Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 29070 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Gepost op: 29 augustus 2005, 14:12:45
Het Rode Kruis in Vlaanderen heeft als regel een slachtoffer niet in stabiele zijligging te leggen bij een vermoeden van een wervelletsel.  En ik vind dit een logische redenering als ik de techniek bekijk.  Een slachtoffer wordt door 1 hulpverlener gedraaid en kan zo niet op een optimale manier het hoofd immobiliseren.  Tot mijn verbazing lees ik dat het in Nederland zelfs moet.  ???

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:19:10
de vitale functies gaan voor!
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:23:18
Mijn persoonlijke keuze:

Laten liggen tot je echt niet anders kunt.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:25:21
Wij leren aan om het slachtoffer alleen stabiel te leggen wanneer dat noodzakelijk is. (je laat het slachtoffer langer als een paar seconden alleen of het s.o. braakt/bloedt uit de mond)

Blijf je bij het slachtoffer en het slachtoffer braakt niet en bloed niet uit mond, keel etc dan gewoon op de rug laten liggen en evt chin-lift of gemakkelijke jaw-thrust toepassen om de ademweg vrij te maken/houden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:29:12
stomme vraag misschien Jacques (je weet ik ben niet in de "ehbo"wereld thuis)
ook als je weet dat een slachtoffer gevallen is?

Op zich zet ik ??? bij iemand zomaar in stabiele zijligging leggen als je geen achtergrond verhaal weet!

groet Hetty

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:32:47
stomme vraag misschien Jacques (je weet ik ben niet in de "ehbo"wereld thuis)
ook als je weet dat een slachtoffer gevallen is?

Op zich zet ik ??? bij iemand zomaar in stabiele zijligging leggen als je geen achtergrond verhaal weet!

groet Hetty

Hetty, ik begrijp je vraag niet helemaal geloof ik, of ik heb me gewoon erg onduidelijk uitgedrukt.
Nieuwe poging:
Wij leggen dus niemand stabiel, tenzij het slachtoffer gaat braken  (en dan nog liever kortdurend op de zij  met de logrol of snelle kantelmethode) of wanneer het s.o. voor langere tijd alleen gelaten moet worden (bijvoorbeeld om hulp te gaan halen)

Slachtoffers van (mogelijk)hoog energetisch letsel worden dus zo mogelijk nooit stabiel gelegd.
Zou is althans de policy hier op onze afdeling

Het in stabiele zijliging leggen van een slachtoffer met hoog energetisch letsel wanneer je dat s.o. alleen moet laten blijft discutabel, maar de kans dat de luchtweg belemmeerd raakt bij een dergelijk bewusteloos slachtoffer is natuurlijk ook niet gering, dus het blijft op basis van risico inschatting kiezen uit twee kwaden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:37:29
;D
Heb je hem toch begrepen!

dat wilde ik lezen!

groetjes Hetty

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:49:05
Ben ik het helemaal mee eens.

Toch ligt  de nadruk bij EHBO (voorzover ik het gehoord heb) heel erg op stabiele zijligging tenzij het echt niet anders kan.
Terwijl ik zelf het precies om zou draaien. Altijd laten liggen tenzij het niet anders kan.
Waarom zou je in deze tijd van mobiele telefoons nog iemand alleen laten.
Het aanleren van jaw thrust of chin-lift is veel beter dan het hameren op stab. zijligging.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:51:28
;D
Heb je hem toch begrepen!

dat wilde ik lezen!

groetjes Hetty

gelukkig :D

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:53:23
Dus jullie volgen de richtlijnen van het Oranje Kruisboekje of de NRR (toch in stabiele zijlig bij wervelletsel) niet.  
Ik heb toch een vb waar je het niet red met je GSM.  Gewoonweg bij meerdere bewusteloze slachtoffers met een normale ademhaling.  Je kan niet bij iedereen tegelijkertijd de chin-lift toepassen.