Ik doe reeds een paar jaar af en toe wat auto-& motorsportevenementen.
Bij een crash gaan inderdaad eerst de baanposten kijken. Je hebt nu eenmaal niet genoeg medische hulpverleners om bij elke baanpost te zetten, buiten bij grote Internationale motorraces. Dikwijls gaat het duimpje omhoog van de piloot en is er niks aan de hand.
Lijkt de crash voor Race Control zwaar genoeg, dan wordt er altijd een medische equipe op af gestuurd, ook al is de piloot zelfstandig uitgestapt. De afspraak is dat de piloot mee moet, ook zonder klachten, naar het medisch centrum voor controle en deze blijft daar meestal een 15tal minuten ter observatie. Willen ze niet, dan kun je inderdaad gaan zwaaien met een raceverbod. Doen we liever niet, weten zij ook, dus komen ze meestal braafjes mee.
Stappen ze niet uit, wordt er beoordeeld door de eerste medische ploeg wat er moet gebeuren of wat er aan de hand is. Beslissen zij dat de piloot niet zelf mag of kan uitstappen, dan komt er een ambulance en een extrication team ter plaatse. Deze laatste zijn zo getraind dat ze de piloot zonder verder letsel toe te brengen uit de wagen halen zonder aan de wagen te knippen.
Waarom moeten ze mee ook al lopen ze rond? Wel, ze staan zo vol adrenaline dat ze de eerste momenten niks voelen. Op je normale klinische tekenen kun je niet afgaan, ze zweten allemaal en zijn allemaal tachycard (versnelde hartslag). Voor - en nadeel van zo races is dat je daar zo snel ter plaatse bent na impact dat dikwijls het lichaam niet eens gereageerd heeft. Op straat kom je na 10 à 20 min aan, tijd genoeg voor het lichaam om te reageren. Dus moeten ze een tijdje in observatie blijven, hebben ze geen klachten en blijven de parameters stabiel mogen ze terug gaan. En meestal hebben ze ook niks, inderdaad door de goede beveiliging van de wagen waar ze inzitten.
Zo zie je ook dikwijls dingen die je in de normale hulpverlening niet ziet. Bv mensen die bij aankomst compleet bewusteloos zijn, verward zijn, dan terug bijkomen en na een tijdje terug wegzakken. In de normale hulpverlening hoor je omstaanders wel vertellen dat de persoon bewusteloos geweest is, maar jij ziet op dat moment iemand lustig met je praten. Wordt dikwijls gedacht van 'het zal wel', tot ze terug wegzakken. Of diegenen die je door simpel de luchtwegvrij te maken het leven red. Vooral bij motorrijders zien we dit. Snurkende of geen ademhaling bij aankomst, luchtwegvrij maken en ze klaren zo op. Steek je deze onder CT ga je dikwijls geen letsels zien (en ja deze worden afgevoerd). Dit is wat men noemt "Brain Impact apnoea" (
http://lifeinthefastlane.com/ccc/brain-impact-apnoea/ ) Op straat hebben ze dat geluk meestal niet, met alle gevolgen vandien.
Zaak is om een goed getraind team te hebben voor dit soort hulpverlening, niet een samenraapsel van individuen die dit af en toe eens doen of enkel bij de grote leuke races komen opdagen. Verpleegkundigen alleen op deze zaken is not done (en zeker nooit EHBO'ers), je hebt ook artsen nodig. En allemaal bekwaam in préhospitaal zorg EN motorsport geneeskunde.
Op ons circuit zijn standaard minstens 3 artsen, 5 verpleegkundigen, 2 ambulanciers en 4 man extrication aanwezig bij races. Voor rally's moet er aan elke start van een proef een medische equipe staan bestaande uit een arts en een verpleegkundige en een uitgeruste bemande ambulance. Plus is de proef langer dan 15 km of duurt het langer dan 10 min voor de equipe aan de finish kan staan, moet er halfweg een 2de zelfde equipe en ambulance staan.
Maar ik snap dat de regels in Nederland ietsjes anders zijn dan in ons landje. ;-)