiaal en (sociale) media.
Zo zijn we het eens. :)

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #66 Gepost op: 19 juli 2015, 13:49:37
Citaat van: HIT link=msg=1362804 date=1437305007
Beeldvorming doet veel:
https://www.dropbox.com/s/huejm4v3pw9pki1/11760086_1140808009266957_684270033277494092_n.jpeg?dl=0

Een url van dropbox met foto hoef je in principe niet tussen [img] te plaatsen HIT  ;) ;)
Je krijgt het helaas geen foto door te zien alleen pas als je op de dropbox link klikt
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #67 Gepost op: 19 juli 2015, 13:57:35
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1362037 date=1436908848
Dat speelt geen rol, net zo min dat het een rol speelt wanneer een motorrijder jou zou zeggen dat hij bij 40 km/u geen helm hoeft te dragen omdat hij toch geen 220 km per uur rijdt.

Het is niet de bedoeling dat iemand wordt vastgeketend aan een machine wanneer dit door het concept niet wordt voorzien. Erop vertrouwen dat de machine bij oneigenlijk gebruik toch geen letsel zal veroorzaken (omdat bijvoorbeeld de gashendel blijft hangen bij het lichtjes gas geven, wat zeker niet ondenkbaar is) is al helemaal nalatig. Wanneer het hier verkeerd gaat, zal ook de agent niet meteen afdoende kunnen ingrijpen. Dat ligt anders bij de situatie met het paard waarbij de arrestant verbonden is met de agent en deze dus wél de controle behoudt en eventueel het touw simpelweg kan loslaten wanneer de situatie met het paard escaleert.

inderdaad, bezopen actie van een agent die
  • ongeschikt was ten tijde van die ondoordachte actie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 19 juli 2015, 13:59:11
Citaat van: Sven82 link=msg=1362797 date=1437301709
Media zijn te belangrijk om zich te laten leiden door verdienmodellen.

Al sinds mensenheugenis hebben media zich laten leiden door verdienmodellen. Of journalisten zich daar ook door moeten laten leiden is een andere discussie. Want ook de krant van vroeger moest gewoon winst maken, en de hoeveelheid verkochte exemplaren was direct van invloed op die winst.

Je kan het ook omdraaien, juist door de technische ontwikkelingen rond internet, mobiele verbindingen, film en foto- apperatuur, etc wordt het mogelijk om buiten de verdienmodellen van de media om toch informatie te verspreiden en/of te vinden.
Zo kan de Politie nu rechtstreeks communiceren met het publiek, zonder gebruik te hoeven maken van de "media". (Dat het nog steeds loont om daar wel gebruik van te maken staat er los van.) En het publiek neemt ook massaal kennis van die informatie, zoals bijvoorbeeld de populariteit van de filmpjes uit Rotterdam Oost aantonen. Ook blijkt dat Politie Nederland, en andere organisaties met een publieke taakstelling, direct "sturing" proberen te geven aan beeldvorming en publieke opinie. Het ligt er dus maar net aan, hoe je het bekijkt

Dat klinkt nogal vreemd, alsof je zelf geen onderdeel bent van de realiteit. ;) Maar misschien bedoel je dat je je niet bij de mening en/of de beeldvorming zoals jij die ervaart neerlegt. Dat is natuurlijk een nobel streven. :)

Overigens is er ook een verkenning "Filmende burgers en politie" uitgevoerd in opdracht van Politie en Wetenschap.
Daarin komt naar voren dat er een redelijke mate van "zelf correctie" is tussen burgers die reageren op online filmbeelden. Wel blijkt dat "gevestigde media" vaker de "negatieve" beelden overneemt.
In de context van de diverse discussies die wij hier regelmatig voeren rond beeldmateriaal van een politie optreden, is het een interessante verkenning. Schept wel een veel genuanceerder beeld op een aantal gebieden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #69 Gepost op: 19 juli 2015, 14:56:49
Ik weet niet of het al benoemd is, in de Amsterdamse binnenstad is het jarenlang de gewoonste zaak van de wereld geweest om aangehouden verdachten, geboeid, en vastgebonden aan het dienstpaard lopend naar bureau Nieuwmarkt, Beursstraat of Nieuwerzijds te vervoeren.
Frank Buys heeft daar nog wel ergens beeldmareriaal  van op joeptoep staan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !