Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 28637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #70 Gepost op: 12 september 2005, 15:46:18
Als zoiemand bewusteloos is en ik kan niet beoordelen of het so. nog ademt, sorry Rene, maar dan draai ik hem (uiterst voorzichtig en het liefst met 2 anderen), toch om.
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 12 september 2005, 15:50:56
Als zoiemand bewusteloos is en ik kan niet beoordelen of het so. nog ademt, sorry Rene, maar dan draai ik hem (uiterst voorzichtig en het liefst met 2 anderen), toch om.

Natuurlijk, want dat is inderdaad een goede indicatie.  :)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #72 Gepost op: 13 september 2005, 08:56:31
... Maar over het algemeen is de ademhaling bij een so op de buik goed te controleren. En inderdaad: bij twijfel heb je dus geen keuze en draai je het so om. Zoals al een aantal keer gezegd is: laat het so op de buik liggen totdat je niet meer anders kunt... twijfelen of er een ademhaling is, is het punt waarop je niet meer anders kunt en dus je so draait. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 29 september 2005, 00:44:09
Ik zit voor een dilemma: Mijn zoon doet nu het brugjaar politie en ik heb wat moeite met de stof waarmee hij opgetogen thuis komt. Hij krijgt ook EHBO en leert daar iedereen die bewusteloos is moet in de stabiele zijligging. In de A4 tjes staat nog dat je eerst het hoofd moet draaien en dan de rest van het lichaam. Gelukkig zegt de instructeur nog wel dat het tegenwoordig beter gevonden wordt als het hoofd gelijk met het lichaam draait...

Ik moest nog lachen, als jij straks 112 belt krijg je een collega aan de telefoon... ???

De logrol moet ie alleen doen: een slachtoffer hoort niet op z'n buik dus draai je hem altijd om. Over wat er vooraf plaats gevonden heeft daar wordt niet over gesproken. Dus, val uit de dakgoot, persoon op z'n buik: hé dat hoort niet, even omdraaien...

mmmmm, misschien toch wat achtergrond informatie geven, even wat nuance aanbrengen.

Het wordt dan wel minder eenvoudig voor 'm :(

Henk


helm

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 29 september 2005, 06:34:43
Tja Henk, politie,......   :-[ Daar is nog veel veldwerk te doen.  :-\


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 29 september 2005, 10:09:32
Ik zou hem in iedergeval de achtergrond informatie geven.

je hebt gelijk dat het wel wat lastiger word voor hem. Hij zal dan wel wat uit te leggen hebben op school als er vragen komen, maar ik denk dat de toekomstige slachtoffers hem daar wel dankbaar voor zouden zijn.  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #76 Gepost op: 29 september 2005, 21:36:10
Mijn ervaring met politie op grote oefeningen met veel gewonden is dat ze eigelijk helemaal niets doen, zelfs niet wanneer ze als eerste ter plaatse zijn, het regelen van het verkeer gaat dan voor  :-\
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #77 Gepost op: 29 september 2005, 21:41:49
Mijn ervaring met politie op grote oefeningen met veel gewonden is dat ze eigelijk helemaal niets doen, zelfs niet wanneer ze als eerste ter plaatse zijn, het regelen van het verkeer gaat dan voor  :-\

En als er geen verkeer is, dan zoeken ze het wel. ;D

Nee serieus, mijn ervaringen zijn dat politiemensen liever niet bij de slachtoffers komen. Toch wellicht wat weinig zelfvertrouwen in die zaken.... :-\


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 20 oktober 2005, 19:09:20
En als er geen verkeer is, dan zoeken ze het wel. ;D

Nee serieus, mijn ervaringen zijn dat politiemensen liever niet bij de slachtoffers komen. Toch wellicht wat weinig zelfvertrouwen in die zaken.... :-\

Nee, te weinig kennis. Er wordt absoluut aandacht besteedt aan levenreddende handelingen tijdens de opleiding, maar er wordt echt niet verteld hoe je verdere EHBO moet verlenen. Aan de ene kant vind ik dat erg jammer, omdat de politie vaak als eerste ter plaatse is en dus veel kan betekenen voor een slachtoffer. Aan de andere kant heeft ieder zo zijn vak, en kan van een politie-agent niet verwacht worden wat van een ambulancemedewerker verwacht mag worden.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #79 Gepost op: 21 oktober 2005, 21:07:39
Nee, te weinig kennis. Er wordt absoluut aandacht besteedt aan levenreddende handelingen tijdens de opleiding, maar er wordt echt niet verteld hoe je verdere EHBO moet verlenen. Aan de ene kant vind ik dat erg jammer, omdat de politie vaak als eerste ter plaatse is en dus veel kan betekenen voor een slachtoffer. Aan de andere kant heeft ieder zo zijn vak, en kan van een politie-agent niet verwacht worden wat van een ambulancemedewerker verwacht mag worden.

Ik weet van een deel van jullie exact welke kennis ze hebben ( ;)). En wellicht is het een samenloop van alles waardoor het gaat zoals het gaat. Jullie komen inderdaad vaak als eerste ter plaatse, maar hebben dan ook meteen een hoop andere zaken te regelen, waardoor een slachtoffer op een wat later moment aan bod komt. Jullie stukje veiligheid en overzicht is gewoon wat groter dan bij menig ander hulpverlener.
Dat maakt dat je weinig ervaring krijgt in directe hulpverlening bij slachtoffers, wat weer maakt dat je daarin weinig zelfvertrouwen op doet, wat weer maakt dat je de hulp liever aan een ander over laat etc. etc.
Ik weet dat het geen onwil is.
Toch jammer dat jullie die AED's niet in de auto krijgen. :-X