Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 29111 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2005, 14:56:05
Nee, maar wel gemakkelijk een omstander te hulp vragen. Chin-lift is niet zo ingewikkeld.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2005, 15:54:31
Dus jullie volgen de richtlijnen van het Oranje Kruisboekje of de NRR (toch in stabiele zijlig bij wervelletsel) niet. 
Ik heb toch een vb waar je het niet red met je GSM.  Gewoonweg bij meerdere bewusteloze slachtoffers met een normale ademhaling.  Je kan niet bij iedereen tegelijkertijd de chin-lift toepassen.

Gelukkig zijn richtlijnen maar richtlijnen :-)
Je kunt er van afwijken wanneer de noodzaak daartoe aanwezig is. Als je het wanneer het toch mis mocht gaan maar kunt onderbouwen.

Het vinden van voorbeelden waarbij een richtlijn (welke richtlijn dan ook) niet de ideale oplossing biedt is niet moeilijk, maar een richtlijn streeft ook geen volledige dekking van alle mogelijke incidenten na. Het geeft je een handvat, meer niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

helm

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2005, 17:54:04
Het Rode Kruis in Vlaanderen heeft als regel een slachtoffer niet in stabiele zijligging te leggen bij een vermoeden van een wervelletsel.  En ik vind dit een logische redenering als ik de techniek bekijk.  Een slachtoffer wordt door 1 hulpverlener gedraaid en kan zo niet op een optimale manier het hoofd immobiliseren.  Tot mijn verbazing lees ik dat het in Nederland zelfs moet.  ???

Nee hoor Koen, ook hier moet het niet maar bij veel te veel ehbo verenigingen leren ze het wel.

Als je op een SEHSO examen een trauma-slachtoffer in de stabiele zijligging legt ben je gezakt. De ademweg bij zo'n slachtoffer moet je vrijmaken met de jaw-thrust en bij bloedingen/braken de logroll toepassen.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2005, 22:21:30
Ik denk dat het OK in dat opzicht nog niet zo met zijn tijd meegegaan is. De stabiele zijligging is een typisch stukje 'oude' EHBO. Wel heel erg belangrijk, daar niet van, maar bij voorkeur gebruikt men de chinlift of jaw-thrust bij een bewusteloos slachtoffer. Alleen als het echt niet anders kan wordt de stabiele zijligging toegepast. Bij de cursus op onze faculteit houden we deze regel aan.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2005, 00:23:10
Ik denk dat het OK in dat opzicht nog niet zo met zijn tijd meegegaan is. De stabiele zijligging is een typisch stukje 'oude' EHBO. Wel heel erg belangrijk, daar niet van, maar bij voorkeur gebruikt men de chinlift of jaw-thrust bij een bewusteloos slachtoffer. Alleen als het echt niet anders kan wordt de stabiele zijligging toegepast. Bij de cursus op onze faculteit houden we deze regel aan.

Ik denk eerder dat het OK zich richt op de situatie waarin een hulpverlener aanwezig is.
Log roll is leuk, maar het betekendwel dat je over drie hulpverleners moet beschikken. Het is niet elke ehv'er gegeven om twee omstanders een spoedcursus te geven.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2005, 07:59:05
Ik denk eerder dat het OK zich richt op de situatie waarin een hulpverlener aanwezig is.
Log roll is leuk, maar het betekendwel dat je over drie hulpverleners moet beschikken. Het is niet elke ehv'er gegeven om twee omstanders een spoedcursus te geven.
Ik denk dat er statistisch gezien weinig slachtoffers van een hoog energetisch ongeval zijn die ook nog eens gaan braken.
Je neemt dus als OK nogal een risico door je toch op deze kleine groep te richten en bij voorbaat de cwk stabilisatie te te laten varen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2005, 08:02:50
Nog een tip, spreekt voor zich maar blijkt in de praktijk toch niet altijd goed geregeld.

Doe je gepland mee aan een hulpverlening, zorg er dan voor dat de adressen, telefoonnummers en routebeschrijvingen aanwezig zijn van de dienstdoende huisartsen(post), tandarts en apotheek.
Ook het telefoonnummer van een SEH kan handig zijn voor telefonisch overleg, werkt hier goed, maar dat kan van regio tot regio verschillen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2005, 08:09:26
Jaques, zet die laatste even bij de "tips", anders vindt straks niemand 'm meer terug. ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2005, 08:57:55
ja je hebt gelijk was even aan het onderwerp "hoppen" en dacht in het andere onderwp te zitten, ook daar is het wel eens off topic  ;D
bedankt !

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2005, 10:11:12
cwk stabilisatie  ???