Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 29058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marco kamphuis

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 9 september 2005, 23:14:06
Marco word eens lid, en schrijf eens over jouw achtergrond..  want niemand hier kan beoordelen wat jou achtergrond is, waar je werkt...
Ik word geen lid. Mijn achtergrond heb eerder gepubliceerd. Dat doe ik niet nog eens.

Bij het spreiden van de benen betekend dat je dan een van de twee benen optilt.
Dat betekent het dus NIET. Spreiden = uiteenplaatsen. Optillen = naar boven/omhoog tillen. Dat zijn twee verschillende dingen.
Eerst heb je het over het BUIGEN van het been, nu over het OPTILLEN. Wanneer je de benen op elkaar legt en de heup/dijbeen vasthoudt beweegt het bekken niet.

de Inhoud van de titel is nog steeds actueel, in de methodiek is niets veranderd..
Ik heb hier nog het Handboek Ambulancehulpverlening liggen (ISBN 90-6087-909-0) uit 1982 liggen. Of ik die titel wel of niet actueel vind of niet is irrelevant. De metodieken uit dat boek zijn veranderd.
En zo ligt het precies met jouw 9 jaar oude boek: de methodieken zijn veranderd.

Ik zal even navragen bij Alex Butman en Norman McSwain waarom in de PTLS boek waaruit vertaald is..
Ik zou het niet aan Norman vragen. Ik denk dat hij een beetje te druk is met de overstroming in zijn stad (New Orleans).

The Inter-Association for Appropriate Care of the Spine Injured Athlete heeft beschreven hoe de log-roll bij een atleet met cwk-letsel moet gebeuren. Kijk op de link:
http://www.nata.org/downloads/0684602NATAPreHospital.pdf  (pag. 14). En ook daar: de benen worden NIET opgetild. 
En raad eens WIE er in die Assiciation zit:   jouw EIGEN docent Alexander Butman !!!

Ik vind het vreemd: jou eigen docent leert jou andere dingen dan hij publiceert. Eerlijk gezegd geloof ik er niets van!

De tekeningen die ik hier laat zien en trouwens het gehele lesmateriaal is door meerdere nederlandse traumatologen beoordeeld en getoets.

En Butman En McSwain En meerdere traumatologen hebben je materiaal beoordeeld. Zozo. Mag ik vragen welke Nederlandse traumatologen dat gedaan hebben? En waar ze werken? Of is dat een groot geheim?

Verder leren mijn cursisten, zowel ambulancepersoneel, brandweer personeel, als first responders, diverse technieken aan.. en kunnen uiteindelijk beoordelen welke techniek wanneer het beste is..
Waarom leer jij als enige het optillen van de benen aan? Wat weet jij meer dan tientallen deskundigen die de log-roll anders laten uitvoeren? Nog steeds op basis van het 10 jaar oude boek? (uitgave was 1995, niet 1996, waarvoor excuses).

Er is geen methode Adema.. Hoog uit een methode Norman McSwain en Alexander Butman..
En die staat beschreven in het PHTLS-boek en bv de bovengenoemde link. En zij laten de benen op de grond liggen. Dus als je het niet erg vind blijf ik het de Methode Adema noemen.

We zijn trouwens bezig om Alex Butman naar nederland te halen om hier lezing te komen geven over dit onderwerp.
Dan kan die t mooi uitleggen!

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #51 Gepost op: 10 september 2005, 00:34:09

Ik ben getraind in 1996, 1997, 1998, 2001, 2003. door de heren.. Eens in de zoveel tijd een tripje naar de US Ohio..

Waarom ben je dan auditor PHTLS en geen provider, laat staan instructeur?

Verder leren mijn cursisten, zowel ambulancepersoneel, brandweer personeel, als first responders, diverse technieken aan.. en kunnen uiteindelijk beoordelen welke techniek wanneer het beste is..

Over welke ambulancedienst en first responders  praat jij hier?
VSAZ ambulancezorg

marco kamphuis

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 10 september 2005, 01:26:07
Over welke ambulancedienst en first responders  praat jij hier?

Ik doe een gokje: de 'ambulancedienst'van Medical Rescue en de First Responders van uhm ...  Medical Rescue.

Heb ik nou een prijs gewonnen?  ;D

marco kamphuis

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 10 september 2005, 01:50:50
Kort vraagje aan Peter Adema:

Waar staat ETI voor?  Je bent ETI Advanced Spinal Care instructor, las ik.

marco kamphuis

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 10 september 2005, 16:38:18
Ik kan het niet terug vinden, kan je me dan even de link geven ?, Als je hier al lid bent kan iedereen dat snel terug vinden..?
Welk gedeelte van mijn opmerkingen: "Ik word geen lid" en "ik publiceer mijn achtergrond niet nog eens" begreep je niet?

Er staat niets over in dat de benen wel of niet dienen worden opgetild in het uitvoeren van de logroll. Maar misschien lees ik er over heen...?
Je leest er inderdaad overheen. Waarschijnlijk bewust. Er staat stapje voor stapje beschreven  hoe de log-roll bij het planken uitegvoerd dient te worden. De benen worden niet opgetild.Hou je alsjeblieft niet van de domme, dat wekt alleen maar ergernis en achterdocht.

Verder heb ik genoeg ander foto materiaal, van diverse andere clubs, alleen mag ik dat hier niet publiceren ivm met copyrights..
Geef de emailadressen maar van de clubs die volgens jou de log-roll volgens Methode Adema uitvoeren. Dan benader ik ze wel om te vragen of ze de foto's willen publiceren en op welk materiaal zij zich baseren wanneer zij hun cursisten leren de benen op te tillen. Kom aub niet met je eigen clubs aanzetten, btw.

Een referentielijst ga ik hier nu niet geven om dat ik daar even toestemming van mijn klanten moet krijgen.
Jij zegt dat verschillende Nederlandse traumatologen je Spinal Care lesmateriaal hebben goedgekeurd. Waarom zou je dan aan je klanten moeten vragen of je aan bronvermelding moet doen?  Ik heb nog steeds geen actuele medische onderbouwing van de Methode Adema gezien.
Maar goed: zullen we afspreken dat je HIER op DIT FORUM binnen twee weken de (verifiëerbare) namen van tenminste twee Nederlandse traumatologen publiceert die jouw lesmateriaal hebben beoordeeld en goedgekeurd?

Dank voor de uitleg over ETI, dit is tenminste een verifiëerbare bron.

Overigens heb je de vragen van Trophy (over je PHTLS-auditorship en de ambudiensten/first responders die jij (advanced) spinal care cursussen zou geven) niet beantwoord. Kleine moeite lijkt mij zo ... Of mag je geen referentielijst van klanten geven ?  :)

Ik trek jouw lesmateriaal in twijfel, zolang ik niets kan verifiëren. En dat komt niet in de laatste plaats omdat je netelige vragen keer op keer omzeilt. Kijk alleen maar naar mijn discussie rond jouw protocol: "Dit schema is ook niet een gedetailleerd processchema, hoewel het daar wel op lijkt, maar meer een leertool, die de hoofdproces weergeeft." schrijf je op het forum, terwijl je het op je eigen site wel degelijk een protocol noemt.

Ik wacht de namen van jouw traumatologen  af en zal mij tot die tijd niet meer in de discussie melden.

helm

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 10 september 2005, 19:14:09
Hier gaat het om een beademing.  Als een slachtoffer zelfstandig ademt wordt hij wel belemmert doordat hij op zijn buik ligt.  En op de grond liggen of in een bed is ook al een verschil.

Laat toch maar lekker op de buik liggen tot de ambulance er is Koen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #56 Gepost op: 10 september 2005, 19:41:08
Met een kleine maar niet onbelangrijke aanvulling:

...uiteraard onder voortdurende controle van ademweg en kwaliteit van ademhaling.

;)

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #57 Gepost op: 11 september 2005, 15:51:29
Met alle respect je hebt zelf een mooie site Marco Kamphuis..http://www.eerstehulples.nl/

Verder spreken we niets af over het noemen van.. en zeker heb ik geen verantwoording aan jou af te leggen ?, Wat ik publiceer bepaal ik nog altijd zelf..

Inderdaad, een mooie site, overzichtelijk en goed leesbaar.

Tja, Peter, wederom blijft het allemaal vaag. Ik begrijp dat je de 'privacy' van de traumatologen wilt waarborgen, maar het komt de 'erkenning' hier niet ten goede. Ik dacht dat bronnen altijd vermeld moesten worden?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 11 september 2005, 15:54:26
MM marco Kamphuis,ook Eemnesser.Goed volk  ;D ;D ;D

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 11 september 2005, 16:24:52
Nou, laat maar lezen dan :D...