GRIP 1 Zeer grote brand (woningen) Torenstraat - Den Haag 21-07-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (woningen) Torenstraat - Den Haag 21-07-2015  (gelezen 9578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bommelerwaard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
    • Brandweer Brakel
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2015, 10:10:31
Doet mij veel denken aan:
Citaat van: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat) Notenhout O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89997.60


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2015, 10:46:55
Citaat van: Bommelerwaard link=msg=1363093 date=1437466231
Doet mij veel denken aan:
Heel eerlijk gezegd zie ik de overeenkomst tussen die incidenten niet. Ja, fikse brand en slachtoffers. Maar verder ? Hier geen seniorenwoningen; brand niet in de onderliggende winkels maar op woonlaag; geen snelle verspreiding van de brand via een trappenhuis of schoorsteen, etc.

Peen
Redacteur van


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2015, 10:56:14
De overeenkomst is dat de rook (weer!) het grootste probleem was. Dat is echt iets wat de laatste jaren steeds duidelijker zichtbaar wordt (en op de Incidentonderzoeksdag van Brandweer Nederland/Brandweeracademie ook als rode draad is benoemd). Doordat de rook zich heel snel door een groot deel van een pand kan verspreiden en daarbij ook steeds meer gevaarlijke stoffen bevat, staat de brandweer soms voor de opgave om heel veel mensen te evacueren of redden. Op papier kan het qua brandscheidingen nog zo goed geregeld zijn; de praktijk wijst helaas te vaak uit dat de rook via allerhande openingen heel snel door een gebouw trekt.

En dat daarbij mensen in (portiek)flats soms in paniek raken en door de rook naar buiten willen vluchten, terwijl het vaak in hun appartement met gesloten deuren nog wel even uit te houden is, werkt daar ook niet echt aan mee.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


superfly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 500
Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2015, 12:07:07
Citaat van: Danny722 link=msg=1363101 date=1437468974
De overeenkomst is dat de rook (weer!) het grootste probleem was. Dat is echt iets wat de laatste jaren steeds duidelijker zichtbaar wordt (en op de Incidentonderzoeksdag van Brandweer Nederland/Brandweeracademie ook als rode draad is benoemd). Doordat de rook zich heel snel door een groot deel van een pand kan verspreiden en daarbij ook steeds meer gevaarlijke stoffen bevat, staat de brandweer soms voor de opgave om heel veel mensen te evacueren of redden. Op papier kan het qua brandscheidingen nog zo goed geregeld zijn; de praktijk wijst helaas te vaak uit dat de rook via allerhande openingen heel snel door een gebouw trekt.

En dat daarbij mensen in (portiek)flats soms in paniek raken en door de rook naar buiten willen vluchten, terwijl het vaak in hun appartement met gesloten deuren nog wel even uit te houden is, werkt daar ook niet echt aan mee.

Klopt heb zelf ook in portiekflat gewoond 4de woonlaag, er was wel een secundaire vluchtroute maar die was niet gekenmerkt en voor ouderen en minder valide mensen onbruikbaar, moet zelfs zeggen normale mensen hadden zelfs een uitdaging, maar dat zal allemaal samenhangen met het bouwbesluit uit die dagen begin jaren 60 vorige eeuw.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2015, 18:54:03
Wat mij opvalt is dat er tussen de melding (01:51 uur) en het tijdstip (02:45 uur) waarvan www.regio15.nl aangeeft dat het (latere) overleden slachtoffer naar buiten wordt gebracht. Ik ben benieuwd naar het verhaal hier achter.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2015, 18:58:53
Dat is niet zo'n moeilijk te beantwoorden vraag. Kwestie van zoeken nadat ze door de hitte naar binnen konden, en op een gegeven moment gevonden.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2015, 20:11:34
Voertuigenlijst Zeer grote brand inzet compagnie, GRIP 1 Den Haag

Tankautospuit
5130 TS Leidschendam-Voorburg
5230 TS Zoetermeer-Stadshart (WTS 1000)
5330 TS Zoetermeer-Oosterheem (herbezetting)
6730 TS Monster (herbezetting)
6830 TS Wateringen (herbezetting)
7130 TS Den Haag-Scheveningen
7230 TS Den Haag-Archipel
7430 TS Den Haag-Leidschenveen
7630 TS Den Haag-Laak
7730 TS Den Haag-Loosduinen
7830 TS Den Haag-Centrum
9638 TS Rijswijk

Redvoertuigen/Hulpverleningsvoertuig
7650 HW Den Haag-Laak
7850 HW Den Haag-Centrum

Haakarmvoertuig/-bak
5260 DPH Zoetermeer-Stadshart
5280 HA Zoetermeer-Stadshart
5480 HA Pijnacker-Nootdorp
5484 ABH Pijnacker-Nootdorp
5490 COH Pijnacker-Nootdorp
9583 HA Pijnacker-Nootdorp (?)
9586 VZH Pijnacker-Nootdorp (?)

Dienstvoertuigen
9029 DA AGS
9590 DA HOvD
9591 DA OvD 1
9592 DA OvD 3
9593 DA OvD 4 (Pelotonscommandant)
9594 DA OvD 2
9595 DA HSvD
9596 DA Stafofficier
9599 DA PV

Overige voertuigen
5482 VW-AB Pijnacker-Nootdorp
6882 VW-AB Wateringen

Ambulancedienst
15-101 Ambulance
15-102 Ambulance
15-114 Ambulance
15-123 Ambulance
15-124 Ambulance
17-901 DA MMT Rotterdam
DA OvD-G Haaglanden
DA CvD-G Haaglanden


Aanvullingen en verbeteringen welkom


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2015, 22:28:01
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1363152 date=1437497643
Wat mij opvalt is dat er tussen de melding (01:51 uur) en het tijdstip (02:45 uur) waarvan www.regio15.nl aangeeft dat het (latere) overleden slachtoffer naar buiten wordt gebracht. Ik ben benieuwd naar het verhaal hier achter.

Elke brandweerman zal net een stapje verder gaan om een mensenleven te redden. Maar niet te ver. Als je een shot geeft op een deur en je merkt dat de deur te warm is (d.m.v. enorme stoomvorming) ga je niet door. Ookal is er mogelijk een slachtoffer in de ruimte hierachter. Eigen veiligheid blijft ten alle tijden voorgaan. Je moet ook zeker (durven) zeggen dat je niet verder gaat i.v.m. warmte, het wordt in ieder geval zeer gewaardeerd door de mede-brandweermensen.

Een van de weinige dingen die je dan kunt doen is repressief ventileren zodat de rookgassen uit die ruimte gaan en de temperatuur naar beneden gaat. Het vuur wordt dan overigens wel gevoed met verse zuurstof, dus het zal heviger gaan fikken.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2015, 22:36:16
Weinig reacties hier trouwens, heb de landelijke media ook niet zo gevolgd, maar hier heeft de brandweer toch even wat mensen gered!
Helaas 1 niet   :'(, maar vraag was of dit uberhaupt haalbaar was, gezien het verhaal van FF4266.

Wss niet makkelijk geweest, maar toch wederom dus weer mensenlevens veilig kunnen stellen, chapeau!


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2015, 12:49:12
Tja, de landelijke media vindt dit soort dingen niet zo spannend.. Kort berichtje op de radio en klaar. Het kan niemand in het land wat schelen dat de brandweer mensen redt, maar dat is een andere discussie ;)