Peter heeft ook al een aantal reacties geplaatst, maar je hebt ook recht om een reactie van mij omdat je hem aan mij richt:
Mag ik vragen wat jouw bron hiervan is? Voor zover ik weet is het al zo sinds Barneveld-dorp een hoogwerker heeft dat er buiten kantooruren om een bevelvoerder mee uitrukt op het voertuig. Als er geen bevelvoerder beschikbaar is blijft het voertuig dus ook gewoon binnen staan totdat er wel een bevelvoerder komt opdagen. Dus ik ben erg benieuwd wat jouw bron is voordat we een welles/nietes verhaal krijgen waarmee we niet verder komen.
Eens met Peter, op een HW kunnen in principe 2 manschappen volgens landelijke richtlijnen, opgeleid als manschap A of B laat ik even in het midden. Daar heb ik dus geen bron voor nodig, dit is gewoon landelijk bepaald.
Dat men het in Gelderland anders doet komt dus verwarrend over zeker als iedereen zijn rode flap op houdt.
Ja, uiteraard. Die draagt een oranje flap. Dat is op video kwa verschil echter niet zo heel goed te zien. Het kan dus zijn dat je de OvD een aantal keer als bevelvoerder aangezien hebt.
Ja dat kan en gebeurd vaker, alleen is er ook maar 1 OVD nodig, dus dan kom ik nog aan heel veel flappen.
Hoezo niet? Het busje van Voorthuizen is gewoon door de meldkamer direct gealarmeerd als zijnde meetploeg. Ik weet niet of de meetploeg een eigen bevelvoerder heeft, maar er liep er in elk geval wel 1.
De bus van Garderen is op aanvraag meegereden ivm het aanleveren van een aantal extra slanglengtes, met goedkeuring van de RAC trouwens. Zonder die hulp had Garderen zonder water gestaan. Misschien niet van deze tijd, maar wel erg handig. De bus heeft, indien aanwezig, eigenlijk altijd gewoon een bevelvoerder voorin zitten. Nu weet ik ook wel dat er een dozijn mensen hier zijn die vinden dat er je beter de bus op de kazerne kunt laten en 10 minuten zonder water kunt gaan staan wachten op de derde TS. Dus daarom zal ik verder maar niets meer er over zeggen.
Meetploeg is ook gewoon 2 man, de rest is overschep en niet nodig, dus ook daar geen B voor nodig.
Het verhaal van het busje ga ik verder niet op in, alleen als je daar dus ook nog een B met flap op zet dan helpt dit ook weer niet voor de overzichtelijkheid.
De brand is opgeschaald naar Zeer grote brand met alle bijkomende voertuigen en officieren. Wat ik probeerde te zeggen is dat er uiteindelijk maar 2 TS'sen daadwerkelijk zijn ingezet. Dat betekend niet dat Kootwijkerbroek en Barneveld in de kazerne zijn blijven staan, ze waren wel terplaatse, maar het was niet meer nodig om ingezet te worden.
Coördinatief kun je dus gewoon spreken van een zeer grote brand.
Opschaling is wat vreemd als je het zo uitlegt.
Inzetten is meetellen en als er dus 4 TS en zijn ingezet is het ZGB, zijn er twee ingezet dan is het MB en gaat de rest naar huis.
Gezien de hitte kun je natuurlijk wel een TS standby hebben voor snelle aflossing, dan telt deze niet mee in de opschaling, want aflossen is niet gelijk aan opschalen.
Ik wil deze inzet niet afzeiken, het gaat mij er alleen om dat het onduidelijk was door zoveel flappen en ook nog zonder ademlucht.
Juist door duidelijkheid in opschaling en leidinggevenden te creëren werkt het soepeler.