Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 28662 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #30 Gepost op: 1 september 2005, 02:00:45
Een HET gaat nogal eens gepaard met hersenletsel. En mensen met een hersenletsel willen nogal eens braken. Waar hersenletsel is, is vaak ook wervelletsel aanwezig.
Het ene pleit voor laten liggen, het andere voor zijligging. Het pleit in ieder geval voor manuele fixatie van de hals.
Als hulpverlener op straat anderen instrueren te logrollen: vergeet het maar. Dat lukt nooit.

Gulden regel: laat het slachtoffer liggen zoals je hem aantreft. Pas bij problemen in de vitale functies moet je overeenkomstig handelen. Betekend dit op de zij draaien, desnoods alleen, bij een belemmerde ademhaling, dan moet dat. Zelfs al is er risico op mogelijk wervelletsel.
De zaak is anders bij patiënten met een interne aandoening. Iemand met b.v. een CVA of na een insult (mits geen trauma) mag sowieso op de zij gelegd worden.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 1 september 2005, 11:04:59
Een HET gaat nogal eens gepaard met hersenletsel. En mensen met een hersenletsel willen nogal eens braken. Waar hersenletsel is, is vaak ook wervelletsel aanwezig.
Het ene pleit voor laten liggen, het andere voor zijligging. Het pleit in ieder geval voor manuele fixatie van de hals.
Als hulpverlener op straat anderen instrueren te logrollen: vergeet het maar. Dat lukt nooit.

Gulden regel: laat het slachtoffer liggen zoals je hem aantreft. Pas bij problemen in de vitale functies moet je overeenkomstig handelen. Betekend dit op de zij draaien, desnoods alleen, bij een belemmerde ademhaling, dan moet dat. Zelfs al is er risico op mogelijk wervelletsel.
De zaak is anders bij patiënten met een interne aandoening. Iemand met b.v. een CVA of na een insult (mits geen trauma) mag sowieso op de zij gelegd worden.

Als je geoefend bent in het instrueren, dan lukt dat regelmatig.

Verder ben ik het helemaal met je eens.


Marco Kamphuis

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 september 2005, 22:06:29
Naast het hoofd en romp in lijn houden moeten de benen ook van de vloer komen.. bij het opzij draaien zodat het bekken haaks op de wervelkolom blijft..

Beste Peter,

Bij een log-roll (vanuit buik- of rugligging) blijft het onderste been op de grond liggen. De benen moeten eerst  in een neutrale stand worden gebracht.De bekkenstand wordt gehandhaafd door beide helpers die hun (kruisende) handen op de heup hebben.  Het is uitdrukkelijk NIET de bedoeling een been/benen van de grond te tillen o.i.d. . Immers: spreiding van de benen heeft geen invloed op de stand van de wervelkolom.

Het is schijnbaar inderdaad niet eenvoudig te instrueren... :(


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 7 september 2005, 17:27:27
Ik ben op straat en heb de optie dat hij elk moment kan stikken in zijn braaksel (braakneigingen)  of een manier vinden om hem met zo min mogelijk schade op zijn zij leggen. Ik moet gokken hoeveel tijd ik daarvoor heb ?

Vind je het erg dat ik in zo'n geval vooral heup - schouder - hoofd zo min mogelijk probeer te bewegen, maar ik niet wakker lig als achteraf mijn keuze niet voldoende was....

Het zou natuurlijk anders liggen als iedereen verplicht de protocollen op de bort moet laten tatoueren.


helm

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 7 september 2005, 17:49:53
Ik ben op straat en heb de optie dat hij elk moment kan stikken in zijn braaksel (braakneigingen)  of een manier vinden om hem met zo min mogelijk schade op zijn zij leggen. Ik moet gokken hoeveel tijd ik daarvoor heb ?

Vind je het erg dat ik in zo'n geval vooral heup - schouder - hoofd zo min mogelijk probeer te bewegen, maar ik niet wakker lig als achteraf mijn keuze niet voldoende was.... 

Bij iemand die op z'n buik ligt?
De tong kan in buikligging niet de ademweg belemmeren, dus ik wil dat je alleen het braaksel weg veegt,... meer niet.

Pas als er geen ademhaling is dan heb je gelijk.
Of bedoel je dat je iemand van rugligging op de zij wil leggen bij braakneigingen?


jo

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 7 september 2005, 17:54:34
blijft het onderste been op de grond liggen.

Marco, dat klinkt plausibel maar ik weet niet of je dit zo stellig kunt zeggen (dat dit de enig juiste methode is).

Ik heb zelf geleerd (SOSA) om als het enigszins mogelijk is de benen bijelkaar te nemen en deze samen in lijn te brengen met de wervelkolom. Dan gaan de benen dus inderdaad iets van de grond.
Ik kan me herinneren dat in de lesstof zelfs een foto stond dat de benen bijelkaar werden gehouden met een 3-kante doek oid. Eh... dat zal toch niet zo maar bedacht zijn?

Zoals gebruikelijk zullen er meerdere wegen naar Rome leiden.  ???


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 8 september 2005, 00:58:15
Bij iemand die op z'n buik ligt?
De tong kan in buikligging niet de ademweg belemmeren, dus ik wil dat je alleen het braaksel weg veegt,... meer niet.

Pas als er geen ademhaling is dan heb je gelijk.
Of bedoel je dat je iemand van rugligging op de zij wil leggen bij braakneigingen?

Dat bedoelde ik


Marco Kamphuis

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 8 september 2005, 18:07:40
Goh, de spreiding van de benen heeft geen invloed over de stand van de wervelkolom ?
Waar heb jij je anatomie gehaald en bewegingsleer..? Misschien dat de volgende plaatjes je wat helderheid kan geven..

Als je bekken beweegt, beweegt je wervelkolom ook..
Als je 1 been beweegt beweeg je bekken, als twee benen de zelfde voorwaartse beweging laat maken dan beweegt je bekken niet...

Bij een logroll, waarbij de bedoeling is dat een neutrale positie word gehandhaaft moeten dus de benen van de grond, als het slachtoffer op z'n zij word gedraaid..

Dat is nu gewoon simpel bewegingsleer.. Daar hoef je geen doktersopleiding voor gehad te hebben..

Daaruit blijkt dat dus minimaal de logroll (met als doel de neutrale positie te behouden of te verkrijgen..) met 3 personen moet uitvoeren en dat je dus altijd een 4e persoon nodig hebt om materialen onder het slachtoffer te krijgen.... (Let op 3 is het absolute minimum..) 4 of 5 is nog beter..

[/quote

Peter,

Als je de methode van de PHTLS (die je later citeert) hanteert wordt de log-roll gedaan zoals ik beschreef. Dan kun je nog zulke leuke tekeningetjes maken, het onderste been blijft op de grond liggen. Punt Uit.

En nee: de spreiding van de benen heeft GEEN invloed op de bekkenstand omdat de kop van het dijbeen vrijelijk beweegt in de kom. Gelukkig hebben mensen geen luciferhoutjes als benen, zoals jij tekent. Dijbeen en bekkken worden tijdens het draaien door de hulpverleners vastgehouden. Daarmee wordt de wervelkolom voldoende gestbiliseerd.

Ik weet niet volgens welk protocol jij handelt, maar ik heb de logroll-met-benen-in-de-lucht (Methode Adema) nog nooit in serieuze literatuur beschreven gezien.  

Schijnbaar weet jij het beter dan de SOSA/PHTLS/OK en probeer jij je gelijk te halen met zelfgemaakte, schematische tekeningetjes, waarvan ik niet onder de indruk ben. Totdat jij hier erkende methoden voor jouw stelling kunt publiceren, lijkt het mij niet verstandig om eigen verzinsels aan de man te brengen.

Ik ben je badinerende toon overigens spuugzat.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 8 september 2005, 20:31:58
Ik kan wel janken, zit ik met een slachtoffer met wervelletsel dat ligt te reutelen en bloedbelletjes blaast. En zijn vrouw, die hysterisch loopt te gillen dat ik iets moet doen, zou ik duidelijk moeten maken dat het absolute minimum van 3 hulpverleners moet hebben ?

Ik denk dat ik moet stoppen met lesgeven, want ik zeg tegen mijn EH cursisten dat iemand laten stikken geen optie is. En als ze dan doen wat ze naar eer en geweten het beste vonden, dan hebben ze mijn zegen.
Ook al kan ik niet gedocumeteerd aantonen dat ik pastoor ben.

Dit hoekje is ooit bedoeld voor EHBO'ers en dan zijn drie hulpverleners een luxe.


marco kamphuis

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 8 september 2005, 20:42:51
Ik kan wel janken, zit ik met een slachtoffer met wervelletsel dat ligt te reutelen en bloedbelletjes blaast. En zijn vrouw, die hysterisch loopt te gillen dat ik iets moet doen, zou ik duidelijk moeten maken dat het absolute minimum van 3 hulpverleners moet hebben ?

Ik denk dat ik moet stoppen met lesgeven, want ik zeg tegen mijn EH cursisten dat iemand laten stikken geen optie is. En als ze dan doen wat ze naar eer en geweten het beste vonden, dan hebben ze mijn zegen.
Ook al kan ik niet gedocumeteerd aantonen dat ik pastoor ben.

Dit hoekje is ooit bedoeld voor EHBO'ers en dan zijn drie hulpverleners een luxe.


Dat is ook precies de reden waarom het OK de log-roll niet leert: meestal ben je als ehbo-er in je eentje. En dan: gewoon draaien.

Gewoon les blijven geven zoals het hoort, zou ik zeggen.