Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 28636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #60 Gepost op: 11 september 2005, 16:57:48
...
Ik weet trouwens niet waarom de logroll in de huidige NL-PHTLS boek met de benen op de grond is..  ...

Ook in de originele amerikaanse versie wordt de logroll in de laatste editie uitgevoerd met de benen op de grond (zie pagina 254 tweede foto en nog duidelijker weergegeven op de instructie video bijhet boek..
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 11 september 2005, 17:33:51
Ook in de originele amerikaanse versie wordt de logroll in de laatste editie uitgevoerd met de benen op de grond (zie pagina 254 tweede foto en nog duidelijker weergegeven op de instructie video bijhet boek..

Waarschijnlijk komt dat omdat je met 2 teams de beschikking hebt over 4 personen.
Dat neemt niet weg dat het ± 5 cm van de grond tillen van de voeten (door een 5e persoon) beter is voor een rechte wervelkolom.
En dan nog iets, als je de arm van het slachtoffer (aan de kant waar je naartoe gaat draaien) haaks ten opzichte van het lichaam legt, ligt het slachtoffer prettiger, de rug rechter en is er minder kans op doorrollen. Dit in tegenstelling tot het slachtoffer boven op zijn arm draaien.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 11 september 2005, 17:40:21
...En dan nog iets, als je de arm van het slachtoffer (aan de kant waar je naartoe gaat draaien) haaks ten opzichte van het lichaam legt, ligt het slachtoffer prettiger, de rug rechter en is er minder kans op doorrollen. Dit in tegenstelling tot het slachtoffer boven op zijn arm draaien....

Volgens de PHTLS methode wordt de arm langs het lichaam gelegd en rolt men het s.o. dus op de arm.
Je vult hiermee de ruimte tussen schouder en heup ter hoogte van de romp
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #63 Gepost op: 12 september 2005, 09:08:53
Waarom beademen ze patienten op de IC dan in buikligging?
Prone position (buiklig) wordt gebruikt bij patienten met ernstig respiratoir falen (bv ARDS) en waarbij ondanks hoge FiO2 (80 - 100 %) toch nog geen deftige pO2 gehaald worden. Door de patient in buiklig te leggen, krijgt men een betere ventilatie-perfusie verhouding thv de longen zodat bij een aantal patienten (ongeveer 70 % is responder dwz reageert gunstig op de therapie) de pO2 zal stijgen zodat de FiO kan afgedraaid worden. De patienten worden meestal ongeveer een 16 u per dag in buiklig gelegd.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat prone position effectief de pO2 bij patienten verhoogd maar het is niet aangetoond dat hierdoor de mortaliteit op lange termijn kan gereduceerd worden.
Meestal wordt er een kussen onder het bekken en de borstkas gelegd zodat de buik vrij ligt.
De buik dient vrij te liggen omdat :
- het middenrif moet kunnen dalen bij elke beademing.
- de veneuze retour mag niet belemmerd worden door druk op de vena cava inferior.
Belangrijk is ook te letten op de ogen dat er geen druk komt bij het liggen in het kussen ; kan blindheid veroorzaken.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #64 Gepost op: 12 september 2005, 10:17:55
Prone position (buiklig) wordt gebruikt bij patienten met ernstig respiratoir falen (bv ARDS) en waarbij ondanks hoge FiO2 (80 - 100 %) toch nog geen deftige pO2 gehaald worden. Door de patient in buiklig te leggen, krijgt men een betere ventilatie-perfusie verhouding thv de longen zodat bij een aantal patienten (ongeveer 70 % is responder dwz reageert gunstig op de therapie) de pO2 zal stijgen zodat de FiO kan afgedraaid worden. De patienten worden meestal ongeveer een 16 u per dag in buiklig gelegd.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat prone position effectief de pO2 bij patienten verhoogd maar het is niet aangetoond dat hierdoor de mortaliteit op lange termijn kan gereduceerd worden.
Meestal wordt er een kussen onder het bekken en de borstkas gelegd zodat de buik vrij ligt.
De buik dient vrij te liggen omdat :
- het middenrif moet kunnen dalen bij elke beademing.
- de veneuze retour mag niet belemmerd worden door druk op de vena cava inferior.
Belangrijk is ook te letten op de ogen dat er geen druk komt bij het liggen in het kussen ; kan blindheid veroorzaken.

En nu in begrijpbaar nederlands ?  :-[
hoge FiO2 , ventilatie-perfusie, pO2, veneuze retour, druk op de vena cava inferior.
Graag even een kleine uitleg van deze termen? Ik ben maar een EHBOer, wel iets meer aangeleerd voor grote hulpverleningen, maar dit zegt mij dus niets  :-[

Ik heb het idee dat dit veel te ver gaat voor een onderwerp in het EHBO deel.  :-X
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #65 Gepost op: 12 september 2005, 10:27:54
En nu in begrijpbaar nederlands ?  :-[
hoge FiO2 , ventilatie-perfusie, pO2, veneuze retour, druk op de vena cava inferior...

Ik denk dat het antwoord wel duidelijk voor de gene die de vraag stelde, voor mij als ehbo'er trouwens ook wel.
Waarschijnlijk is de vraag "waarom op de buik beademen" hier niet helemaal thuis is, maar ja het is toch wel netjes om die vraag, als hij toch gesteld wordt, even te beantwoorden. En dat gaat nu eenmaal niet zo heel gemakkelijk (en kort want het is een beetje off-topic) in huis tuin en keuken nederlands.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #66 Gepost op: 12 september 2005, 10:32:40
Ik denk dat het antwoord wel duidelijk voor de gene die de vraag stelde, voor mij als ehbo'er trouwens ook wel.
Waarschijnlijk is de vraag "waarom op de buik beademen" hier niet helemaal thuis is, maar ja het is toch wel netjes om die vraag, als hij toch gesteld wordt, even te beantwoorden. En dat gaat nu eenmaal niet zo heel gemakkelijk (en kort want het is een beetje off-topic) in huis tuin en keuken nederlands.

Ik vind het ook logisch dat een vraag beantwoord word,  maar ik lees dit forum ook om als EHBOer wat meer kennis op te doen aan de hand van ervaring van anderen. Als er dan zulke vaktermen bij komen, raak ik het spoor een beetje kwijt  ???
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


helm

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 12 september 2005, 11:01:31
Prone position (buiklig) wordt gebruikt bij patienten met ernstig respiratoir falen.....

 ;D Dankjewel Koen, maar mijn vraag was niet bedoelt om een antwoord op te krijgen maar als opmerking dat buikligging geen kwaad kan en geen reden is om een so om te draaien.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #68 Gepost op: 12 september 2005, 15:31:50
Dan lees je even helemaal over het stukje heen over het kussen onder de buik. Zonder dat kan een bewusteloos slachtoffer stikken omdat de buik niet kan uitzetten en schouderademhaling niet plaatsvindt.
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 12 september 2005, 15:43:33
Ook voor jou Delta,... laat toch maar lekker op de buik liggen tot de ambulance er is. Ga nu geen klinische- en straatsituaties door elkaar halen aub.