Zeer grote brand (fabriek) Het Scheer - Urk 12-07-2015

Auteur Topic: Zeer grote brand (fabriek) Het Scheer - Urk 12-07-2015  (gelezen 6415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2015, 19:27:09
Moest even zoeken, maar deze stond me ook nog bij:

11:28:15 25-10-14   GROUP-3   PRIO 1 : 041450 Dieselservice Produktieweg 8 Emmeloord 8304AV 05 Industrie/agrarisch (personen in object: 3) (Fabriek) (Grote brand) (IncGrp: 01) (aantal gewonden: 1)

Scheelt qua afstand weinig met Urk. Bij Ens rechtdoor of linksaf....


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2015, 20:49:18
Citaat van: ColinC link=msg=1362295 date=1437060294
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/125931/urk-hoogwerker-kwam-niet-opdagen-bij-brand-urk

Het artikel spreekt zich tegen toch als je eerst aangeeft dat inzet geen verschil uitmaakt bij blussen van de brand, en later aangeeft dat deze niet alleen voor blussen wordt gebruikt maar ook om van bovenaf te zien hoe een brand zich ontwikkelt en aangepakt kan worden. Als het echt geen verschil uit zou maken hadden ze 'm toch niet gealarmeerd?

Heeft trouwens een meldkamer niet een draaiboek met telefoonnummers van kazernes (en trouwens, meldkamer zit tegenover brandweerkazerne in Lelystad)?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2015, 20:58:48
Als je goed leest zeggen ze dat het bij deze brand geen verschil heeft gemaakt. Zou ik ook zeggen trouwens.......

Ik heb een paar vraagtekens bij dit incident:
  • Waarom is de inzet van een hoogwerker afhankelijk van precies 2 personen? De faalkans hierbij is erg groot lijkt mij. Ik kan zo een paar dingen opnoemen die zomaar kunnen gebeuren (pieper doet het niet(!), bij opkomst krijgt de collega een ongeval enz enz)
  • Waarom meldde de andere collega niet aan de meldkamer dat er niet uitgerukt kon worden?
  • Waarom is er niet nogmaals of bijgealarmeerd voor deze hoogwerker (ja ik weer nogmaals alarmeren kan je veel van zeggen maar lijkt mij logisch bij zo'n grote faalkans en de afstand naar de volgende hoogwerker
  • Waarom is het bij de meldkamer pas na 40 minuten (!) opgevallen dat de HW niet uitgerukt is?

Citaat van: Fletwed link=msg=1362334 date=1437072558
Het artikel spreekt zich tegen toch als je eerst aangeeft dat inzet geen verschil uitmaakt bij blussen van de brand, en later aangeeft dat deze niet alleen voor blussen wordt gebruikt maar ook om van bovenaf te zien hoe een brand zich ontwikkelt en aangepakt kan worden. Als het echt geen verschil uit zou maken hadden ze 'm toch niet gealarmeerd?

Heeft trouwens een meldkamer niet een draaiboek met telefoonnummers van kazernes (en trouwens, meldkamer zit tegenover brandweerkazerne in Lelystad)?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2015, 08:10:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1362337 date=1437073128
Als je goed leest zeggen ze dat het bij deze brand geen verschil heeft gemaakt. Zou ik ook zeggen trouwens.......

Ik heb een paar vraagtekens bij dit incident:
  • Waarom is de inzet van een hoogwerker afhankelijk van precies 2 personen? De faalkans hierbij is erg groot lijkt mij. Ik kan zo een paar dingen opnoemen die zomaar kunnen gebeuren (pieper doet het niet(!), bij opkomst krijgt de collega een ongeval enz enz)
  • Waarom meldde de andere collega niet aan de meldkamer dat er niet uitgerukt kon worden?
  • Waarom is er niet nogmaals of bijgealarmeerd voor deze hoogwerker (ja ik weer nogmaals alarmeren kan je veel van zeggen maar lijkt mij logisch bij zo'n grote faalkans en de afstand naar de volgende hoogwerker
  • Waarom is het bij de meldkamer pas na 40 minuten (!) opgevallen dat de HW niet uitgerukt is?

Inderdaad de nodige vragen en punten. Opeenstapelingen van missers kunnen,edoch mogen natuurlijk niet, voorkomen.
Waarom werd na deze misser het redvoertuig van Almere gealarmeerd in plaats van het redvoertuig van bijv. Kampen.
Nu waren er geen slachtoffers afhankelijk van de inzet van een redvoertuig maar als je bijv. in Emmeloord op drie hoog de brand bent ontvlucht naar het balkon oid dan is het toch wel zaak dat een redvoertuig van welke VR dan ook zo snel mogelijk ter plaatse arriveert.
N.B. Andersom werd vannacht nog bij een grote brand in Kampen o.a. wel de autospuit van Ens gealarmeerd en dat is al vaker het geval geweest bij grote branden in Kampen e.o.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2015, 21:31:49
Citaat van: Thor link=msg=1362394 date=1437113403
N.B. Andersom werd vannacht nog bij een grote brand in Kampen o.a. wel de autospuit van Ens gealarmeerd en dat is al vaker het geval geweest bij grote branden in Kampen e.o.

Deels correct. Ens kwam bij de grote branden in Kampen pas in de aflos/nablusfase om de hoek kijken.
Sinds deze maand echter, staat Ens in het KVT van de MON en gaat dus mee met de alarmeringen. Zoals de brand vannacht (17-07). Hoe dat andersom is, weet ik niet, maar ga er wel vanuit dat de Kampense voertuigen eindelijk in 't KVT van Flevoland staan.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2015, 21:46:03
Ook dit is deels correct  ;), toen de meldkamer nog in Zwolle zat, werd Ens vaker voor branden in Kampen geallarmeerd. Afhankelijk van de locatie in Kampen bij grote of zeer grote brand. Lijkt nu ook weer het geval te zijn. Sinds enige tijd gaan de voertuigen van IJsselland en NOG ook direct mee bij allarmering voor incidenten aan de randen van Flevoland.